Чи потрібен Україні закон про криптовалюту і чи буде він працювати

Чи потрібен Україні закон про криптовалюту і чи буде він працювати

Понеділок, 8 жовтня 2018, 08:30 -
pexels
В Україні хочуть обкласти 5-відсотковим податком операції з криптовалютою і процес її видобутку. Що думають про це учасники ринку?

В Україні хочуть обкласти 5-відсотковим податком операції з криптовалютою і процес її видобутку. Такий законопроект зареєстрований у парламенті. Хоча документ розробили учасники української криптоспільноти, в самому співтоваристві проект отримав суперечливі відгуки.

Усі згодні з тим, що закон потрібен, але стосовно того, що і як він повинен регулювати, єдиної думки нема. Піддається критиці і ставка податку. Одні вважають її справедливою ціною за виведення з тіні криптокапіталу, інші — причиною його майбутнього відпливу в юрисдикції інших країн і відходу в тінь.

ЕП зібрала коментарі шести експертів з екосистеми українського криптобізнесу.

Серед них є і співавтори законопроекту, і люди, які відмовилися брати участь в розробці документа через альтернативну точку зору на проблему регулювання криптовалюти.

Керівний партнер ЮК "Юскутум" Артем Афян

 

— Як член авторської групи можу сказати: визначивши правила оподаткування операцій з криптовалютою, закон зніме питання про правовий статус і дозволить легалізувати криптокапітали, отже — пустити гроші в економіку. Зараз уже треба показувати джерело доходу при придбанні квартири, а власники криптовалюти позбавлені такої можливості.

За законопроектом операції "крипта-крипта" не обкладаються податком. Держава вводить ставку податку тільки на те, що може контролювати: обмін криптовалюти на гроші або товари.

Керівний партнер в Emercoin Костянтин Бігус

 

— Закон про криптовалюту потрібен, оскільки будь-яка діяльність, яка не має описаних правил, не особливо приваблива для інвесторів та підприємців. Важливо, щоб закон не обмежував інновації.

Також слід пам'ятати, що нові напрямки в блокчейн-технологіях можуть бути не пов'язані з криптовалютою, але наприклад, фінансування таких проектів буде надходити саме в ній.

З тезою "З криптовалют, які були придбані до введення податку, доведеться платити 5% не з прибутку, а з усієї суми" не згоден.

Оскільки держава рідко перебуває в активній позиції і зазвичай лише реагує на доконаний факт, ця теза змушує підприємців не діяти "в ринку", а чекати, поки державне регулювання наздожене світові тренди. Це гальмує підприємницьку діяльність.

Засновник української біржі криптоактивів KUNA.io Михайло Чобанян

 

— Закон про оподаткування криптовалюти потрібен для визначення правил гри. Цей документ пропонує ввести оподаткування лише в тій її частині, яка стосується взаємодії крипторинку зі світом фіатних грошей.

Наприклад, трейдер отримав прибуток і зафіксував його в гривні — значить, він спокійно сплатить 5% податку. Якщо нема прибутку, то і податок не буде нараховуватися. Якщо не ухвалити цей закон, то ДФС може застосувати іншу ставку — 18% податку на доходи фізичних осіб плюс 1,5% військового збору.

Закон також потрібен для того, щоб юридичні особи могли оперувати криптовалютою: купувати, продавати, приймати оплату в криптовалюті і сплачувати з прибутку 5-відсотковий податок.

Партнер юридичної фірми Axon Partners Оксана Кобзар

 

— Закон про криптовалюту потрібен, щоб прибрати ризики українського криптобізнесу або хоча б дати можливість управляти ризиками. Зараз законодавство не дозволяє платити податки з операцій майнингу чи торгівлі криптовалютою.

Запропоновані різними консультантами варіанти обліку та оподаткування криптовалюти працюють за методом аналогії закону або аналогії права. Виходять аналогії, трохи притягнуті за вуха. Для масштабного запровадження криптовалюти в обіг потрібна легалізація.

Закон пропонує ввести новий вид активів — віртуальні активи — й обкладати їх як інвестиційні активи, тобто податок на прибуток платити з позитивної різниці між продажем і купівлею за пільговою ставкою 5%.

При цьому пропонується вести окремий облік, щоб платники не могли, наприклад, через збитки від операцій з криптовалютою зменшувати свій загальний оподатковуваний дохід. Усе це без ПДВ. ПДВ буде стягуватися тільки з продажу "товарних токенів". Мені здається, це розумне рішення.

Поки легалізації нема, гроші крутяться за кордоном. Є бенефіціари бізнесу, які хочуть жити і витрачати в Україні. "Вибілити" доходи від криптовалюти за відсутності регулювання їм буде складно.

Поки що органи можуть контролювати тільки банки і рух товарів на митниці. З криптовалютою все інакше. Бізнес буде декларувати операції, щоб задіяти криптовалюту в обороті. ДФС контролюватиме відповідність декларування подальшому оподаткуванню.

Керівник консультаційної групи UR.CR Іван Данішевський

 

— Закон про криптовалюту та про її оподаткування — це визнання того, що така валюта існує і держава це розуміє. Досі у криптовалюти був незрозумілий статус: чи то ресурс, чи то майно чи просто гроші. Потрібно законодавчо визнати, що криптовалюта — саме валюта.

Чому з'явився такий законопроект? Вся справа в майнингу. Він, мабуть, помре швидше, ніж держава почне робити якісь дії в цьому напрямку. Проблема в тому, що під час майнингу гроші беруться "з нізвідки". Тобто проблема не в криптовалюті, а в тому, що її можна добути.

У зв'язку з цим виникло питання легалізації та оподаткування майнингу. Простіше кажучи, всі, хто майнять, повинні бути підприємцями.

Втім, державні органи не зможуть контролювати операції з криптовалютою. З такими ресурсами це зробити неможливо. Простий приклад — готівковий долар, обіг якого не може контролювати ніхто.

CEO, REMME, Олександр Момот

 

— Ми спілкувалися з авторами цього закону. Ми за те, що повинно бути регулювання, яке захистить майнерів від вилучень обладнання силовими структурами і від обмеження доступу до банківських послуг. Однак важливо, як це буде прописано, як буде забезпечене виконання закону.

Я, наприклад, не згоден з податком 5% і ліцензією для окремих учасників ринку. Проблема ринку криптоіндустрії та України в тому, що якщо будуть будь-які податки вище 0% та будь-які ліцензії, то жодна компанія не стане асоціювати себе з легальним полем України.

Наші регулятори не розуміють, що будь-яке регулювання криптовалюти автоматично означає перехід у тінь. Якщо у випадку із заводом це зробити проблематично, то будь-який криптобізнес — це просто комп'ютер.

Якщо людина переїжджає на іншу територію, то вона починає споживати товари і послуги на тій території, приносячи користь економікам інших країн.

Природно, що власники криптоактивів не підкорятимуться нормам цього закону, а державні органи не зможуть це контролювати. Ми повертаємося до радянської системи, коли є якісь закони, але їх ніхто не дотримується, бо це нерозумно, безглуздо і шкідливо.

Боюся, що відбудеться відплив 30-50% компаній. Вони просто перестануть асоціювати себе з Україною.

Люди, які створювали цей законопроект, зокрема Олексій Мушак, виправдовують його норми тим, що система не може прийняти нульові податки. Цей законопроект — певний компроміс, але якщо такий компроміс буде прийнятий, він завдасть тільки шкоди.


powered by lun.ua