Бюджет-2010: собі чи людям?

Бюджет-2010: собі чи людям?

Середа, 14 квітня 2010, 18:27 -
Незважаючи на антинатівську риторику, уряд запланував 659 тисяч гривень на євроатлантичну інтеграцію. А ще в умовах кризи урядовці вирішили покращити собі житлові умови. Так у бюджеті виникла пайова участь у будівництві житла для чиновників у розмірі 80 мільйонів.

Українцям наразі не відомо, якими активами буде розплачуватися Україна за "дешевий" російський газ і які соціальні стандарти будуть покладені на вівтар МВФ.

Проте деякі висновки про соціально-економічне майбутнє держави можна зробити завдяки проміжному проекту бюджету України на 2010 рік, що був підготовлений урядом Миколи Азарова.

Україна має шанс побачити кінцевий варіант фінплану наприкінці квітня. Пізніше не можна, інакше помпезне святкування 9 травня із "щедрими" соціальними виплатами може опинитися під загрозою.

Закон бюджету не указ

При підготовці бюджету-2010 уряд продовжив давню практику ігнорування норм Бюджетного кодексу та закону про Кабмін щодо розробки і подання до Верховної ради Основних напрямів бюджетної політики. Зокрема, у пояснювальній записці до проекту відсутні посилання щодо врахувань вимог будь-якої Бюджетної декларації.

Підготовлений урядом проект бюджету з порушенням процедури розробки не містить ні прогнозного обмінного курсу гривні, ні прив'язки до ціни на газ.

У пояснювальній записці та інших матеріалах до проекту, підготовлених Мінфіном, також відсутня інформація щодо врахування Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період та пропозицій Верховної ради до них.

Нема у документі прогнозу основних макропоказників економічного і соціального розвитку України, показників зведеного бюджету за основними видами доходів, видатків та фінансування на наступні три бюджетні періоди.

Не містить проект показників видатків держбюджету, необхідних на наступні бюджетні періоди для завершення програм, врахованих у проекті фінплану, за умови їх реалізації протягом більш як одного бюджетного періоду.

Нарешті, у документі відсутні проекти кошторисів державних цільових фондів, які створюються за рахунок податків і зборів, а також протокол про підсумки консультацій уряду з асоціаціями органів місцевого самоврядування.

Курсові коливання

Незважаючи на вимоги закону, прогнозований офіційний обмінний курс гривні у середньому за рік та на кінець року у проекті бюджету відсутній.

Не вказаний він і у супроводжуючих матеріалах до законопроектів. Нема оцінки прогнозного обмінного курсу гривні і в Основних засадах грошово-кредитної політики на 2010-2011 роки, схвалених рішенням Ради Національного банку.

Офіційна причина: "З урахуванням пріоритетності у здійсненні грошово-кредитної політики цілей забезпечення фінансової стійкості та передбачуваної цінової динаміки як підґрунтя для відновлення економічного зростання та з огляду на необхідність посилення гнучкості обмінного курсу, значення прогнозного обмінного курсу гривні на 2010-2011 роки не наводиться".

Середньорічний курс гривні став одним із головних каменів спотикання при підготовці бюджету. Цільове значення переглядалося кілька разів: закладалися то 8,3, то більш близьке до поточного значення - 8 гривень за долар.

Як повідомила 7 квітня заступник міністра фінансів Тетяна Єфименко, після кількох переглядів обмінного курсу на 2010 рік уряд зупинився на значенні 8,3. Але щоб досягти такого середньорічного курсу, гривня під кінець року має ослабнути до позначки 8,7, тобто девальвувати десь на 10% стосовно поточного значення.

Основні аргументи на користь девальвації - низькі ціни на продукцію українських експортерів на зовнішніх ринках укупі з високою ціною на газ, значне боргове навантаження на банки та підприємства і пов'язаний з ним відплив капіталу.

Відповідно до оцінок платіжного балансу НБУ, за підсумками лютого сальдо поточного рахунку платіжного балансу знову стало від'ємним - мінус 38 мільйонів доларів - після досягнення додатного значення у січні - 228 мільйонів доларів.

За словами Єфименко, у зв'язку з дефіцитом платіжного балансу курс складе 8,3-8,7 гривні за долар, хоча на початку бюджетного процесу віце-прем'єр Сергій Тігіпко заявив, що проект буде розраховуватися за курсом 8 гривень за долар.

На радість бюджетникам

Проект бюджету на 2010 рік передбачає вирішення низки соціальних питань.

На встановлення надбавок за вислугу років медичним працівникам спрямовується 3,7 мільярда гривень, освітянам - 3,3 мільярда гривень, на виплату надбавок працівникам культури на оздоровлення при наданні щорічної відпустки - 0,9 мільйона гривень, на допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2,6 мільярда гривень.

На індексацію стипендій витратять 1,2 мільярда гривень, на підвищення зарплат військовослужбовцям - 2,3 мільярда гривень.

Реанімація Пенсійного фонду

Проектом передбачено, що загальний обсяг видатків на пенсійне забезпечення зросте порівняно з 2009 роком на 18,2 мільярда гривень до 67,8 мільярда гривень.

Мінімальну пенсію перерахують з початку року. З 1 січня вона становитиме 695 гривень, з 1 квітня - 706 гривень, з 1 липня - 709 гривень, з 1 жовтня - 723 гривні, з 1 грудня - 734 гривні.

Задля збалансування бюджету ПФУ та забезпечення своєчасних виплат у проекті передбачено кошти на покриття дефіциту фонду у сумі 29,6 мільярда гривень.

У проекті фінплану-2010 планується збільшити видатки на пенсійне забезпечення військовослужбовців, виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами, на 2,7 мільярда гривень. Загальний обсяг видатків становитиме 33,8 мільярда гривень.

Проектом передбачено також запровадження нових розмірів мінімальної зарплати відповідно до закону "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати": з 1 січня - 869 гривень, з 1 квітня - 884 гривні, з 1 липня - 888 гривень, з 1 жовтня - 907 гривень, з 1 грудня - 922 гривні на місяць.

Питань більше, ніж відповідей

У проекті бюджету зберігається чинна у 2009 році корупційна практика надання державних гарантій урядом. При цьому обсяг державних гарантій збільшується з 37 мільярдів гривень у 2009 році до 45 мільярдів гривень у 2010 році.

Значний обсяг державних гарантій, за відсутності прозорого механізму їх надання, створює суттєві ризики перекладання зобов'язань за кредитами суб'єктів господарювання - і державних, і приватних - винятково на бюджет.

Ідея рятування вітчизняної банківської системи шляхом рефінансування навряд чи допоможе регулятору отримати заплановані урядом 10 мільярдів гривень прибутку та внести їх до загального фонду державного бюджету.

Ігноруючи прийняті у першому читанні зміни до закону "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", Мінфін знову розраховує виплати цій категорії громадян з урахуванням "рівня забезпечення прожиткового мінімуму", незважаючи на те, що цю норму ініціювала Партія регіонів.

14 квітня з'ясувалося, що недаремно: закон у другому читанні був відхилений Верховною радою за сприяння "регіоналів" та "литвинівців". У результаті, близько 211 тисяч малозабезпечених сімей втрачають право на отримання допомоги у розмірі прожиткового мінімуму для відповідних соціальних груп населення.

Як відомо, уряд поспішає відзначити 65-річчя завершення Другої світової війни. Особливий цинізм влади полягає в тому, що в проголошений "Рік ветерана" за бюджетною програмою передбачаються видатки у розмірі 1,2 мільярда гривень, що відповідає встановленим законодавством розмірам допомоги лише на 6-16%.

Так, ветеран війни, інвалід першої групи мав би отримати 7 060 гривень, а отримає лише 930 гривень. При цьому невідомо куди випали ветерани, які брали участь у війні з Японією та Фінляндією.

Бюджет пропонує надати право уряду у 2010 році самостійно встановлювати розміри соціальних виплат. Це грубе порушення Конституції. Згідно з нею, це можна робити винятково законами.

Ціна на газ для населення буде поступово збільшуватися, не дивлячись на передбачену компенсацію "Нафтогазу України" у сумі 7,5 мільярда гривень. Уряд прогнозує лише уникнення різкого збільшення тарифів.

Фінансування армії за низкою програм майже повністю здійснюватиметься із спеціального фонду держбюджету, який не має реальних джерел наповнення.

Це і реформування збройних сил - 772,2 мільйона гривень, і модернізація озброєння - 654,8 мільйона гривень, і експлуатація техніки - 609,5 мільйона гривень, і будівництво житла для військовослужбовців - 765,5 мільйона гривень.

Характерно, що з-поміж усіх силових відомств лише армійська програма з будівництва житла фінансується із спеціального фонду держбюджету.

У півтора рази, до 1,5 мільярда гривень, збільшуються розміри резервного фонду уряду, і ці кошти можна витрачати з порушенням вимог Бюджетного кодексу.

Позитивним, на думку Кабміну, є скорочення кількості чиновників центральних органів влади на 10%, місцевих державних адміністрацій - на 20%. І "помаранчеві", які звільнили більше 18 тисяч осіб після приходу до влади, і "біло-сині" діють однаково, але кількість службовців від цього лише зростає.

"Дерибан" Стабфонду триває

Законодавство у 2009 році дозволяло уряду витрачати кошти Стабілізаційного фонду за будь-якими напрямами, у тому числі і тими, що не відповідали меті його створення. Кабмін також міг вільно визначати обсяги коштів за кожним напрямом.

Лише у серпні-грудні 2009 року тільки за напрямом "Інші витрати" прийнято 36 рішень на суму 1,4 мільярда гривень, які за своєю суттю не відповідали меті створення Стабілізаційного фонду.

Крім того, у 2009 році уряд затвердив порядок використання коштів Стабфонду, згідно з яким прем'єр-міністр отримав право приймати одноосібні рішення у формі окремих доручень про виділення та перерозподіл коштів фонду.

Видатки Стабілізаційного фонду розподілено на загальну суму 12,5 мільярда гривень. Освоєно майже 10 мільярдів гривень або 82,6% передбачених обсягів.

Статтею 74 законопроекту визначено, що порядок використання у 2010 році коштів фонду - 30,8 мільярда гривень, ця сума тотожна знижці на газ, яку уряд безуспішно лобіює у Москві, - встановлює уряд.

Незважаючи не ці недоліки, новий проект бюджету теж передбачає "Інші витрати", що подовжує практику непрозорого одноосібного розподілу коштів з порушенням закону "Про Кабінет міністрів" і поза парламентським контролем.

Основні показники проектів бюджету на 2010 рік

Показник

Проект уряду
Юлії Тимошенко

Проект уряду
Миколи Азарова

 Доходи, мільярди гривень

284,6

271,15

 Видатки мільярди гривень

324,27

330,6

 Прогноз інфляції, %

9,7

13,1

 Середня номінальна зарплата, гривень

2 197

2 245

 Безробіття, % до працездатного населення

8,1

8,1

 Середньорічний курс гривні до долара

7,5

8,3-8,7

 Мінімальна зарплата на кінець року, гривень

744

922

Про себе не забули

Насамкінець - деякі непринципові для економіки, але показові з точки зору характеристики нової влади бюджетні позиції.

Не дивлячись на антинатівську риторику, уряд таки запланував 659 тисяч гривень на заходи з питань євроатлантичної інтеграції.

Самопризначений голова наглядової ради "Мистецького арсеналу" екс-президент Віктор Ющенко може спати спокійно: його дітище отримає 4,3 мільйона гривень.

Чи то скромність Віктора Януковича, чи то апаратна мудрість Миколи Азарова посприяли об'єднанню двох статей витрат: на утримання 12 резиденцій президента та збереження заповідного фонду передбачено 34 мільйони гривень, що на 10 мільйонів гривень більше, ніж у варіанті бюджету Юлії Тимошенко.

В умовах кризи урядовці вирішили покращити собі житлові умови. Так у бюджеті виникла пайова участь у будівництві та придбанні житла для осіб, які займають посади у державних органах, на 80 мільйонів гривень.

Зростаючу роль міліції у новій системі влади складно переоцінити. Спортивне товариство "Динамо" отримає 7 мільйонів гривень. Без належної фізичної підготовки правоохоронних органів вертикаль влади не побудуєш.

З шести адміністративних одиниць, які отримають субвенції з держбюджету, п'ять - на сході і півдні України. Крім Донецької області, особлива увага Дніпропетровщині - 43 мільйони гривень. Невже на метро?

Швидше за все, проект бюджету, який покажуть депутатам та громадськості в кінці квітня, не зазнає революційних змін порівняно з розглянутим варіантом. Ціна на газ як третя проблема України, після дурнів та доріг, як завжди, стала на заваді урядової бюджетної політики, але не під Новий рік, як завжди, а в розпал весни.