Соціальні мережі - нова мильна бульбашка?

Соціальні мережі - нова мильна бульбашка?

Понеділок, 28 лютого 2011, 16:15 -
Скоріш за все, незабаром світ стане свідком створення потужних альянсів між гігантами IT-бізнесу. Експерти не виключають, що Google може об'єднатися з Nokia, яка втрачає покупців через Apple. Остання може піти на альянс із своїм давнім ворогом - Microsoft, аби розблокувати замкненість на своєму "залізі".

Бурхлива популярність соціальної мережі Facebook спричинила світовий інвестиційний бум на компанії Web.2.0.

Капіталізація Facebook за останній рік збільшилася утричі - до 50 мільярдів доларів. І це при тому, що компанія не є публічною. Її власниками є близько 500 акціонерів.

Плани мережі провести IPO в 2012 році викликали неабиякий ажіотаж на ринку капіталу. З вуст експертів та гравців фондового ринку лунають осанни Facebook, про її засновника Марка Цукерберга зняли художній фільм, який навіть номінували на премію "Оскар", а журнал Time оголосив його людиною року.

Більше того, поважні експерти пророкують, що через кілька років капіталізація мережі сягне трильйона доларів, і Facebook контролюватиме 20% світових інтернет-доходів. Щоправда, у самій компанії, схоже, ще не знають, що робити з півмільярдною аудиторією, і як на ній заробляти.

Реклама:

Попри успіх, соціальні мережі заробляють менше, ніж пошуковці чи аукціони. Так, Amazon приносить з одного користувача 189 доларів на рік, Google - 24 долари, тоді як Facebook - 3,5 долара, "Одноклассники" і "ВКонтакте" - 1,2 долара.

З одного боку, соцмережі можуть заробляти більше за допомогою розширення кількості платних сервісів та реклами. З іншого боку, це може відвернути користувачів і зменшити темпи розширення аудиторії.

Поки Facebook не наважується проводити масову монетизацію своїх сервісів і живе, здебільшого, за рахунок нових інвестицій. Щоправда, серед нових акціонерів нема стратегічного інвестора. Тут домінують "портфельники" - банки та фінансові компанії, які хочуть вигідно заробити на перепродажі акцій.

Війна інтернет-гігантів?

Зараз програма-максимум Facebook - розширення аудиторії та "закриття" клієнтів на своїх сервісах. У компанії хочуть, щоб взагалі люди не виходили із Facebook.

Однак у цієї мережі є потужний конкурент - Google, який вже давно хоче зробити те саме. Компанія має суттєву перевагу - найпопулярніший у світі пошуковець, який за допомогою додаткових сервісів "замикає" на собі більшість клієнтів.

Ледь не щодня з'являються нові сервіси - карти, документи, пошта, відео. Правда, Google не вдалося створити популярну соціальну мережу. Сервіс Buzz не отримав широкого попиту серед клієнтів. Також припинено розробку бізнес-сервісу Wave, який теж не знайшов широкого застосування.

Натомість, Google йде у "залізо". Фірма намагається кооперуватися з виробниками мобільних телефонів, яких "підсаджує" на свою операційну систему Android.

У планах компанії - виробництво смартфонів та планшетників, що складає конкуренцію іншому потужному гравцю - Apple, який також має амбітні плани "прикріпити" до себе аудиторію за допомогою власного магазину програм та сервісів Itunes. Втім, наразі компанія не володіє потужними сервісами комунікації.

Їх розвиток ускладнює прив'язка користувачів до "заліза", адже ті повинні бути власниками продукції Apple.

Скоріш за все, незабаром світ стане свідком створення потужних альянсів між гігантами IT-бізнесу. Експерти не виключають, що Google може об'єднатися з Nokia, яка втрачає покупців через Apple.

Остання може піти на альянс із своїм давнім заклятим ворогом - Microsoft, аби розблокувати замкненість на своєму "залізі". У свою чергу, відсутність у Facebook пошуковців та власного "заліза" робить компанію все більш віртуальною, а проблему монетизації успіху - дедалі гострішою.

Новий обвал "доткомів"?

На тлі буму Facebook росте популярність інших потужних проектів комунікації. Зокрема, мережа мікроблогів Twitter стрімко нарощує коло потенційних покупців.

Компанію, яка 2010 року заробила лише 45 мільйонів доларів, Google та Facebook оцінили 8-10 мільярдами доларів. Це навіть змусило власників заявити, що фірма стільки не коштує і взагалі не продається.

У 2010 році вона отримала 200 мільйонів венчурного капіталу на розвиток. Раніше капіталізація Twitter оцінювалася 3,7 мільярда доларів.

Стрімко росте капіталізація компанії Zynga - розробника популярних мережевих ігор у Facebook - FarmVille та FrontierVille. З березня 2010 року вона виросла удвічі до 5,5 мільярда доларів.

Варто відзначити, що до того, як на фондовому ринку у 2000 році відбувся обвал "доткомів", капіталізація Yahoo за чотири роки виросла у 87 разів, eBay за два роки - у 13 разів, Amazon - у 16 разів.

На ринку склалися всі ознаки перегріву і повторення кризи "доткомов" десятирічної давнини. Так, за десять років все змінилося. Веб-ресурси навчилися заробляти, на ринку достатньо спеціалістів, але соціальні мережі поки слабо вивчені ринком.

Очевидні й ознаки спекуляції. На тлі емісії долара інвестори шукають додаткові інструменти, які б зберегли їхні гроші. Тому й вкладають у золото, сировинні ринки та IT-сектор. Щойно тут стане неспокійно, як спекулянти залишать цей ринок.

Знову російська експансія?

Бум на соціальні мережі викликав ажіотаж не лише на американські компанії із Силіконової долини. Китайський підприємець Джо Чень готує IPO популярної у Китаї мережі Renren, очікуючи заробити на NASDAQ півмільярда доларів.

Російська компанія Mail.ru Group недавно вийшла на IPO і заробила рекордну для IT-компаній Східної Європи суму - 1 мільярд доларів. Інвестбанк JP Morgan прогнозує, що Mail.ru Group 2011 року подорожчає удвічі і коштуватиме 10,1 мільярда доларів. Успіх компанії обумовлений кількома факторами.

По-перше, вона охоплює значну російськомовну аудиторію - 250 мільйонів людей.

По-друге, в активах компанії - глобальні сервіси, приміром, меседжер ICQ. Через свою зарубіжну компанію DST Global вона контролює 10% Facebook, володіє часткою акцій сервісу знижок Groupon та виробника мережевих ігор Zynga.

По-третє, список активів групи диверсифікований, що захищає компанію від ринкових коливань. Тут є поштовий сервіс Mail.ru, рекрутинговий сайт Headhunter, соцмережі "Одноклассники" і "Вконтакте", мережі блогів Diary.ru і NashaKlasa, оператор електронних лотерей "Лото мастер".

Як стало відомо, інший російський інтернет-гігант Yandex у другому кварталі хоче повторити успіх конкурента - заробити на IPO щонайменше 1 мільярд доларів.

В Україні все інакше: великий бізнес не поспішає владати гроші в інтернет-ресурси. Здебільшого він обмежується інвестиціями у сайти новин.

Єдиним успіхом став вихід у 2006 році на IPO компанії KP Media, яка володіє популярними ресурсами Korrespondent.net та Bigmir.net. Тоді компанія змогла реалізувати 20% акцій за 11 мільйонів доларів.

Україна повторяє долю багатьох країн Східної Європи, втрачаючи ринки поштового сервісу, соціальних мереж та пошуковців. У цьому регіоні протягом 2000-х років фактично зникли національні пошукові системи - за винятком Чехії та Росії.

Сайт Connect.ua, який позиціонувався як українська соціальна мережа, перетворився на майданчик для знайомств. Поштові сервіси зазнають сильної конкуренції з боку російських сайтів. За підрахунками спеціалістів, вони уже збирають близько 25% української інтернет-реклами.

Проте в українських сайтів є можливості для зростання. Потенційно успішними є локальні інформаційні сторінки, професійні соціальні мережі, розважальні ресурси. Тут поки що ринок не наситився, а кількість інтернет-користувачів стрімко зростає.

Натомість, залишається проблемою монетизація інтернет-проектів. Українці поки не бажають платити за платні сервіси. Ситуація з цим навіть гірша, ніж у Росії, а інвесторів, які б могли допомогти з просуванням сайтів, в Україні небагато. Тут працює не більше п'яти венчурних фондів, які спеціалізуються на інтернет-бізнесі.

Експерти побоюються, що у випадку нової кризи "доткомів" про інвестиційний потенціал українського інтернет-ринку доведеться забути.

Реклама: