Культура споживання: чому росте споживання крафтового пива і в чому його перевага над масовим?

Культура споживання: чому росте споживання крафтового пива і в чому його перевага над масовим?

Пиво завжди було одним з найпопулярніших напоїв не лише в Україні, а й у світі. Однак віднедавна популярності набуває його особливий підвид – крафт. То що ж таке крафтове пиво і чому воно завойовує все більше прихильників?
Вівторок, 5 червня 2018, 12:00 -

Крафтове пиво – протилежність, так званому, масовому, тобто продукції великих комерційних пивоварень.

Термін "крафт" виник і набув поширення у США, внаслідок буму появи дрібних некомерційних пивоварень. Їх відкривали ентузіасти пивоваріння, котрі втомились від засилля однотипного світлого лагеру, що заполонив полиці магазинів.

Згодом, аби об’єднати усі незалежні пивоварні, заснували Американську асоціацію пивоварів (American Brewers Association).

Вона існує й досі та займається промоцією та захистом виробників та споживачів крафтового пива у США. Саме ця асоціація задекларувала власні критерії крафтової пивоварні.

Вона повинна бути:

малою – за рік на ній мають виробляти не більше 6 мільйонів барелів пива (703,8 млн л);

незалежною – щонайбільше 25% пивоварні можуть належати чи бути під контролем членів алкогольної індустрії, котрі не є крафтовими пивоварами;

традиційною – в основі пива повинен бути солод. Додаткові компоненти повинні лише збагачувати та ускладнювати смак пива, а не полегшувати його.

 

Однак авторитетний у галузі журнал "New Brewer" у 2014 році заявив про те, що критерії крафтової пивоварні варто переглянути. Розвиток галузі відбувається дуже стрімко, а отже, щоб зватись крафтовою пивоварня вже не мусить бути малою чи традиційною.

Ще одна важлива ознака крафту – застосування інноваційних підходів у пивоварінні. Проте, критерії на сайті Асоціації пивоварів залишаються незмінними.

В Європі централізованих об’єднань та асоціацій крафтових пивоварів немає, а тому й критерії галузі більш розмиті. Однак, європейські крафтові пивовари вважають процес роботи над пивом творчістю. Тому крафт у розумінні європейців – це застосування інноваційних підходів до смаку та незвичних інгредієнтів.

Важливим аспектом крафтового пивоваріння є побудова спільноти споживачів та пивоварів, котрі здатні оцінити смак пива.

 

Наразі крафтове пиво в Україні займає 1% від загального ринку пива і має значні перспективи росту.

Тим часом, в США частка крафту відносно загального ринку, складає понад 12% і продовжує зростати. Відсоткові показники цього ринку в Європі визначити ще важче, адже продукцію, котра відповідає визначенню "крафт" часто варять малі традиційні броварні (наприклад, траппістське пиво, зварене монахами).

Зростання ринку крафтового пива, навіть попри його вищу, у порівнянні з масовим, вартість, неминуче.

Адже таке пиво передбачає оригінальний смак продукту та пропагує високу культуру споживання. Зараз в Україні, як і раніше в Америці, відбувається бум домашнього пивоваріння. Власне пиво варять ентузіасти, котрі мають величезне бажання та цікавість, однак, обмежені ресурси.

До речі, в Америці велика кількість таких аматорів переросла у дещо менший, однак якісний бум невеликих пивоварень. На такі трансформації варто сподіватись і в Україні.

Цього року у Львові виник унікальний міжнародний проект Insider Craft Hub. Йдеться не про виникнення крафтової пивоварні, як такої, а про появу крафтового хабу. Маючи рецепт, охочі крафтові пивовари зможуть зварити тут власне пиво, не витрачаючи власних ресурсів на закупівлю сировини та оренду обладнання.

 

Хаб працюватиме на потужностях невеликої пивоварні -- саме з неї свій бізнес починав відомий український пивовар Андрій Мацола. Згодом поруч він побудував нове, більше виробництво, а малу пивоварню вирішив перетворити в простір для творчості українських та закордонних пивоварів.

Перші варки тут вже провів запрошений крафтовий пивовар з Данії -- Андрес Кіссмайєр, а з осені хаб відкриє двері для охочих українських крафтовиків. Аби зварити власне пиво на потужностях хабу, потрібно буде заповнити спеціальну форму на сайті.

Згодом, серед запропонованих рецептів, професійні дегустатори оберуть ті, що, на їхній погляд, найбільше відповідатимуть потребам українського ринку.

Автори обраних рецептів отримають можливість зварити власний продукт на потужностях Insider Craft Hub, всю необхідну сировину та професійний супровід пивоварів їм нададуть безкоштовно. Пиво випускатимуть під брендом Insider Craft Hub, наголошуючи на авторстві конкретного пивовара, та розповсюджуватимуть у дистриб’юторській мережі ППБ (Перша приватна броварня).

Пивовари отримуватимуть роялті від продажу свого пива. Повноцінно робота хабу почнеться з червня, а українські пивовари зможуть випробувати свої рецепти вже восени.

 

Ще один важливий аспект роботи Insider Craft Hub – зробити крафтове пиво доступним для середньостатистичного споживача.

Європейське та американське крафтове пиво в Україні в силу імпорту є доволі дорогим продуктом. Однак, наприклад, аналогічний продукт, зварений в Україні, за участі пивовара з Данії, ментора данської школи пивоваріння, Андреса Кіссмаєра, коштуватиме не більше 30 гривень за пляшку.

Крім того, в Insider Craft Hub є можливість користуватися однією з найсучасніших лабораторій в Україні, а отже – підтримувати стабільно високу якість продукту, яку не можуть гарантувати дрібні крафтові пивоварні.

 

Крафтове пиво – це авторський продукт, смак якого часто може бути неочікуваним для споживача. Тому пивовари вказують на етикетці характеристики продукту, як-от стиль, ступінь гіркоти та щільності, а також інформацію про особливі додатки.

Найпоширеніші види крафтового пива - стаути та елі, набувають популярності й сезони (сезонні елі бельгійського типу) та ламбіки. IPA (India Pale Ale) – один з найвідоміших видів крафтового пива, котрий має цікаву історію. Він виник, коли англійці відправляли пиво до колоніальної Індії. Аби воно не зіпсувалось у дорозі, під час варіння до елю додавали більше хмелю.

 

Власний аналог IPA варить, напевно, кожна крафтова пивоварня. Саме він став одним з перших релізів, зварених у Insider Craft Hub під керівництвом Андреса Кіссмаєра.

Стаут – це сорт міцного темного пива, що виник на Британських островах, особливістю якого є використання смаженого солоду або ячменю.  Бувають сухі, вівсяні, американські, імперські та молочні стаути. Молочний стаут з лісовим горіхом та стаут з кавою та какао-бобами – серед перших релізів Insider Craft Hub.

 

Окрім стилю на етикетці крафтового пива вказують такі показники, як:

– IBU (International bitternes unit) – міжнародна одиниця гіркоти. Її шкала коливається від 6 до 160 – більшої гіркоти рецептори людини не здатні сприйняти. Але існує, наприклад, данський сорт, котрий має назву "1000 IBU" – його показник 270 одиниць гіркоти, а міцність – 9,6 градуса. Таке пиво звуть Triple IPA.

– OG (Original gravity) – щільність пива. Її вказують три- або чотиризначним числом. Для визначення щільності потрібно взяти три останні цифри вказаного числа і поділити на чотири – так ви дізнаєтесь цифру щільності у відсотках. Максимальний показник щільності – близько 40%. Зазвичай його мають імперські стаути або барлівайни.

– ABV (Alcohol by volume) – міцність пива, котру вимірюють у градусах.

Крафтове пивоваріння – це неосяжне поле для експериментів. Часто пивовари виходять за межі конкретного стилю і варять оригінальні напої з додаванням найрізноманітніших інгредієнтів. Пиво з ягодами, екстрактами трав чи квітів вже давно не дивина. Неочікувані смаки та індивідуальний підхід до рецепту  – одна з головних переваг крафтового продукту перед масовим.

Крафтове пиво формує особливу культуру споживання. Завдяки нестандартному смаку та безлічі характеристик, воно стимулює споживача дізнаватись більше, розвивати власні смакові рецептори та цікавитись все новими та новими сортами.

Як результат, пиво перестає бути "безіменним" алкоголем в пластиковій тарі, призначеним для того, аби швидко його випити і сп’яніти. Натомість ми отримуємо продукт з історією, котрий розвиває смак та культуру його споживача.

Крім того, зростання ринку крафтового пива в Україні дозволить представляти більш якісний продукт на світовій арені.

 

Фотограф Олег Бабенчук

Реклама: