Уряд звітує – Секретаріат критикує

Уряд звітує – Секретаріат критикує

П'ятниця, 8 серпня 2008, 14:00 -
Україна вже півроку живе за програмою уряду "Український прорив: для людей, а не для політиків". Яку ми відчуваємо у всій її суперечності.

Слід сказати, що на долю Кабміну Тимошенко випали не дуже сприятливі місяці, пов'язані з загальною економічною (в тому числі кредитно-банківською) кризою. В такий час показувати простим людям надбання уряду досить непросто.

Скажімо, інфляція за січень-липень цього року вже склала 14,9%. За прогнозами Міністерства економіки, на кінець 2008 вона не повинна перевищувати 15,9%. Цю тезу має, очевидно, підтверджувати зафіксована в липні дефляція 0,5%.

Однак Секретаріат Президента, традиційно, з урядовими прогнозами не погоджується. Таку ж думку має й експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь, який впевнений, що зростання цін на кінець року таки перевищить 15,9%.

Уряд сподівається, що вартість товарів та продуктів харчування в серпні, а також у вересні буде знижуватись. І Секретаріат Президента цього не заперечує. Так, за словами першого заступника голови президентської канцелярії Олександра Шлапака, цілком можливо, що на початку осені ми також будемо мати дефляційні процеси, але це не значить, що уряд зможе втримати ситуацію до кінця року.

Реклама:

"До того ж, Президент категорично не погоджується з тим, що прем'єр в усіх бідах, пов'язаних зі стрімким зростанням цін, звинувачує лише губернаторів областей, не відчуваючи своєї провини. Ризик зростання інфляційних процесів лишається, і нам необхідно терміново приймати зміни до держбюджету-2008", - зазначає Шлапак.

Взагалі СП відверто дивує парадний тон звітування урядової команди. Але не помічати успіхів Кабміну президентські чиновники також не можуть, і їх знехотя визнають.

Звітуючи перед пресою, міністр економіки Богдан Данилишин одним із надбань своєї команди назвав "реальні кроки до відновлення соціальної справедливості та підвищення рівня життя людей". Так, мінімальна заробітна плата зросла з 1 січня цього року до 515 грн., з 1 квітня - до 525 грн. Реально ж з урахуванням інфляції зростання платні за січень-червень 2008 року склало 9,5%. З такими цифрами погоджуються як СП, так і незалежні експерти.

Більше того, попри економічну кризу в країні триває бум споживання. Олександр Жолудь наводить дані, що в нас щомісяця збільшується споживання м'яса, молока, овочів та фруктів, а зменшується споживання картоплі.

"Набагато більше, ніж минулого року, в першому півріччі цього року люди стали купляти побутової техніки та автомобілів, причому така тенденція спостерігається не лише у великих містах, де високі заробітні плати, а й у невеликих містечках та сільській місцевості. Це можуть засвідчити працівники супермаркетів, автомобільних магазинів та інших крамниць. Як не дивно, але люди стали жити краще", - додає Олександр Жолудь.

Залишається дискутувати, наскільки загальна статистика відтворює стан найбідніших верств населення, і чи не збільшується паралельно розрив між бідними та багатими.

Беззаперечним здобутком урядової команди можна назвати фактичне відновлення програми "Контрабанда - Стоп", яку Юлія Тимошенко плекала ще з минулого свого прем'єрства. Так, за півріччя до держбюджету митниця перерахувала 43,5 млрд. грн., або 138,3% від плану. Уряд, за словами Богдана Данилишина, посилив контроль за визначенням митної вартості товарів.

А от в покращенні інвестиційного клімату, яке Кабмін також оголошує своєю заслугою, Олександр Шлапак не впевнений. За його словами, в останні місяці іноземні інвестори почали згортати свої програми капіталовкладень, і це видно, наприклад, з галузей будівельного комплексу в цілому, і промисловості будівельних матеріалів зокрема.

В цілому ж така капіталоємна галузь, як будівельна, за словами Олександра Шлапака, переживає суттєве падіння. Так, за півріччя цей показник становить 4%.

Уряд рапортує про налагоджений взаємовигідний діалог влади і бізнесу. "Прийнято рішення про утворення Національної стратегічної асамблеї при Кабміні, утворено Раду підприємців, опрацьовуються пропозиції щодо питань удосконалення законодавства в регуляторному середовищі тощо. Таким чином, уряд постійно тримає руку на "бізнесовому пульсі". Конструктивний діалог між нами триває", - зазначає Богдан Данилишин.

Однак СП розвінчує і ці надбання. За словами Олександра Шлапака, уряд, незважаючи на декларації співпраці, приймає неринкові постанови, скажімо, щодо ціноутворення. Тепер якщо підприємець збирається підняти ціну на товар на 1%, він повинен зібрати купу документів на погодження з районними та обласними адміністраціями.

"Це суперечить також чинному законодавству. Такі кроки призведуть до чергових збурень володарів супермаркетів та крупних магазинів, які мають до 4-5 тис. позицій в асортиментному ряді товарів, і яким доводиться часто змінювати ціни", - зазначає чиновник.

Олександр Жолудь погоджується з думкою СП з цього приводу, однак додає, що взагалі ніхто з підприємців перед місцевими органами звітувати про ціноутворення не буде.

Завезення урядом до 230 тис. тонн м'яса за півроку і його намагання таким чином знизити ціну на нього давно критикується як Президентом, так і незалежними експертами. Олександр Шлапак вважає, що уряд таким чином за півроку виконав річний план ввезення неякісного, так званого блочного м'яса, якого позбуваються всі розвинуті країни, і яке використовується лише для виробництва дешевих ковбасних виробів.

"Ми таким чином загубимо свою переробну галузь, до того ж, уряд абсолютно не приділяє уваги тваринництву, яке розвалюється на очах", - говорить Олександр Шлапак.

Як вважає Олександр Жолудь, ввезення дешевої продукції сприяє падінню закупівельних цін на вітчизняне м'ясо та зменшенню поголів'я худоби.

Уряд переконує нас у протилежному: мовляв, увезення такої продукції сприятиме здешевленню м'яса саме на ланці "перекупник-продавець", і ніяк не вплине на ціни виробника.

Відтак, зрозуміло, що політика уряду сповнена суперечностей. Беззаперечні його здобутки на зразок боротьби з контрабандою та інших речей, яких досі не робив ніхто. Але все це - в тіні штучного управління економікою і не зовсім ринкових методів подолання тих чи інших проблем.

Реклама: