Українські компанії чекають на погоду на біржі

Українські компанії чекають на погоду на біржі

Четвер, 10 липня 2008, 13:15 -
У першому півріччі 2008 дві компанії з України провели первинне розміщення акцій (ІРО) на суму 594 млн. дол. Але набагато більше компаній відклали цю процедуру на кращі часи: світова фінансова криза внесла корективи. Експерти прогнозують пік ІРО українських компаній на 2009-2010 роки.

Фондова непередбачуваність

Виведення на Лондонську біржу акцій двох українських компаній у першому півріччі принесло надто вже неоднозначні результати. Нам вдалося побачити і неосподіваний успіх "Мирнівського хлібопродукту" (ТМ "Наша Ряба") і ганебне падіння акцій Cadogan Petroleum PLC на 19% у перший же день.

У травні "Мирнівський хлібопродукт" залучив $322,5 млн., продавши 19,4% статутного фонду на основному майданчику Лондонської фондової біржі (LSE) за ціною 15 дол. за акцію. Капіталізація  в  момент розміщення склала $1,7 млрд. Ця оцінка була наближена до верхньої межі цінового коридору, який вирахувала компанія перед розміщенням - $1,4 - $1,85 млрд. дол. На сьогоднішній день, за інформацією ЕП, капіталізація компанії складає порядку 1,8 млрд. дол. 

"Миронівський хлібопродукт" готувався до розміщення 3 роки. І, незважаючи на несприятливі умови на ринку капіталу, інвестори досить добре оцінили компанію. "Частково це підтверджує наші прогнози, згідно з якими компанії аграрного і харчового ринку цього року будуть користуватися підвищеним попитом серед інвесторів. Фактично, це перша крупна food-processing компанія (харчова переробка), яка вийшла на ринок акціонерного капіталу", - говорить директор інвестиційно-банківського департаменту Dragon Capital Андрій Пивоварський. 

Реклама:

А от нафтогазовидобувній групі Cadogan Petroleum PLC, що вийшла на ІРО у червні, пощастило менше. Незважаючи на те, що компанія змогла залучила 271 млн. дол., падіння її акцій досягло 25%.  

Андрій Пивоварський вважає, що правління компанії дещо переоцінило її при розміщенні акцій, забравши весь попит, який міг би підтримати ціну після розміщення. "В таких випадках на поновлення ціни може піти рік", - говорить експерт.

Також він зазначає, що до кінця року світовий фондовий ринок залишатиметься у стані кризи. "Тому не виключено, що розміщення даних компаній ми побачимо лише на початку наступного року, - говорить Андрій Пивоварський, - Сьогодні ці компанії знаходяться в процесі підготовки до IPO. Їм наразі потрібно більш прискіпливо і якісно намагаються готуватися до виходу на ІРО, аби мати гарне повернення вкладеного капіталу, на рівні щонайменше 30-35%", - впевнений експерт.

Нагадаємо, криза на ринках виникла через те що інвестори забрали гроші з акцій, що падають, і почали вкладати їх у вуглеводневі ф'ючерси. А це за собою потягло значний розрив на ринку попиту і пропозиції.

"Європейський вибір" українських компаній

Як, не дивно в Росії за цей період тільки одна компанія, залізничний оператор Globaltrans Investment PLC, провела IPO, залучивши 449 млн. дол. Експерти кажуть, що такий результат досить закономірний.  "Минулий рік був дуже вдалим для російських компаній, що планували залучення. Наприкінці минулого року декілька московських колег жартували, що більше залучати практично нема кого, - говорить віце-президент управління інвестиційно-банківських послуг і фінансування "Ренесанс Капітал Україна" Сергій Олексієнко.

Хоча насправді, за його словами, часто російські компанії потребують значно більших обсягів фінансування. "Звідси вплив світових коливань інвестиційного попиту на успіх розміщення значно вищий. Вже зараз декілька компаній почали діалог з інвесторами. Наприкінці 2008-початку 2009 на ІРО зайдуть всі ті компанії, які хотіли це зробити цієї весни ", - додає експерт.

"На рішення про початок розміщення впливає маса факторів: наскільки терміново потрібні кошти, чи готова компанія та документація, ринкова ситуація, позиція інвестиційних радників, прогнозована ціна розміщення тощо", - Говорить Сергій Олексієнко.

А тим часом черга на ІРО з кожним днем стає все більшою і більшою За словами Сергія Олексієнка, компанії будуть приглядатися саме до Лондонської біржі. Також до уваги будуть братися Франкфуртська і Варшавська. Експерт спростовує чутки про те, що останнім часом українські компанії заглядаються на азіатські біржі. 

Цю думку підтримує і Андрій Пивоварський. За його словами, для того, щоб ефективно провести розміщення на біржах Азії або Нью Йорку, його об'єм має сягати, як мінімум, 1 млрд. дол. Українські компанії поки не готові оперувати подібними сумами, тому вони будуть іти на більш зрозумілу Лондонську біржу.

Черга за IPO

Ряд українських компаній підтвердили інтерес до LSE.

Так, "Родовід банк" планує розмістити порядку 25% акцій, хоча точної дати виходу не повідомляє. Зараз компанія піднімає свої стандарти до вимог біржі.

"Метінвест Холдинг", управляюча компанія групи "Метінвест" що об'єднує гірничо-металургійні активи корпорації SCM Рината Ахметова, відмовилася в найближчі 2 роки виходити на ІРО. Але фінансовий директор холдингу Сергій Новиков зазначив, що скоріш за все компанія вийде на Лондонську фондову біржу.

"Хоча зараз існує безліч інших способів дешевшого отримання фінансів. Наприклад, наприкінці 2008-початку 2009 року "Метінвест Холдинг" планує випустити євробонди для поповнення поточного фінансування і реструктуризації існуючої заборгованості. А перед тим ми плануємо залучити кредит на 410 млн. дол. для потреб європейських активів холдингу - Trametal и Spartan", - говорить менеджер.

Партнер відділу податково-юридичних послуг аудиторської компанії Deloitte Григорій Павлоцький зазначає: "Для деяких крупних компаній вихід на IPO є іміджевим кроком, а для дрібніших - це необхідність в капіталі. Розуміючи, скільки потрібно часу на IPO, українські компанії розглядають альтернативні способи заробляння грошей: приватне розміщення, продаж єврооблігацій, вихід на дрібніші майданчики".

Трубно-колісна компанія Interpipe Віктора Пінчука через глобальну кризу також перенесла вихід на біржу на невизначений термін. Нагадаємо, що на розміщенні акцій компанія хотіла залучити близько 1 млрд. дол. За тієї ж причини первинний вихід акцій на Лондонську біржу на 2009 рік відклала одна з найбільших мереж супермаркетів "Велика Кишеня", а найбільший виробник автомобілів компанія "УкрАвто" перенесла вихід на ІРО з III кварталу  2008 року на 2011 рік .

Группа "Мечел" збирається розмістити акції своїх вугільних активів, компанії "Мечел майнінг", вже в листопаді цього року. В компанії сподіваються потрапити в пік цін на вугілля.

Валерій Хорошковський розраховує вивести U.A. Inter Media Group на ІРО у другій половині 2009 року. "Ми оберемо найадекватніший період виходу на біржу", - повідомив бізнесмен, який сьогодні очолює Державну митну службу. За його словами, за рахунок ІРО він сподівається залучити 3-4 млрд. доларів в залежності від зростання вітчизняного ринку реклами та інших чинників. 

Також до кінця року на Франкфуртській біржі планує розмістити 20% акцій компанія "Мілкіленд-Україна". "Головною інвестиційною темою 2008 року залишається сільське господарство. - говорить Сергій Олексієнко, - Компанії цього сектору залучили рекордний обсяг інвестицій з початку року. Ми очікуємо, що до кінця року здійснять розміщення ще декілька нових цікавих компаній агропромислового сектору". 

Тим часом українські компанії не гребують і рідними біржами, в тому числі ПФТС. "На українському ринку сьогодні активно розвивається сегмент ринку управління активами, компанії будують роздрібні мережі, розширюється спектр послуг для приватних інвесторів. І все більше залучається коштів населення в інвестфонди. В якийсь момент український інвестор стане не менш важливим за іноземного", - відзначив Андрій Пивоварський.

Довідка ЕП.

У світі за перше півріччя 2008  було проведено 333 публічних розміщення акцій на суму 73,2 млрд. дол., це на 41% менше в порівнянні з 702 угодами за аналогічний період минулого року. Це найнижчий показник з 2005 року.

Зниження кількості угод IPO приносить значні збитки інвестбанкам, що вже постраждали від кредитної кризи. Незважаючи на те, що ІРО є найбільш прибутковим бізнесом на Уол-Стріт, доходи від андеррайтингу зменшились майже на 50% - до $2,42 млрд.

За даними учасників ринків, 2007 року українські компанії в ході IPO залучили 1,5-2 млрд. дол.

IPO (Initial Public Offering) - первинне розміщення акцій, вихід в обіг на ринку, таких цінних паперів, які до того не були доступні інвесторам, наприклад, випуск своїх акцій на біржу корпорацією, яка до цього була Закритим акціонерним товариством.

Реклама: