"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Киян возитимуть на "зелених" таксі

Киян возитимуть на "зелених" таксі

Неділя, 31 березня 2013, 09:06 -
"Моє дитинство пройшло на швидких авто, я працював на них, катався на них, я в захваті від потужності, яку дає бензин, але я зрозумів, що більше ніколи в житті не куплю машину на бензині. Майбутнє - за електромобілями".

"Моє дитинство пройшло на швидких авто.

Я працював на них, катався на них, я в захваті від потужності, яку дає бензин, але я зрозумів, що я більше ніколи в житті не куплю машину на бензині. Майбутнє - за електромобілями".

Так починається американський фільм 2011 року "Помста електромобіля", присвячений відновленню виробництва електромашин.

Справді, в останні роки на тлі зростання цін на нафту та загострення екологічних проблем електрокари стають дедалі популярнішими.

Реклама:

"Зелені" машини добралися і до таксопарків міст у різних куточках світу. Освоїли електромобілі таксисти Амстердама, Нью-Йорка, Лондона, Гонконгу.

Київ теж не відстає від світових тенденцій. У столиці планується створення автопарку з 200 електромобілів.

Електрокари

Електромобіль - це авто, яке працює не на бензині, а на електроенергії, рухається за допомогою одного чи кількох електродвигунів, живиться від акумуляторів, заряджається за допомогою розетки.

Однією з переваг електромобіля є екологічність, однак машиною на бензині можна їздити значно швидше і довше. Заправка машини на АЗС триває кілька хвилин, тоді як електромобіль "обідає" шість-вісім годин і проїде лише 120-150 км.

Таку розкіш можна дозволити собі у повсякденному міському житті, однак навіть з Києва у Чернігів їхати ризиковано.

Швидкість - теж не визначальна риса електрокарів. Зазвичай вони розганяються до 70-80 км за год. На деяких можна проїхатися зі швидкістю 140 км за год, але у них швидко сяде батарея.

Найдорожча частина електрокара - акумулятор, який коштує до 50% вартості авто. Термін його експлуатації становить п'ять-сім років.

В Україні електромобіль можна купити за 120-180 тис грн. Ціни коливаються залежно від типу двигуна та батареї.

За даними компанії-імпортера електромобілів "БІО Автомотив", українськими дорогами їздять 130 електромобілів, враховуючи переобладнані із звичайних авто. 

Електротаксі по-київськи

Вже у 2013 році на столичних магістралях можуть з'явитися електрокари з шашками.

За словами представників КМДА, столична влада не вкладатиме кошти у проект, а сам таксопарк належатиме інвестору.

Інвестиції в електротаксі у "БІО Автомотив" планують окупити за 2-2,5 року.

Чиновники Києва повинні видати дозвіл на облаштування заправних станцій. Таких на початковому етапі планується встановити десять - на десять машин кожна. Заправки встановлюватимуть у різних районах, враховуючи маршрути таксі.

У фірмі, яка розробляє таксі-проект, запевняють, що таксистам знадобиться зовсім небагато часу, щоб повністю зарядити батарею.

"Електромобілі для таксі будуть комплектуватися літій-залізо-фосфатними акумуляторами, що дозволяють проїхати 150 кілометрів на одній зарядці. Станції заряджатимуть авто впродовж 20 хвилин", - повідомили у "БІО Автомотив".

Як відомо, у Києві у 2012 році відкрили першу заправку для електричних автомобілів на вулиці Героїв Сталінграда.

Першу київську електрозаправку встановили на Оболоні

Тестування електротаксі у Росії показали, що однієї зарядки вистачає на 125 км.

Електромобілі для Києва куплять у Гонконгу, в компанії Bio Automotive Co. Ltd. "Її обрали через оптимальне співвідношення ціна-якість. Авто інших виробників дорожчі", - пояснили у "БІО Автомотив".

Якої марки будуть електротаксі, поки що не відомо. Представники розробника проекту зазначили, що вибір здійснюється між трьома моделями.

Базова ціна такого авто - 20 тис дол, але у Росії, наприклад, у місті Кисловодськ закупили 90 електротаксі Ellada, створених на базі моделі "Лада Калина". Кожна з машин коштувала більше 40 тис дол.

Крім витрат на авто, чимало коштів доведеться вкласти у створення інфраструктури. За даними експертів, такі витрати у Кисловодську становили 120 тис дол.

"Схоже, тут знадобиться удвічі більше коштів. Це збільшує вартість електромобіля ще на 1-1,5 тис дол", - каже аналітик компанії "АРТ капітал" Олексій Андрійченко.

Для споживача важливою буде вартість електроенергії для цих таксі, адже наявність чи відсутність пільг, вочевидь, впливатиме на вартість поїздок для киян. За даними ЗМІ, таксисти на "зелених" авто проситимуть за кожен кілометр на гривню менше. Розробники проекту теж обіцяють доступні ціни.

"Вартість буде відповідати найменшим тарифам у Києві, а для соціальних верств діятимуть спеціальні низькі тарифи", - інформують у "БІО Автомотив".

Експерти у дешевизні поїздок на електротаксі не впевнені.

"Навряд чи розцінки будуть такими ж, як у бюджетних таксі, де половина автопарку складається з удвічі дешевших за китайські електромобілі "Ланосів". У Німеччині підрахували, що електромобіль на 35% дешевший у експлуатації, при цьому він удвічі дорожчий за середнє таксі на дорогах Києва", - відзначає Андрійченко. 

Таксопарки майбутнього

Нині електромобілі використовують служби таксі по всьому світу. У звіті IDTechEx Ltd йдеться, що з 2012 по 2022 рік ринок електричних автобусів і таксі виросте на 870% до 60 млрд дол. Такі обсяги зростання пов'язані, зокрема, з урядовими стимулами, поверненням інвестицій і впровадженням нових технологій.

Передбачається, що до 2022 року найбільшим ринком електротаксі стане Китай, а саме - місто Шеньчжень, яке матиме найбільший автопарк: 1200 автобусів і 800 таксі.

Мексика. Місцева влада Мехіко для боротьби з парниковими газами впровадила улітку 2012 року пілотний проект, у рамках якого витратила 1 млн дол на 20 електрокарів. Надходження ще 80 таких машин передбачалося до кінця року.

Електричний Nissan NV200. Фото wikipedia.org

Ці таксі обслуговуватимуть так зване старе місто, перетворюючи  його, за словами місцевої влади, на місто майбутнього.

"Коли я уперше побачив цю машину, відзначив, що вона дуже непогано виглядала. Коли проїхався на ній, я зрозумів, що вона зовсім інша. Ти забуваєш про шум, а коли ти таксист, то кількість шуму - неймовірна. Але це авто - зовсім інше, дуже тихе і комфортабельне", - ділиться враженнями один із таксистів Мехіко.

За словами місцевого чиновника, заміна одного бензинового таксі на електроавто забезпечить скорочення парникових газів на 14,8 тонни на рік.

Також у Мехіко переконанні: від впровадження електротаксі виграє не лише природа. "Пальне" для електроавто дешевше, що обернеться економією для пасажирів.

У Мехіко таксист щодня витрачає 25-30 дол на бензин, зарядити ж таксі електроенергією коштує 20-30 центів.

США. В Америці також думають про розширення "зелених" таксопарків. В Арлінгтоні, штат Вірджинія, планують створити перший автопарк із 40 електротаксі. Місцевий електричний таксопарк хочуть зробити високотехнологічним - у машинах будуть iPad'и, що дасть змогу пасажирам користуватися інтернетом.

У Нью-Йорку домінують гібриди - авто, що мають і двигун внутрішнього згорання, і один або кілька електродвигунів. Вони стали особливо популярними через ураган Сенді, коли у країні не працювало дуже багато АЗС.

Влада Нью-Йорка також обдумує створення таксопарку з електрокарів. Швидше за все, це буде модель Nissan NV200 Taxi of Tomorrow.

Чикаго теж має "План впровадження "зелених" таксі". Поки що на дорогах з’явилися тільки таксі на газі, але гібриди та електромобілі також передбачені.

Гонконг. Попри коментарі науковців і таксистів щодо відсутності відповідної інфраструктури для електротранспорту, кілька служб таксі у Гонконгу починають тестову програму для електромобілів і гібридів. Місто замовило 50 електромобілів Leaf EVs, 100 електричних фургонів NV200 у Nisan та 20 гібридних таксі у Toyota.

Навіть за ідеальних умов використання 1 тисячі зарядних станцій у Гонконгу зарядка  електротаксі триватиме кілька годин. Імовірно, найближчим вибором міста стануть стандартні гібриди або гібриди з можливістю заряджання.

Німечиина. У березні 2011 року німецьке місто Мюнхен придбало перше електротаксі Mitsubishi i-MiEV. Попри цікавість пасажирів таксисти були не завжди раді керувати електрокаром. Вони скаржилися на малі розміри авто, що створювало незручності.

Також узимку максимальна відстань, яку можна проїхати на одній зарядці, із 100-120 км скоротилася до 50 км, тому що важко було нагріти салон машини.

 Фото autoua.net

Крім того, не просто заробити, таксуючи електромобілем, адже оренда електрокара у Мюнхені становить 1 тис євро на місяць.

Нідерланди. В Амстердамі у листопаді 2011 року приватна компанія TAXI-E створила "зелений" парк з десяти електротаксі Nissan LEAFs.

Чиновники міста запевняють, що головна мета створення таксопарків з електрокарами - боротьба із забрудненням повітря. Муніципальна влада Амстердама пропонує субсидії у розмірі 10 тис євро на кожне нове електротаксі.

В Україні уже є негативний досвід купівлі азійського транспорту - поїзди "Хюндай", які не раз засмучували пасажирів запізненнями, поломками, холодом і спекою.

Незрозуміло, чи адаптовані електротаксі до холодної погоди узимку, чи проводилися усі тестування. У Пекіні, зокрема, відзначали погану роботу акумуляторів на холоді.

Навіть якщо електрокари переживуть негоду, не варто забувати про випробування на  українських дорогах, до яких авто з Гонконга можуть не пристосуватися. Тож консервативні українці можуть ігнорувати "зелені" таксі.

Однак цілком очевидно, що електромобілі - це машини майбутнього, які хоча б частково можуть вилікувати одну з хвороб урбанізації - забруднення повітря. Залишається сподіватися, що київська влада це розуміє.

Реклама: