"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Знову швейцарський посередник? (документи)

Знову швейцарський посередник? (документи)

П'ятниця, 15 лютого 2008, 11:22 -
У редакції ЕП опинився проект документа з офіційною назвою "Про розвиток відносин у газовій сфері". Документ, який ми наводимо нижче, можливо, є робочою версією - у ньому чимало кострубатих фраз і навіть друкарських помилок. Утім, він цілком відповідає опису, наданому прес-службою глави держави, а робочий вигляд документа свідчить про його коригування в процесі переговорів.

Останні три дні у Москві відбулися переговори між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром" із питань урегулювання заборгованості за спожитий газ та переходу на прямі відносини у газовій сфері. Вимогу відмовитись від послуг газових посередників - РосУкрЕнерго та Укргаз-Енерго - неодноразово висував Росії уряд Юлії Тимошенко, який наполягав на укладанні прямих контрактів із Газпромом.

За підсумками учорашніх переговорів Нафтогаз повідомив про створення двох робочих груп для уточнення розміру заборгованості України та узгодження графіку її погашення. Створення саме двох робочих груп стало необхідним через відмову НАКу  із 1 січня 2008 року купувати газ за старою схемою - через спільне підприємство Укргаз-Енерго, як це відбувалося у попередні роки.

Відсутність чинного контракту між Нафтогазом і Укргаз-Енерго призвела до повної зупинки розрахунків і вилилася у накопичення боргу України за газ, спожитий як торік (у листопаді-грудні), так і з початку 2008 року. За різними оцінками, сума боргу коливається в межах від 1 до 1,5 млрд  дол.

Накопичення заборгованості дало Газпрому підстави заявити про можливе обмеження газопостачання України починаючи з 12 лютого. У разі реалізації цієї погрози Україна була би змушена відбирати з транзитного газогону блакитне паливо, призначене для європейських споживачів Газпрому.

Реклама:

12 лютого ситуацію у газовій сфері розглянули президенти України й Росії. Офіційному Києву вдалося уникнути відключення, а з ним і потужного міжнародного скандалу, здатного на довгі роки заплямувати репутацію України в світі. Президент Віктор Ющенко доручив доопрацювати деталі газового перемир'я Нафтогазу та уряду.

На додаток із Москви пролунала неочікувана згода Газпрому на усунення зі схеми газопостачань РосУкрЕнерго та Укргаз-Енерго. Дещо пізніше керівники Газпрому пояснили, що відносини все ж не будуть "надпрямими" - зі схеми газопостачань вилучать компанії Дмитра Фірташа, але створять замість них нові спільні підприємства Газпрому та Нафтогазу.

Наступного дня Юлія Тимошенко назвала досягнуті у Москві домовленості "перемогою". Нагадаємо, колись це ж визначення вжив екс-керівник Нафтогазу Олексій Івченко - щодо підписаних ним газових угод від 4 січня 2006 року. Саме тоді на український ринок вийшли посередники...

Припускаємо, Віктор Ющенко не був ознайомлений із деталями російських газових ініціатив. Та це й не справа президента - цим зобов'язані займатися Нафтогаз, Мінпаливенерго та уряд. Інакше прес-служба глави держави, повідомляючи про підсумки вчорашніх переговорів між Нафтогазом та Газпромом, не зазначила би серед них "розробку базового проекту угоди про постачання газу в Україну та погашення заборгованості".

У редакції ЕП опинився проект згаданого документа з офіційною назвою "Про розвиток відносин у газовій сфері". Документ, який ми наводимо нижче, вочевидь, є робочою версією - у ньому чимало кострубатих фраз і навіть друкарських помилок. Утім, він цілком відповідає опису, наданому прес-службою глави держави, а робочий вигляд документу свідчить про його коригування в процесі переговорів.

Приводи для сумнівів

Все ж є декілька підстав сумніватися у цілковитій достовірності даного документу.

  1. Документ було отримано з джерел в Партії Регіонів, які побажали залишитися неназваними.
  2. ПР та БЮТ зараз максимально зацікавлені в дискредитації газових домовленостей, що укладаються зараз за участю президента Віктора Ющенка та керівництва НАК "Нафтогаз України". Тому цілком можлива поява "напівдостовірного" договору, який частково правильний, а частково містить спеціально введені "неточності".
  3. Документ, як було вже сказано, містить велику кількість мовних помилок, що нехарактерно для юристів високого рівня, які складають подібні документи.

Втім, ПР та БЮТ вже ініціювали обговорення газових домовленостей, і за основу взяли саме цей документ, або дуже подібний до нього. Тому в будь-якому разі, його варто опублікувати.

Наводимо текст робочого проекту Угоди без додаткових коментарів.

 
 
 
 
 
 
 

ЕП наголошує, що ця версія угоди не є остаточною і, вірогідно, проходитиме доопрацювання. Тим не менш, ми вважаємо зміст робочого проекту угоди суспільно значущим і таким, що вимагає негайного оприлюднення. ЕП звернулася до НАК "Нафтогаз України", Мінпаливенерго та уряду з пропозицією надати коментарі щодо офіційної позиції України з порушених питань. Поки що коментарів не надходило.

НАК "Нафтогаз України" розповсюдив такий прес-реліз із приводу документів, наведених вище:

НАК "Нафтогаз України" наголошує, що оприлюднений в українських ЗМІ проект Угоди стосовно розвитку відносин у газовій сфері між Компанією та ВАТ "Газпром" не відповідає дійсності й має розглядатися як політична інсинуація.

Компанія заявляє, що наведена інформація за своїм змістом суперечить домовленостям президентів України й Росії та не відповідає позиції договірних сторін. НАК "Нафтогаз України" вважає, що оприлюднення таких заяв у період проведення переговорів не сприяє добросусідським відносинам та духу партнерства між країнами.

Реклама: