Уряд торгується з МВФ за пенсійну реформу

Уряд торгується з МВФ за пенсійну реформу

Понеділок, 20 грудня 2010, 17:39 -
Під час погоджувальної ради Литвин демонстративно звернувся до Клюєва з проханням швидше повернути в парламент проект закону про пенсійну реформу, аби не довелося змінювати реєстраційний номер. Ці слова були сказані спеціально для експертів МВФ.

У розпорядження "Економічної правди" потрапив лист першого заступника міністра праці та соціальної політики Василя Надраги Міжнародному валютному фонду щодо перспектив пенсійної реформи в Україні.

Цей документ - своєрідна пояснювальна записка до майбутнього законопроекту про пенсійну реформу - один з найбільш інтригуючих документів грудня.

Текст перекладений англійською мовою і направлений до офісу МВФ на узгодження.

За інформацією "ЕП", фонд квапить Кабмін з проведенням пенсійної реформи - зміни мають початися у 2011 році, а законопроект уряд планує внести на розгляд парламенту до кінця грудня.

Понеділок став формальним дед-лайном для уряду, щоб зареєструвати узгоджений текст у парламенті. Цей поспіх зумовлений зборами керівництва валютного фонду, запланованими на найближчу середу, 22 грудня.

В цей день у Вашингтоні відбудеться засідання Ради директорів фонду. Серед іншого кредитори розглянуть питання про перший перегляд кредитної програми stand-by для України та надання їй другого траншу у розмірі 1,6 мільярда доларів.

Джерело "ЕП" в Адміністрації президента каже, що Фонд не задоволений останнім листом Надраги, зокрема, нормою, яка переносить підвищення пенсійного віку для жінок з 55 років до 60 років з 2011 року на 2016 рік.

У листуванні із співробітниками адміністрації і Мінфіну фонд категоричний: Україна отримає транш лише за умови виконання усіх пунктів меморандуму. Зокрема, документ передбачає підвищення пенсійного віку для жінок уже з 2011 року.

За останні півроку Кабмін задовольнив більшу частину принципових вимог МВФ: підвищив ціну на газ, скасував мораторій на застосування пені на заборгованість з послуг ЖКХ, спробував ліквідувати спрощену систему оподаткування. З істотного і невиконаного - пенсійний вік і нове підвищення цін на газ для населення, заплановане на квітень 2011 року.

У липні в рамках домовленостей з фондом НКРЕ підвищила роздрібні ціни на газ для населення в середньому на 50%.

"Чергове підвищення заплановане на 1 квітня 2011 року, а рішення про це має бути прийняте вже зараз. Фонду байдуже, як уряд скоротить дефіцит бюджету. Його хвилює лише загальна цифра зменшення дефіциту. Варіантів є чимало, та уряд Януковича обрав свій", - підкреслює екс-міністр фінансів Віктор Пинзеник.

Навряд чи можна стверджувати, що уряд уже остаточно вирішив, якою буде пенсійна реформа. Засідання профільної робочої групи в уряді проходять мало не щодня, останній раз збиралися у понеділок.

До встановленого фондом крайнього терміну текст законопроекту "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" має бути оприлюднений на сайті парламенту.

Формально документ з'явився там 13 грудня. Йому присвоїли реєстраційний номер 7455, однак самого тексту досі нема. За словами голови Верховної ради Володимира Литвина, уряд відкликав проект для доопрацювання.

Під час погоджувальної ради він демонстративно звернувся до першого віце-прем'єра Андрія Клюєва з проханням якомога швидше повернути документ, аби не довелося змінювати реєстраційний номер. Ці слова були сказані спеціально для експертів МВФ.

За словами Литвина, 24 грудня депутати заслухають інформацію Кабміну про пенсійну реформу, доповідатиме віце-прем'єр Сергій Тігіпко. Після цього проект винесуть на громадське обговорення.

Затяжний старт реформи не випадковий.

З одного боку, Кабмін усвідомлює необхідність підвищення пенсійного віку і введення обмежень на максимальні пенсії. За прогнозами Міністерства праці і соціальної політики, в Україні частка осіб непрацездатного віку у загальній чисельності населення упродовж 2010-2050 років збільшиться з 24,5% до 35,5%.

Вже зараз на 88 пенсіонерів припадає 100 осіб, які сплачують пенсійні внески, а в 2025 році один працюючий буде утримувати одного пенсіонера. Чиновники міністерства апелюють до зарубіжного досвіду: у більшості постсоціалістичних країн у 1989-2006 роках пенсійний вік значно підвищено.

Вік виходу на пенсію, в дужках - прийняті рішення про підвищення віку 

Країна

Офіційний вік виходу на пенсію,
в дужках – прийняті рішення про підвищення віку

Чоловіки

Жінки

Велика Британія

65 (66)

60 (65)

Італія

65

60 (65)

Німеччина

65 (67)

65 (67)

Словаччина

62

62

США

67

67

Угорщина

62

61 (62)

Україна

60

55

Франція

60 (67)

60 (67)

Швеція

65

65

Японія

65

65

Джерело: ОЕСР, Світовий банк

Зараз в Україні 13,7 мільйона пенсіонерів, яким у 2010 році Пенсійний фонд має виплатити 192,3 мільярда гривень. Ця сума лише на 165,7 мільярда гривень покривається за рахунок власних надходжень Пенсійного фонду, тобто його дефіцит становить 26,6 мільярда гривень або майже 14%.

Якщо нічого не міняти, то пенсійна "дірка" зростатиме, почнуться затримки з виплатами, що остаточно розбалансує пенсійну систему.

З іншого боку, радикальна пенсійна реформа викличе неприйняття в суспільстві - може відбутися новий Майдан, що напередодні парламентських виборів владі не потрібно. Крім того, є небезпека масового відтоку професійних кадрів. Цей процес, зокрема, почався у правоохоронній системі.

"Міліціонерів лякає те, що вони вийдуть на пенсію на п'ять років пізніше. Ця невизначеність спонукає людей писати рапорти про достроковий вихід на пенсію. Вони не бачать себе в органах внутрішніх справ після реформи", - сказав заступник міністра внутрішніх справ Василь Фаринник.

Аналогічні настрої в інших відомствах. Депресія чиновників підсилюється розпочатою президентом адміністративною реформою, що передбачає скорочення третини держслужбовців. Радикальна пенсійна реформа стане черговим викликом для віце-прем'єра, міністра соціальної політики Сергія Тігіпка.

За даними "ЕП", коли чиновник ознайомився з текстом Трудового кодексу і проектом пенсійної реформи, він виступив за негайне доопрацювання цих документів, підготовлених без його участі, бо вони могли знищити його репутацію.

Проблема у тому, що жорсткий варіант змін - підвищення пенсійного віку у 2011 році - вже попередньо узгоджений з МВФ. Тим не менш, Микола Азаров минулого тижня відмовився візувати документ і доручив Тігіпку його переробити.

Уряд запропонував фонду два варіанти: або Київ і МВФ узгоджують жорсткий варіант, і тоді радикальні норми набирають чинності після 2016 року, або затверджують м'якший варіант закону, який запрацює з 1 січня 2011 року.

Зокрема, у листі Надрага пропонує відкласти підвищення пенсійного віку для жінок до 2016 року. Однак обидва сценарії не влаштували ні Адміністрацію президента, ні МВФ. Тим не менш, введення обмежень для пенсій чиновників дозволить Пенсійному фонду вже у 2011 році зекономити 2,8 мільярда гривень.

Пояснювальна записка до проекту закону України "Про введення поправок до ряду законів України"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект закону України "Про введення поправок до ряду законів України" розроблений Міністерством праці і соціальної політики України для постійного фінансування системи пенсійного забезпечення.

2. Цілі та завдання закону

Проект закону пропонує:

- встановити максимальний розмір пенсії для людини, яка втратила працездатність, на рівні зарплати розміром 12 прожиткових мінімумів,

- підвищити пенсійний вік для отримання сцеціальних пенсій до 60 років для жінок і 65 для чоловіків,

- починаючи з 1 липня 2011 року, для працівників бюджетної сфери, які вийшли на пенсію пізніше строку, встановити пенсію на рівні цивільних службовців,

- розмір спеціальної пенсії для працюючих пенсионерів визначений законом України "Про обов'язкове державне пенсійне забезпечення",

- спеціальні пенсії для людей раннього пенсійного віку виплачуватимуться тільки після досягення ними загального пенсійного віку,

- продовжити до 60 місяців тривалість кваліфікаційного періоду для визначення винагород - надбавок до зарплати, надбавок за кваліфікацію і звання, вислугу років - як базовий термін для підрахунку спеціальних пенсій,

- призупинити виплату призначених пенсій у зв'язку із скороченням штату і погіршенням стану здоров'я після виходу на роботу,

- підвищити обов'язковий мінімальний термін виплати пенсії у зв'язку з віком з 5 до 15 років,

- надбавки за вислугу років, що перевищують норми, і надбавки до пенсій для досягення прожиткового мінімуму для працюючих пенсіонерів мають виплачуватися тільки після реального виходу таких людей на пенсію,

- підвищити тривалість періоду обов'язкової виплати пенсій для людей похилого віку з 20 років для жінок і 25 для чоловіків до 30 і 35 відповідно,

- середня зарплата, яка лягає в основу призначення рівня виплати пенсії, має бути переглянута,

- пенсійні виплати працюючим пенсіонерам з наднормовою вислугою років мають бути обраховані тільки після досягення пенсійного віку,

- пенсії назначатимуться тільки на основі даних ідентифікаційної системи,

- підстави для начислення надбавки за наднормову вислугу років мають бути змінені через зміни до статті 28 закону "Про обов'язкове державне пенсійне забезпечення",

- пенсійний вік для жінок має поступово збільшитися з 55 до 60 років - з розрахунку підняття на один рік за шість місяців, починаючи з 1 січня 2016 року,

- поступово збільшити вік жінок, що мають право на державну соціальну допомогу з 58 до 63 років, піднімаючи вік кожні шість місяців, почнаючи з 1 січня 2016 року,

- періоди, коли людина отримує обов'язкове державне пенсійне забезпечення відповідно до пунктів 8, 13, 14 статті 11 цього закону, не мають враховуватися при розгялі доходу для розрахунку пенсії.

- особлива тривалість періоду роботи військових для виплати пенсії за надстрокову службу має визначатися на календарній основі.

3. Загальна характеристика та основні положення проекту

Список юридичних актів і положень, що стосуються цього сектора: закони "Про цивільну службу", "Про статус депутатів України", "Про Кабінет міністрів", "Про місцеву державну службу", "Про дипломатичну службу", "Про службу прокурора", "Про юридичну систему і статус суддів", "Про науку і наукову та технічну діяльність", "Про обов'язкове державне пенсійне забезпечення", "Про статус і соціальний захист населення, що постраждало в результаті чорнобильської катастрофи", "Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний захист журналістів", "Про пенсійне забезпечення", "Про державну соціальну допомогу людям, які не отримують пенсії, та інвалідам", "Про основні принципи забезпечення соціального захисту ветеранів праці та інших громадян України похилого віку", "Про пенсійне забезпечення військових у відставці та деяких інших категорій громадян".

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Реалізація цього проекту закону забезпечать додаткові фінансові надходження до Пенсійного фонду у 2011 році і заощадить 2,8 мільярда гривень.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Проект закону необхідно погодити з Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Міністерством закордонних справ, Міністерством юстиції, Пенсійним фондом, Державною службою.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту закону

Проект закону не має жодного стосунку до питання розвитку адміністративних та територіальних одиниць.

7. Громадські слухання

Проект закону не потребує публічного обговорення.

8. Позиція соціальних партнерів

Проект закону стосується соціальної і трудової сфер та вимагає погодження з уповноваженими представниками профспілок та Всеукраїнського об'єднання працівників.

9. Очікувані результати

Основний результат, очікуваний внаслідок прийняття цього законопроекту, - надійно працююча пенсійна система.

Міністр праці і соціальної політики                               В. Надрага

Оригінал тексту листа Василя Надраги до МВФ та підсумкова фінансова таблиця заходів, що дозволять зменшити дефіцит Пенсійного фонду.

 
 
 

Заходи зі зменшення дефіциту Бюджету Пенсійного фонду, запропоновані проектом Закону “Про введення поправок до ряду
законів України”, що має бути прийнятий після 1 лютого 2011 року

Nо.

 

Запропоновані заходи

Кошти, отримані у 2011 році
(мільйонів гривень)

Кількість осіб, що підпадають під категорію (тисяч, особи)

1

Встановлення максимального розміру пенсії для особи, яка втратила
працездатність на рівні зарплати у 12 прожиткових мінімумів; (грудень 2010 – 734х12=8808; грудень 2011 – 800х12=9600)      (для новопризначених пенсій )

8.5

0.4

2

Збільшення пенсійного віку для державних службовців і відповідних категорій (депутати, судді, працівники Національного Банку України, працівники митниці, науковці, журналісти) до 60 років для жінок і 65 для чоловіків                                    (для новопризначених пенсій )

196.5

11.5

3

Збільшення рівню пенсійного забезпечення для працівників бюджетної сфери
Increase the level of pension provisioning for budgetary employees (застосовуючи співвідношення дійсне для державних службовців (70-80 % від зарплати) )          (для новопризначених пенсій )

151.0

31.2

4

Спеціальні пенсії для працюючих пенсіонерів, що виплачуються із розрахунку, визначеному Законом «Про обов’язкове державне пенсійне забезпечення» (для новопризначених пенсій )
Special pensions for working pensioners to be paid in the amounts specified by the Law “On mandatory state pension insurance” (for newly assigned pensions)
Забезпечення стосується: державних службовців, науковців, депутатів, працівників органів самоврядування, журналістів.

104.1

10.3

5

Спеціальні пенсії особам з правом раннього виходу на пенсію мають виплачуватися тільки при досягенні загального пенсійного віку (для новопризначених пенсій )
Забезпечення стосується: державних службовців, науковців, депутатів, працівників органів самоврядування, журналістів.

20.7

2.3

6

Збільшення кваліфікаційного періоду отримання спеціальних доходів, на базі яких розраховуватимуться «спеціальні пенсії» з 24 до 60 місяців
(дляновопризначенихпенсій )
Забезпечення стосується: державних службовців, науковців, депутатів, працівників органів самоврядування, журналістів.

16.5

10.0

7

Призупинення виплати ранніх пенсій для працюючих пенсіонерів (через скорочення штату, поганий стан здоровя) до досягнення ними пенсійного віку, встановленого законом.

42.2

3.0

8

Збільшення необхідного мінімального періоду працевлаштування для отримання пенсії з 5 до 15 років;
(дляновопризначенихпенсій )

46.4

11.0

9

Утримання від призначення надбавок для досягення рівня прожиткового мінімуму особам, які не напрацювали на мінімальний рівень, необхідний для отримання забезпечення. Їх пенсійне забезпечення підлягає тільки індексації з урахуванням інфляції (резолюція КМУ від 28 березня 2008 року).

673.0

1400.0

10

Надбавки за вислугу років, що перевищують норми, і надбавки до пенсій
для досягення прожиткового мінімуму для працюючих пенсіонерів мають
виплачуватися тільки після того, як такі особи звільняються і виходять на пенсію;

172.5

2800.0

11

Підвищення тривалості обов’язкового стажу для отримання пенсій для людей старшого віку з 20 років для жінок і 25 для чоловіків до 30 і 35 відповідно;
(для новопризначених пенсій )

369.5

360.0

12

Середня зарплата, яка лягає в основу призначення рівня виплати пенсії, має бути переглянута (розрахована за період трьох, замість одного попереднього року), в той час, як перегляд розміру пенсії має відбутися без відповідності до зміни середнього доходу;

588.3

605.0

13

Пенсійні виплати працюючим пенсіонерам з наднормовою вислугою років
мають бути прораховані тільки після досягення пенсійного віку;
Забезпечення стосується: працівників медичних закладів, вчителів, пілотів, працівників залізної дороги і сектору морського транспортування.

6.6

25.3

14

Назначення пенсій відбувається виключно за даними Ідентифікаційної системи з 2000 року

296.5

600.0

15

Змінення основ розрахунку розміру пенсійних надбавок у випадку, якщо вислуга років перевищує норму (для новопризначених пенсій )

45.8

240.0

16

Визначення спеціального терміну працевлаштування на календарній основі для призначення пенсійних виплат за вислугу років, що перевищує норму. (дляновопризначенихпенсій )
Забезпеченню підлягають: військові службовці, працівники Міністерства внутрішніх справ, Міністерства надзвичайних справ, Комітету Безпеки і інших законотворчих і  правоохоронних органів

50.9

5.0

Разом                                                                                                                                                               2789.0