"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Як зробити бюджет прозорим

Як зробити бюджет прозорим

Понеділок, 8 червня 2015, 13:06 -
Центр готує платформу, яка дозволить органам місцевого самоврядування безкоштовно створювати громадські бюджети. Перший етап передбачає візуалізацію загальної картини про взаємозв'язок доходів та видатків бюджету.

Питання, куди йдуть бюджетні кошти завжди цікавило громадян, особливо тих, хто свідомо сплачує податки.

Бюджетний кодекс містить норми, що зобов'язують органи влади звітувати про використання бюджетних коштів.

Чиновники формально звітують про виконання бюджетів. Система інформування реалізована таким чином, щоб зробити її зручною для чиновника, але мінімально інформативною для громадянин. Певно, щоб вони не ставили "зайвих" питань.

Така форма надання інформації склалася історично, бо влада не сприймала громадян як клієнтів. Відсутність конкуренції ніколи не йшла на користь якості послуг, прикладом чого є якість послуг державного сектора.

Реклама:

Тимчасом соціальна активність громадян зростає. Все більше людей цікавиться використанням спільних коштів громади, проте система інформування не здатна вдовольнити цей інтерес.

Платники податків не знають, скільки держава витрачає на послуги, якими вони користуються. Неможливість "помацати" ціни демотивує громадян, породжує зневіру і втрату спочатку авторитету, а згодом і легітимності влади.

Одним з можливих методів вирішення проблеми є створення механізмів, за допомогою яких у людей з'явиться доступ до інформації щодо використання коштів платників податків.

Таким інструментом може стати Громадський бюджет - Citizens budget - бюджет, адаптований для звичайних громадян. Міжнародний індекс відкритості бюджетної інформації визначає громадський бюджет як один з восьми необхідних документів, які лягають в основу визначення рівня бюджетної прозорості влади у світі.

Єдиного стандарту для громадських бюджетів не існує. Країни та міста напрацьовують свої підходи. Існують практики створення громадських бюджетів для держбюджету (США), обласного бюджету (Ленінградська область, РФ), районного бюджету (округ Мерікопа, США), бюджету міста (Сан-Дієго, США).

Деякі органи влади створюють он-лайн сервіси - відкриті бюджети, які візуалізують бюджетну інформацію, наприклад, міста Бостон та Москва, на районному рівні - Пермська та Мурманська області РФ.

Сучасні IT-рішення дозволяють зробити інтуїтивним орієнтування в інформаційних масивах. За кілька кліків громадяни можуть дійти до бюджету конкретної школи, садочка, лікарні і навіть до контракту, за яким були куплені товари чи послуги.

У США ще 2008 року реалізували портал, через який громада може побачити видатки до максимально детального рівня.

Україна потребує створення свого рішення. Воно може включати як громадський бюджет, так і візуалізацію бюджету.

У 2013 році Центр політичних студій та аналітики розробив концепт громадського бюджету, а зараз готує платформу, яка б дала змогу безкоштовно створювати зацікавленим органам місцевого самоврядування громадські бюджети в усій країні. Наразі передбачено створення п'яти модулів візуалізації.

Перший з них передбачає візуалізацію загальної картини, яка б давала уявлення про взаємозв'язок доходів та видатків бюджету.

Натисніть для деталізації та візуалізації

Для вирішення цього завдання експерти центру використали діаграму Санкі, названу в честь ірландського капітана Метью Генрі Фінес Ріал Санкі. Він уперше застосував такий метод для пояснення ефективності роботи парового двигуна.

Натисніть для збільшення

Використавши ідеї Санкей та API, ми створили модуль візуалізації бюджету, який зводить в одній діаграмі доходи та видатки бюджету, формує бюджетні фонди відповідно до чинного законодавства. Цей модуль є важливим для розуміння цільового призначення різних видів доходів місцевих бюджетів.

Модуль базується на бюджетному класифікаторі та програмному забезпеченні, яким користуються органи місцевого самоврядування, тому він гнучкий до змін законодавства та є відносно зрозумілим для місцевих чиновників.

Проте його слабкістю є недосконалість інформаційно-аналітичних систем, якими користуються органи місцевого самоврядування.  Він в автоматичному режимі порівнює дані за кожною статтею доходів та видатків до попереднього року і дає можливість побачити абсолютну та відносну динаміку.

Оскільки в бюджеті великих міст - сотні статей, був передбачений механізм агрегації статей, що менші п’яти чи трьох відсотків, на вибір користувача, в статтю "Агреговані доходи і видатки". Подвійний клік дозволяє заглибитися до деталізації.

Публікація створена в рамках проекту "Створення та впровадження системи моніторингу виконання бюджетних коштів "Відкритий бюджет", що фінансується фондом "Відродження"

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!