"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Як на хвилі коронавірусу спекулянти намагаються збагатитися на eBay, Amazon, OLX, Prom.ua, Rozetka, Tabletki.ua та Liki24.com

Як на хвилі коронавірусу спекулянти намагаються збагатитися на eBay, Amazon, OLX, Prom.ua, Rozetka, Tabletki.ua та Liki24.com

Четвер, 19 березня 2020, 08:50 -
112.ua
Багато хто, використовуючи інтернет-майданчики, намагається збагатитися на хвилі паніки та страху і буде намагатися робити це далі. Як маркетплейси виявляють спекулянтів і до яких заходів вдаються, щоб убезпечити своїх користувачів?

Світова пандемія коронавірусу не тільки відправляє на лікарняні ліжка десятки тисяч людей, а й раптово виявляє у багатьох "підприємницький" талант.

Будь-яка інформація або дезінформація в мережі, яка стосується недуги, їм в цьому дуже допомагає.

Лідер думок може написати, що антисептик ліпше зробити вдома з гліцерину і спирту, і попит на ці товари тут же зростає. Або хтось з лікарів скаже, що "Арбідол" попереджає віруси, і вже через два дні препарату нема в жодній аптеці.

Це приклади з нової реальності, про які редакції розповіла бізнес-керівник з маркетингу платформи Liki24 Юлія Демцова. Насправді таких прикладів безліч.

Реклама:

Маркетплейси eBay, Amazon, OLX, Prom.ua, Rozetka, Tabletki.ua, Liki24.com заполонили "ловці успіху", які на хвилі пандемії коронавірусу намагаються заробити купу грошей.

Які товари продають спекулянти? Якими словами заманюють покупців? Як з ними борються інтернет-майданчики?

Cпекулянти атакують eBay, Facebook та Amazon

14 березня видання The New York Times розповіло історію про те, як на хвилі новин про поширення коронавірусу американець Метт Колвін з братом скупили 17,7 тис пляшок антисептику для рук, щоб продати за завищеними цінами.

Торгові майданчики заблокували їх магазини. У результаті вони пожертвували антисептик на благодійні потреби.

Необхідність боротьби із спекулянтами виникла в усіх світових інтернет-гігантів.

Як повідомляє ВВС, соціальна мережа Facebook оголосила, що вводить заборону на розміщення реклами гігієнічних масок і дезінфікуючих засобів для рук з метою перешкодити ажіотажному попиту на них і зростанню цін.

Крім того, соцмережа посилила контроль за появою в мережі дезінформації про засоби, які нібито сприяють лікуванню від вірусу, а також про товари, на які нібито виник дефіцит.

"Ми уважно спостерігаємо за ситуацією навколо Covid-19 і в разі потреби будемо вносити зміни в нашу політику, якщо виявимо, що люди експлуатують цю надзвичайну ситуацію", — заявив директор з контролю за продуктами Facebook Роб Літерн.

Минулого тижня Facebook та найбільший онлайн-магазин Amazon вилучили тисячі оголошень про продаж санітарних товарів, виробники яких обіцяли захист від інфекції коронавірусу.

Як заявили в Amazon, компанія пильно стежить за будь-якими спробами завищити ціни.

У Британії провідні мережі супермаркетів вводять обмеження на продаж низки санітарно-гігієнічних товарів і продовольства. Зокрема, компанія Tesco оголосила про продаж в одні руки не більше п'яти одиниць товарів, включаючи туалетний папір, гелі для рук, макарони і консервоване молоко.

За спостереженнями аналітиків з Liberty Marketing, товари, що користуються підвищеним попитом через спалах коронавірусу, суттєво подорожчали.

Так, дезінфікуючі засоби для рук з мережі Lidl, де вони коштують в перерахунку близько 16 грн, на eBay продаються за 791 грн. Антибактеріальний гель для рук з Tesco за 26 грн спекулянти пропонують в інтернеті за 285 грн.

В Україні: як інформація та дезінформація впливають на попит

Українські інтернет-маркетплейси (інтернет-магазини, через які свої товари може продавати будь-який підприємець) — Rozetka, OLX, Prom.ua, Tabletki.ua, Liki24.com — теж зіткнулися з напливом спекулянтів.

Як вони їх виявляють? У яких продуктових нішах спекулянти найбільш активні? Як майданчики з ними борються?

OLX

В OLX заявили, що компанія керується законодавством України, яке забороняє продаж медичних препаратів в інтернеті.

"Компанія приділяє особливу увагу тому, щоб на платформі не публікувалися оголошення про продукцію, заборонену до продажу. Також ми зупинили можливість публікації інформації про товари, що вимагають особливих умов зберігання і збуту, у тому числі тих, що використовуються для боротьби з коронавірусом, щоб не наражати на небезпеку користувачів", — кажуть в компанії.

"Щоб уникнути спекуляцій на темі коронавірусу, ми сформували команду, яка модерує контент з відповідним змістом і видаляє оголошення, що містять назви товарів, заборонених до продажу на нашій платформі", — відзначають в OLX.

Prom.ua

CEO Prom.ua Іван Портной повідомив ЕП, що платформа обмежує можливості продавців, які використовують підвищений інтерес до теми коронавірусу для отримання надприбутку, та нагадав покупцям, що інформацію про захист від коронавірусу потрібно шукати не на маркетплейсі.

"Ми видаляємо з каталогу товари, у ключових словах, тегах і назвах яких є слова "коронавірус", COVID-19 та їх синоніми. Особливо це стосується профілактичних препаратів, БАДів. Наприклад, продавати "антисептик" можна без проблем, а от "антисептик для профілактики коронавірусу" — ні", — розповідає Портной.

За його словами, майданчик також видаляє товари, що не стосуються здоров'я, але які намагаються продати, користуючись нагодою.

"Уже видаляли "чудодійні" вудки та браслети. Залишили тільки ветпрепарати, у тому числі вакцини для тварин для профілактики вірусу. Посилили покарання для повторних порушників, які намагаються нажитися на коронавірусі. Їх видаляємо з маркетплейсу без можливості знову продавати на Prom.ua", — пояснює топменеджер.

"Також ми вирішили видалити всі товари з каталогу маркетплейсу за стоп-словами "медичні маски". Це пов'язано з появою величезної кількості спекулянтів. Залишимо тільки найнадійніших, сертифікованих продавців, які продавали ці товари до 1 березня 2020 року. Будемо відстежувати ціни, щоб не допустити спекуляцій", — відзначає він.

За словами СЕО, таке рішення стосується лише медичних марлевих одноразових масок, бо це предмет першої необхідності для хворих. Респіратори, багаторазові маски, дезінфектори залишаються в каталозі маркетплейсу.

Rozetka

СЕО Rozetka Владислав Чечоткін відповів на запит дуже коротко, пообіцявши дати розгорнуту відповідь пізніше.

На питання, чи зіткнувся майданчик з активізацією спекулянтів, він написав: "Важкі дні. Зіткнулися. Блокуємо. Безліч".

Tabletki.ua

Співвласник платформи для аптек Tabletki.ua Олександр Муравщик повідомив, що за останні тижні аптечні мережі не поміняли цінову політику.

"Різкого зростання цін ми не спостерігаємо. Можливо, є деяке зростання цін на імпортні препарати, але це, мабуть, наслідок збільшення закупівельних цін у постачальників у зв'язку із зміною курсу долара", — говорить він.

"Аптеки відповідально ставляться до ситуації і докладають максимум зусиль для швидкої обробки всіх замовлень", — додає Муравщик.

Співвласник Tabletki.ua також розповів, як контролюється інформація про товари, яку надають аптеки.

"Якщо ми виявляємо дезінформацію, наприклад, до назви препарату додають слово "коронавірус", що може ввести користувача в оману, ми відключаємо таку аптеку від нашого сервісу", — відзначає він.

На питання, як покупцеві не стати жертвою спекулянтів, Муравщик рекомендує купувати ліки в аптеках, які мають ліцензії МОЗ. Це пов'язано з тим, що в разі перевищення граничних роздрібних цін до них застосовуються жорсткі санкції з боку контрольних органів.

Liki24.com

За словами керівника з маркетингу платформи Liki24 Юлії Демцової, до сервісу підключені понад 5,5 тис аптек по всій країні. Щоб підключитися до Liki24, аптекам потрібно укласти договір і провести невелику інтеграцію.

"Спекулянтам потрапити до нас неможливо. Проте ми фіксували випадки, коли деякі аптеки через Liki24.com почали продавати медичні маски підпільного виробництва.

Ми отримали скаргу і фото від користувача, повернули все в аптеку і відшкодували вартість замовлення. Співпрацю з аптекою призупинили", — говорить Демцова.

Відповідаючи на питання, яких заходів вживає платформа до спекулянтів, які продають "ліки" від вірусу, Демцова відповідає, що на сервісі нема жодної позначки про те, що якісь ліки допоможуть від коронавірусу.

За її словами, платформа у своїх комунікаціях підкреслює, що найкраща профілактика — це миття рук і самоізоляція. Проте інформація та дезінформація в мережі впливають на попит.

"Один лідер думок говорить, що антисептик можна зробити вдома, для цього, мовляв, потрібні гліцерин та спирт. Ми відразу бачимо попит на ці препарати. Один з лікарів каже, що "Арбідол" попереджає зараження вірусом, і вже через два дні препарату нема в жодній аптеці.

Користувачі, згадавши про епідемію грипу 2008 року, скупили "Таміфлю", хоча його ефективність в боротьбі з коронавірусом не доведена. Таких прикладів багато", — резюмує Демцова.

Реклама: