VIVA КОРУПЦІЯ! Замітка про "національний" "проект" "Повітряного" "експресу"

VIVA КОРУПЦІЯ! Замітка про "національний" "проект" "Повітряного" "експресу"

Понеділок, 2 липня 2012, 08:57 -
Фото ukurier.gov.ua
"Як довго діятимуть ці пільги?" "Я за освітою економіст, а не психіатр. Отже, запитайте панів Азарова чи Януковича, як довго вони будуть красти кошти платників податків".

Прошу літредактора не обурюватися – лапки у назві проставлено абсолютно вірно.  Давайте разом знайдемо відповіді на такі прості питання: чи  дійсно цей  проект є "національним" та чи підпадає цей "проект" під визначення державної програми, яка за Бюджетним кодексом України фінансується за рахунок коштів платників податків? Або чи "експрес" дійсно є "повітряним"?

Тут яка проблема – ЄВРО-2012 закінчується. Тому треба знайти нові підстави для швидкого пограбунку бюджету.  Саме для цього подано цей закон. Давайте його скрупульозно розглянемо. 

***

Почнемо із міжнародних юридичних аспектів

Реклама:

Минулої середи відбулося засідання фінансового комітету, де проект № 9649 було рекомендовано до 2 читання. Я намагався заперечити, але… Між іншим, проект підтримали лише 9 нардепів при кворумі в 18, але кого ж це обходить? Подивіться кінцеву порівняльну таблицю і Ви знайдете разючу відмінність остаточної редакції від прийнятої в 1 читанні, що грубо суперечить статті 116 Закону України "Про регламент Верховної Ради України".     

Єдиним прецедентом, коли законом України установлювалися особливості оподаткування сторін комерційного договору, був так званий "пакистанський танковий контракт", укладений ХТЗ на початку 1996 року. Мені прийшлося його доповідати. Робив це "крізь зуби", бо з одного боку порушувалося правило нейтральності податків, але з іншого - треба було якось спасати залишки підприємств "СРЄДМАШУ СРСР".  Звертаю увагу, що на той момент ще діяла Конституція Української РСР. 

(За іронією долі, працюючи у Зовнішекономбанку СРСР,  я допоміг тому ж ХТЗ виконати у далекому 1991 році контракт з поставки танків в Індію (військовому опоненту Пакистана), та отримати йому повновісну валюту замість клірингових радянських папірців. У принципі, ми тоді на грані фолу таки обдурили Москву, але це окрема детективна історія).

Фото avianews.com.ua

Далі. Конституція України (зразку 1996 року) закріпила примат норм міжнародного права. Так от, у статті 2 Статуту ООН упроваджено "принцип взаємності суверенних інтересів держав", за яким держава не повинна укладати угоди (договори) з несуверенними країнами або з особами, діяльність яких регулюється приватним міжнародним правом. Класичний історичний приклад - договір між Індією та АТ "Британська Ост-Індська компанія" (почитайте на ніч знамениту енциклопедію "Британніка"). Однією з форм таких угод є прийняття нормативного (обов’язкового до виконання) акту, що надає привілеї окремій комерційній компанії, яка діє від імені такої країни або під ризик такої країни або на її користь. Отже, з точки зору міжнародного публічного права подібні угоди (договори) або норми таких нормативних актів де-факто призводять до звуження суверенітету держави та повинні трактуватися як нікчемні ipso jure (за визначенням), у тому числі у зв’язку з порушенням ними вимог статті 53 Віденської конвенції про право міжнародних договорів щодо дотримання імперативних норм загального міжнародного права (jus cogens). 

Простими словами, проект № 9649 грубо суперечить базовим нормам загального міжнародного права та де-факто обмежує податковий суверенітет України як складову частину її загального політичного суверенітету.   

Ступінь нелегітимності подібного роду проектів значно зросла після вступу України до СОТ, оскільки їхній зміст грубо суперечить нормам статті VІІІ "Монополії та ексклюзивні поставки для державних потреб" Генеральної Угоди про Тарифи та Торгівлю (GATT) та регламентам Світової Організації Торгівлі (СОТ), зокрема (але не виключно) додаткам 1- 4 до Маракешської Угоди.   

***

Тепер розглянемо аспекти національного права

У проекті № 9649 мова йде про "Національний проект "Повітряний експрес", затверджений Кабміном як національна програма".  Але в Україні не існує юридичного терміну "національна програма", але є "державна цільова програма", затверджена у спосіб, передбачений Законом "Про державні цільові програми" №1621 (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, N 25, ст.352).

 

Ну то й що, треба просто поміняти назву, - можете заперечити. Але саме в подробицях назви і криється диявол. Дивіться, ця програма явно впливає на доходи та видатки бюджету (надаються податкові пільги, застосовуються особливі правила відшкодування ПДВ). Отже, програма має всі ознаки "загальнодержавної", яка згідно зі статтею 4 вищезазначеного закону має не тільки затверджуватися лише Радою (а не Кабміном), але й (увага!) "враховуватися під  час складення проекту Державного бюджету України   на   відповідний   рік" та включатися до Переліку державних цільових програм, які планується виконати у відповідному   році, що "подається на роз розгляд  Верховної  Ради України разом із проектом закону про Державний бюджет України на відповідний рік". Смішно, але такий порядок затвердження програм було щойно впроваджено законом Януковича №4731 від 17 травня цього року.

Отже,  використавши у проекті № 9649 термін "національна програма" або "національний проект", Кабмін Азарова по-шулерськи намагається обійти прямі норми Закону № 1621, які вимагають не тільки прийняття окремого закону, але й відповідних корекцій закону про бюджет. Тхне корупцією, чи не правда?

Фото ukrproject.gov.ua

Між іншим, зараз не існує "Національного проекту "Повітряний експрес", затвердженого Кабміном як національна програма. Немає як класу. Але в проекті закону № 9649 посилання на такий проект є. Отже, логіка Кабміну проста – нехай спочатку Рада надасть податкові пільги, а ми поспіль їх справедливо "розпиляємо". Звичайно, що між собою, "красавами" (жодних заздрощів).   

Себто, перед нардепами з провладної більшості постала дилема:

    - або проголосувати за закон, що надає податкові пільги у межах зазначеної "Національної програми" з невизначеним юридичним статусом (не затвердженою згідно із законом), на користь компаній, яких ніхто не знає, з метою, яка не визначена, та з розумінням, що країни – члени СОТ висунуть адекватні претензії до українських експортерів зерна, металу, хімії, товарів легкої  промисловості (тощо);

    - або утриматись від такого голосування, ризикуючи наразитися на невдоволення Азарова або адміністрації президента Януковича, та не потрапити у партійний список кандидатів або до фаворитів виборчого округу.  

У будь-якому випадку, національний проект "Повітряний експрес", сторони якого звільняються від оподаткування або сплачують податки у спосіб, відмінний від звичайного, має затверджуватися виключно Верховною Радою України у порядку, передбаченому законом для затвердження державної цільової програми.   

***

Заради цікавості

Сутність проекту № 9649 роз’яснював з трибуни нардепам навіть не міністр, а другорядний чиновник. Без хвилювання він розповів, що за проектом "Повітряного експресу" необхідно надати податкові пільги обраним комерційним компаніям. Для відповіді на питання, а хто вони такі?, часу в чиновника не було, бо Литвин заперечив (див. стенограму). Потім депутат Чєчетов зробив симптоматичний "хайль" і проект було взято за основу.

Поспіль для підготовки до 2 читання проект № 9649 було спрямовано до профільного комітету, дві третини якого складають члени партії Регіонів.  Але жахлива корупційність проекту була очевидна навіть для них. Тож Комітет зажадав додаткових роз’яснень. До другого читання нам пояснили, що Азаров мав на увазі. З’ясувалося, що мова йде про три такі окремі проекти:

Фото golos.com.ua

- "спорудження залізничного пасажирського сполучення від  Києва до аеропорту Бориспіль";

P.S. Виникає питання, чому така "національна" програма не передбачає спорудження аналогічного залізничного сполучення від центра Донецька, Львову, Одеси, Харкова, інших міст України, що мають аеропорти, розташовані за їхніми межами?  Отже така програма не може вважатися "національною", а є регіональною за законом №1621  з відповідною зміною джерел її фінансування;    

- "будівництво (чому не спорудження?) міської кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва на ділянці "Київ – Бориспіль"";

P.S. Виникає питання, про що йде мова, оскільки на ділянці "Київ – Бориспіль" кільцевої автомобільної дороги апріорі не може бути. Є всім відома траса;

- "будівництво (чому не спорудження?) дороги від Подільського мостового переходу до проспекту Ватутіна у м. Києві.

P.S. Виникає питання, про що йде мова, оскільки така дорога (шлях) жодним чином не пов’язані прямо з аеропортом "Бориспіль".  

У результаті скрупульозного аналізу стає зрозумілим, що проект № 9649 подано жадібними корупціонерами, які не хочуть втрачати темп заробляння грошей, набраний напередодні ЄВРО – 12.

***

Загальне резюме щодо питань "Економічної Правди":

Питання ЕП №1:

"Насколько, на ваш взгляд, законопроект № 9649 соответсвует Конституции и принципам налогового законодательства? В частности, в отношении защиты конкуренции и равенства налогоплательщиков перед законом?"

Відповідь:

      Проект № 9649 не відповідає по суті статтям 6, 8, 9, 92 Конституції України та принципам побудови податкового законодавства, визначеним у Податковому кодексі України.     

Фото ukurier.gov.ua 

Питання ЕП №2:

"Считаете ли вы приемлемым предоставлять налоговые льготы на основании неких соглашений, заключенных с хозяйствующими субъектами других стран, этим субъектам?"

Відповідь:

Ні, не вважаю. Оскільки це призводить до звуження податкового суверенітету України як частини її загального політичного суверенітету.

Питання ЕП №3:

Каковы, по вашему мнению, могут быть потери бюджета в связи с принятием законопроекта?

Відповідь:

Судячи з пояснювальної записки уряду Азарова  - прямі витрати складуть близько 320 млн. грн. на рік. Якщо їх розкидати припустимо на українських вчителів (яких біля 480 тис), то на кожного прийдеться біля 670 гривень додаткової зарплати.

Фото ukrproject.gov.ua

Питання ЕП №4:

Как долго будут действовать эти льготы?

Я за освітою економіст, а не психіатр. Отже, запитайте панів Азарова чи Януковича, як довго вони будуть красти кошти платників податків.

Питання ЕП №5:

Не опасаетесь ли вы возможных злоупотреблений в связи с принятием законопроекта? И что это могут быть за злоупотрбления?

Дивіться, цей закон створено саме для зловживань великими компаніями або олігархами. Така природа  його розробників. Бо вони не хочуть платити податки для  забезпечення життя простих людей. Рецепти, як боротися з такими зловживаннями, були викладені мною вище.

***

Наприкінець

Проект "Повітряного експресу" є корупційним в абсолюті. Він не тільки порушує норми міжнародного та національного права, але  й створює підстави для корупції у "кубі".

Якщо, не дай Боже, послушна більшість Ради за такий проект проголосує, то раджу таких проголосувавших уважати посібниками зухвалих корупціонерів. Мрію, щоби їхні рахунки та майно в Євросоюзі та США були заарештованими, а поспіль обернені у власність українських громадян.

Фото sudnaroda.org.ua

З повагою,

Сергій Терьохін

Реклама: