Ціни на паливо зробили паузу

Ціни на паливо зробили паузу

Середа, 30 січня 2008, 09:10 -
Минулий рік зробив чимало неприємних сюрпризів вітчизняним автоаматорам. Таких показників зростання цін на нафтопродукти Україна ще не знала. Проте, незважаючи на зростання цін на нафтопродукти, яке продовжилося в першому місяці нового року, експерти й учасники ринку впевнені: лютий стане винятком, і у споживачів з'явиться щонайменше один місяць перепочинку.

За їхніми даними, до середини березня паливо дорожчати не повинне.

Наш паровоз уперед летить

Минулий 2007 рік запам'ятається нам небувалим рівнем інфляції та неабияким зростанням цін на нафтопродукти. Якщо вірити офіційним даним Міністерства економіки України, торік дизельне паливо подорожчало на 36,9%, бензин марки А-76 - на 37,5%, бензин А-95 - на 33,8%. Таких темпів зростання ціни пального країна ще не знала.

У свою чергу, хотілося би відзначити, що для значного зростання мали місце й об'єктивні, й суб'єктивні причини. Основним зовнішнім чинником, який уплинув на внутрішнє ціноутворення, поза сумнівом, є зростання котирувань ціни на "чорне золото" на світових торгових майданчиках і подолання історичного максимуму в $100 за барель. Вплив цього чинника на внутрішній ринок України посилився і тим, що в минулому році частка продукції вітчизняних нафтопереробних заводів знизилася практично до 60%, а нормально функціонували з шести тільки два - Лисичанський і Кременчуцький. Утім, останній через загострення корпоративного конфлікту значно зменшив свою присутність на ринку наприкінці року і працював на межі рентабельності.

Реклама:

Все це сприяло збільшенню обсягу імпортованого на внутрішній ринок країни палива, ціна якого більшою мірою прив'язана до світових коливань, а тому вища.

Але не варто забувати також упровадження "формульного підходу" ціноутворення на паливо, який мав свої позитивні й негативні сторони. Позитивом можна назвати прозорість ціноутворення: ціни на паливо встановлювалися з урахуванням багатьох нюансів і практично повністю відповідали реальній ситуації. Водночас творці цієї "панацеї" не врахували, що паливо буває різної якості, і не надали продавцям справді якісних нафтопродуктів жодних бонусів, загнавши їх разом із "бодяжниками" в 3% вартісний коридор.

Утім, 2007 рік неоднозначно дав зрозуміти, що ціни на нафту і нафтопродукти з кожним роком ростимуть, і ознаменував велику прив'язку вітчизняного ринку до світових тенденцій. За прогнозами експертів, ціни на "чорне золото" на світових ринках  у новому році можуть підскочити ще на 20-25%. За їхніми оцінками, рівень ціни на нафту в 2008 році залежатиме від динаміки зростання світової економіки (зокрема зростання споживання) і виробництва нафти. При цьому аналітики демонструють скептичні настрої з приводу збільшення загального виробництва нафти в 2008 році, незважаючи на прогнозоване зростання виробництва нафти в країнах, що не входять до ОПЕК. Спостерігачі вважають, що зростання цін на нафтопродукти на вітчизняному ринку у зв'язку з посиленням залежності від імпорту  може сягнути 30%, оскільки в 2007 році остаточно підтягтися до європейських цін їм так і не вдалося.

Нетривала пауза

Попри такі скептичні оцінки, експерти вбачають і позитив у ситуації, що склалася. Так, із початку поточного року зростання середніх цін на нафтопродукти дещо сповільнилося, зокрема, бензин марки А-95 на подорожчав усього на 1,5%, до 5,2 грн за літр, бензин марки А-76 на 0,76 %, до 4,83 грн за літр, дизпаливо на 2,1%, до 5,2 грн.

Разом із тим, експерти й учасники ринку схильні вважати, що вже в лютому зростання зміниться падінням вартості нафтопродуктів. По-перше, синоптики прогнозують погіршення погодних умов у цьому місяці, тож спостерігатиметься спад споживання.

По-друге, з початку поточного року на міжнародних ринках відбулося різке падіння вартості палива на рівні 7-11%, що, безумовно, позначиться на цінах українського нафторинку. "Це додаткове свідчення того, що Україна інтегрована в світовий ринок та схильна до його впливу - і стосовно подорожчання палива, і щодо його здешевлення. Коли продадуть залишки дорогих нафтопродуктів і "запрацюють" нові імпортні контракти, вартість бензину і дизельного палива в Україні впаде", - вважає президент ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Сергій Лізунов. Експерти сходяться на думці, що зниження може становити 6-7% у гуртовій торгівлі й до 5% - у роздріб.

Реклама: