Уряд підвів ЄБРР під струм

Уряд підвів ЄБРР під струм

Четвер, 26 листопада 2009, 11:06 -
"Укренерго" зволікає з офіційною відповіддю своєму кредитору. Скоріш за все, держкомпанія не винна і чекає лише вказівки згори. Тим часом обдурити ЄБРР розмовами про реконструкцію не виходить.

Щоб нашвидкуруч виконати свою передвиборчу обіцянку, Юлія Тимошенко не зважає на інтереси дрібних землевласників і навіть ризикує посварити державні компанії із світовими фінансовими організаціями.

Побої за землю

Зазвичай діяльність установ на зразок Європейського банку реконструкції та розвитку не зосереджується на становищі невеликої групи простих громадян України. Однак мешканці села Усатове під Одесою змогли привернути до себе увагу цієї фінансової установи.

Річ у тім, що прямо на їхніх земельних ділянках розпочалося будівництво лінії електропередач 330 кВ "Аджалик-Усатове".

[B]

Вона має поліпшити енергопостачання півдня Одеської області, знизивши його залежність від Молдавської ГРЕС, розташованої у Придністров'ї. А кредит для відповідного будівництва надав саме ЄБРР, який тепер призупинив фінансування і вимагає пояснень.

Спершу ЛЕП мала пролягти узгодженим з кредитором маршрутом - в обхід населених пунктів. Але потім, як пояснили "Економічній правді" у державній компанії "Укренерго", приватний власник земельної ділянки відмовився погоджувати будівництво.

"Влада відала цю землю іншій компанії, і тепер там будуватиметься логістичний термінал", - розповів заступник начальника Управління капітального будівництва "Укренерго" Іван Шевчук.

Тому компанія вирішила продовжити будівництво за іншим маршрутом - крізь населені пункти Усатово та Нерубайське, уздовж існуючих ліній електропередач "МолдГРЕС-Усатове" та "Новоодеська-Усатове". Причому поспішає закінчити роботу якнайшвидше, не проводячи переговорів з мешканцями.

Селяни вирішили заблокувати будівництво, і 16 листопада шестеро з них отримали від міліціонерів побої палицями.

У компанії пояснюють свій поспіх потребою увімкнути відключену нині "МолдГРЕС-Усатове" до зимового піку споживання електроенергії.

"Лінія справді життєво важлива для великого міста. Залишати його на зиму з однією лінією енергопостачання не можна. Але і людям складно зрозуміти, що роблять на їхніх городах п'ятиметрові конструкції", - прокоментував "Економічній правді" ситуацію прес-секретар ЄБРР Антон Усов.

До того ж, експерт Національного екологічного центру України Юрій Урбанський, посилаючись на слова місцевих жителів, стверджує, що ця лінія вже близько трьох років не працює.

За словами селян, на урочисте відкриття ЛЕП до дня енергетика 22 грудня має приїхати Юлія Тимошенко, яка неодноразово виставляла будівництво цієї ЛЕП як власний здобуток.

Якщо почати узгоджувати будівництво з населенням, як того вимагає ЄБРР, то цей процес займе кілька місяців, і тоді до виборів будівництво закінчити не вдасться. Тоді може знадобитися виділення людям компенсацій за ділянки або навіть їх відселення.

"Нас компанія поставила до відома, що дотриматися первинного маршруту неможливо, але згоди на його зміну ми не давали. Тому ми вирішили призупинити фінансування до офіційної реакції і потім будемо сідати за стіл переговорів", - розповів Антон Усов.

За його словами, у разі ігнорування "Укренерго" вимог банку він може припинити фінансування й інших проектів цієї компанії, наприклад, виділення 150 мільйонів доларів на будівництво ЛЕП "Рівненська АЕС-підстанція Київська". "Тому для акціонерів банку важливо розуміти, наскільки ця компанія готова виконувати наші правила", - сказав Усов.

Що і як будують

Енергопостачання Одеси зараз здійснюється переважно з Південноукраїнської АЕС існуючою лінією електропередач "Аджалик-Усатове", що позначена на першій схемі чорною лінією. Друга ЛЕП між цими підстанціями будувалася в обхід Хаджибейського та Куяльницького лиманів, підходячи до підстанції "Усатово" із заходу.

 

Так само із заходу до неї підключено ще дві ЛЕП, які ідуть паралельно і дуже близько одна від одної: "МолдГРЕС-Усатове" та "Новоодеська-Усатове". Тому після того, як дотримання проектного маршруту, що на другій схемі позначений червоним кольором, стало неможливим, компанія вирішила прокласти його по шляху "МолдГРЕС-Усатове".

 

За свідченням "Укренерго", лінія готова на 90%. Зміни маршруту торкнулися 55 опор з 530, і лише щодо п'яти-шести з них виник конфлікт з населенням.

За словами Юрія Урбанського, це саме та ділянка, де дві паралельні лінії електропередач відходять одна від одної, на cхідній гілці.

За словами Івана Шевчука, будівництво ведеться на землі, що й так належить "Укренерго", адже на ній розташовувалася стара ЛЕП. А мешканці, які протестують, незаконно захопили землі під ЛЕП і не мають права ними користуватися.

"Охоронна зона була забудована, і забудована давно. Адже ЛЕП існує з 1983 року. Там теплиці, сараї, але капітальних будівель небагато. Власники ділянок надали нам документи на землеволодіння, але чому і як місцева влада робила землевідведення під ЛЕП - незрозуміло", - зазначає Антон Усов.

Юрій Урбанський пояснює, що "Укренерго" просто свого часу не оформила на себе охоронну зону під лінією.

"У компанії є державний акт на всю землю під опори. Але це - невеликі ділянки землі, вісім на вісім метрів під проміжну і десять на десять метрів під основну опору. Решта землі належить людям. А обмеження на землекористування не були оформлені документально, тож мешканці абсолютно в цьому не винні", - зазначає експерт.

Більше того, будівництво ведеться не на старих місцях розташування опор. Компанія ставить їх рідше, ніж це було на старій ЛЕП, відповідно, вони потрапляють на інші місця, тобто, на приватні ділянки розміром приблизно вісім соток.

"Коли ЄБРР сказав їм припинити будівництво нової лінії, вони почали стверджувати, що проводять реконструкцію старої, і думають, що їм усі повірять. Але там нема простої заміни дротів, там іде капітальне будівництво. І "МолГРЕС-Усатове" їх не цікавить", - резюмує Урбанський.

За його словами, навіть якщо у випадку аварії виникне потреба отримати струм з придністровської станції, то його можна буде "завести" через Новоодеську підстанцію. Відповідно, заяви про реконструкцію - лише ширма.

"Більш логічно було б замість нової ЛЕП "Аджалик-Усатове" прокладати лінію "Аджалик-Новоодеська", адже у них проблема не стільки Одесу живити, скільки "задністровську" частину області. Єдине логічне пояснення - намагання створити якомога ширший фронт робіт і освоїти більші капіталовкладення", - стверджує еколог.

Про екологію - як завжди наостанок

Нарешті, будівництво має іще й екологічні наслідки для населення, яке живе під ЛЕП.

Іван Шевчук стверджує, що піднімає висоту опор на п'ять метрів порівняно із старою лінією. Відповідно, напруженість поля під дротами падає більш ніж удвічі у найнижчій точці провисання дротів.

Однак Юрій Урбанський зазначає, що населенню не надавали документів, які би підтверджували зниження напруженості.

"Навпаки, вони там будують дволанцюгову лінію, під якою електромагнітні поля завжди більші. До того ж, розташування дротів тепер не горизонтальне, а вертикальне. Вони, можливо, підняли загальну висоту опори, але нижній дріт висить нижче, ніж було раніше. Є такі місця, на яких можна порівняти висоту старої і нової ЛЕП. У них зараз великі прольоти, відповідно, сильне провисання і дроти ще нижче", - переконує еколог.

Наразі "Укренерго" зволікає з офіційною відповіддю своєму кредитору. Скоріш за все, держкомпанія не винна і очікує лише на вказівки згори. Тим часом обдурити ЄБРР розмовами про реконструкцію не виходить.

"Я знаю, що будівництво продовжується. Мені телефонують з Усатова кілька разів на день. Там працюють інженери банку, які добре знають, що відбувається", - наголошує Антон Усов.

Отже, якщо прем'єр-міністр не відмовиться від планів бліц-будівництва, то це може вкотре негативно вплинути на співпрацю не лише з ЄБРР, але й з іншими світовими фінансовими установами, від яких ще багато років будуть залежати такі великі українські компанії, як "Укренерго", "Укрзалізниця" та "Укравтодор".


powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!