Нічого особистого: як стартап SizeCar перетворює автовласників на авторантьє

Нічого особистого: як стартап SizeCar перетворює автовласників на авторантьє

Четвер, 29 березня 2018, 15:00 -
Заробити на оренді автомобіля або орендувати чуже авто пропонує вінницький стартап SizeCar. Як влаштований бізнес проекту на 2,5 млн дол?

SizeCar з'явився на хвилі популярної у світі концепції каршерінгу. Каршерінг — це вид користування автомобілем, коли одна із сторін не є його власником. В Україні вже працюють три стартапи, які так чи інакше займаються каршерінгом.

Французька BlaBlaCar дозволяє водієві знайти попутника і частково компенсувати вартість поїздки. Одеська MobileCar здає в оренду електромобілі Nissan Leaf, дніпровська Getmancar — автомобілі Ravon R2. Вони здають машини похвилинно і дозволяють залишати їх у зручному місці.

Вінницький стартап запустив нову Р2Р (Person-to-Person або "людина до людини") бізнес-модель каршерінгу. Він зводить автовласників та орендарів. SizeCar заробляє на комісії, яку платить власник в результаті успішної операції із здавання в оренду автомобіля. При цьому учасники проекту здають автомобілі в оренду подобово.

Бізнес-ідея

Заснував SizeCar 30-річний Ігор Добрянський — магістр за фахом "Економіка підприємств" Тернопільського економічного університету.

Реклама:

"Я майже весь час навчався на заочному відділенні, тому що з 19 років займаюся підприємницькою діяльністю, — розповідає Добрянський. — Починав з різних бізнесів, але коли заробив більш-менш суттєві гроші, відкрив у Вінниці стаціонарний автопрокатний бізнес".

 

Підприємець почав з однієї машини. З часом парк розрісся до десяти авто. Він не збирався зупинятися і почав думати про розширення бізнесу у Києві, Одесі та Львові. Хотів відкрити десять точок прокату. На це були потрібні величезні гроші.

Щоб відкрити у новому місті невелику точку прокату на десять автомобілів, потрібно близько 60 тис дол. Десять автомобілів рівня Daewoo по 5 тис дол, оренда офісу, зарплата персоналу, меблі.

"Я почав шукати альтернативу, як відкрити бізнес в інших містах і не вкладати такі гроші, — згадує Добрянський. — Мені спала на думку ідея орендувати авто у населення, здавати їх в оренду туристам і на цьому заробляти свою комісію".

У серпні 2016 року підприємець задумав створити онлайн-платформу SizeCar. Власники можуть додавати свої автомобілі і в дні, коли вони простоюють, здавати їх в оренду туристам та мандрівникам.

Принцип роботи

У запуск SizeCar Добрянський інвестував 70 тис дол. Велика частина коштів — гроші, виручені від продажу десяти своїх автомобілів.

У компанії працює дванадцять осіб — програмісти, дизайнери, розробники мобільних додатків. Сервіс працює три місяці в бета-версії. Він доступний у вигляді веб-сервісу, адаптованого для мобільних пристроїв. Вихід з бета-тестування запланований на літо 2018 року.

 

SizeCar працює по всій Україні. Принцип роботи простий. Власник автомобіля реєструється, додає фото, короткий опис машини, номер банківської картки. Потім автомобіль з'являється на сайті. З цього моменту людина, яка хоче орендувати автомобіль, може забронювати цю машину, вказавши необхідні дати.

Після бронювання власнику приходить повідомлення. Якщо він підтверджує, що на ці дати авто вільне, з картки орендаря знімаються гроші. Потім власник авто й орендар у внутрішньому чаті домовляються про місце і час передавання машини.

"В особистому кабінеті користувача є перелік документів для укладення угоди. Зокрема, договір, який автовласник та орендар повинні підписати на зустрічі. Ми рекомендуємо завірити цей договір у нотаріуса. Це коштує близько 300 грн.

Укладання угоди довелося перенести в офлайн, тому що в Україні багато дірок у законодавстві. У США все це відбувається онлайн", — розповідає підприємець.

 

На зустрічі учасники підписують договір, фотографують авто з метою фіксації його стану і потім передають ключі. Після закінчення терміну оренди сторони знову домовляються про зустріч, передають автомобіль і залишають відгуки на сайті.

Добрянський каже, що з часом буде видно рейтинг кожного учасника спільноти. На його підставі люди будуть ухвалювати рішення про укладення угод. У США такі сервіси працюють на основі рейтингової системи.

Заробіток і ризики

Залежно від класу автомобіля його власник за допомогою сервісу може заробляти 500-1000 грн на добу. Вартість оренди визначає власник, але йому варто орієнтуватися на рекомендовану ціну, яку формує алгоритм сервісу. Комісія SizeCar становить 20% від кожної угоди.

Читайте також
Топ-10 технологій 2017 року, які змінили уявлення про майбутнє
Кішка в інтернеті, або Історія найвідомішого стартапу України
7 перепон на шляху України до звання "стартап-нація"

Ризик пошкодження автомобіля орендарем страхується заставною сумою.

Розмір заставної суми призначає автовласник.

Добрянський рекомендує брати в заставу не більше 10% від вартості автомобіля. Заставну суму орендар передає автовласникові під час передавання ключів.

Засновник стартапу каже, що за десятирічну практику бізнесу з оренди авто не було жодного випадку крадіжки машини. При цьому заставна сума дисциплінує орендарів з точки зору неакуратного поводження з автомобілем.

"Ми підписуємо договір, верифікуємо клієнта, коли він підв'язує свою банківську картку. Перевіряємо за базою Асоціації автопрокатних компаній України, за номером телефону, за адресою електронної пошти", — розповідає підприємець.

Проте, додає він, стовідсоткову гарантію ніхто у світі не дає, тому власник під час зустрічі повинен зробити висновок, чи можна довірити машину клієнту. "Для власників це бізнес. Як і в будь-якому бізнесі, тут є ризики. Ми як сервіс намагаємося їх знизити", — говорить Добрянський.

Вільна ніша

Засновник проекту стверджує, що за допомогою сервісу орендувати машину можна на 30-40% дешевше, ніж у конкурентів. За його оцінками, 70-80% клієнтів українських прокатних компаній — це люди із сусідніх країн, представники торговельних компаній, підприємств із сфери послуг.

Решта — це фірми, які орендували автомобілі для своїх співробітників. Місцеві жителі орендують авто у крайніх випадках, наприклад, коли здали машину в ремонт. Найчастіше орендарі віддають перевагу недорогим автомобілям.

У сервісі зареєстровані машини з Києва, Львова, Вінниці, Хмельницького. Сервіс налічує 300 користувачів. За лютий 2018 року їх число зросло на 50%.

Добрянський стверджує, що в Україні ніша каршерінгу Р2Р — людина для людини — не зайнята, але оскільки ринок оренди авто в грошовому вираженні невеликий, засновник проекту націлений на завоювання ринку США.

Завоювати Америку

Навесні 2017 року підприємець представив проект венчурним інвесторам у Нью-Йорку і Вашингтоні. За його словами, американці зацікавилися проектом, але для отримання інвестицій поставили умову: почати роботу в Україні.

 

"Ми пройшли відбір, і наш стартап виграв квитки для команди на великий івент у Центральній і Східній Європі з нетворкінгу з інвесторами Wolves Summit, який пройде у Варшаві. Ми їдемо туди з командою представляти наш проект європейським інвесторам", — каже засновник сервісу.

Говорячи про розміри інвестицій, Добрянський зазначає, що за 10% компанії хоче отримати 250 тис дол: "Ми оцінюємо проект 2,5 млн дол".

Реклама: