Оператор номер одинадцять. "Укртелеком" очима споживача

Оператор номер одинадцять. "Укртелеком" очима споживача

Четвер, 8 листопада 2007, 09:33 -
Поява одинадцятого оператора не спричинила революції на ринку. За великим рахунком - це просто ще один оператор. Якщо ви багато витрачаєте (від 20-30 доларів на місяць) і бажаєте максимально зекономити, навіть за рахунок якості та стабільності послуг, вам
Продовження. Початок читайте тут

Послуги мобільного зв'язку за торговою маркою "Utel" вперше представляють оте 3G, про яке телекомівці багато розповідали попередні роки. Саме UMTS розвиватимуть всі без винятку оператори GSM-мереж України, що дістануть наступного року відповідні ліцензії. Цей стандарт уособлюватиме 3G для абсолютної більшості користувачів мобільного зв'язку.

До речі, чому "Utel", а не "PEOPLEnet" чи "МТС-Конект"? Справа в тому, що саме стандарт UMTS, який використовують у мережі "Укртелекому", визначений як стандарт зв'язку третього покоління в Україні та Європі в цілому. Завдяки тому, що UMTS-мережі створюють як надбудову над наявними мережами стандарту GSM, вони доступні через ті самі термінали (за умови підтримки в них UMTS). Це означає мінімальний клопіт для абонентів і операторів. Тому UMTS розвиватимуть усі без винятку оператори GSM-мереж України, що здобудуть наступного року відповідні ліцензії.

На жаль, перше знайомство з розпіареною технологією не дозволяє зрозуміти причин, через які цей напрям викликає такий скепсис у фахівців. Нові технології не створюють нової якості з точки зору користування послугою. В даному разі не йдеться про відсутність адекватної технічної підтримки абонентів чи проблеми із якістю послуг. Справа в тому, що UMTS сама по собі ще нездатна забезпечити обіцяні переваги. Перелічимо основні моменти.

Відеодзвінки

Реклама:

Відеодзвінки є, так би мовити, титульною послугою мереж третього покоління, наочним свідченням їхніх переваг щодо попередників. На практиці ця можливість навряд чи може бути аргументом на користь підключення до мережі "Укртелекому". Навіть попри те, що компанія встановила на них однакові зі звичайними дзвінками ціни.

Основною причиною є недосконалість, м'яко кажучи, самого сервісу. Найбільше відеодзвінки схожі на фоторобот, що раптом ожив та почав розмовляти. Вбудовані в телефони спеціальні камери мають надто низьку розподільчу здатність і світлочутливість. Якщо освітлення не є ідеальним - яскравим та рівномірним, - зображення співрозмовника набуває неприродних відтінків, стає розмитим і взагалі неприємним. Тяжко уявити жінку, що бажала би виглядати так, як це єдино може забезпечити UMTS. Необхідність показати себе співрозмовникові змушує тримати телефон у витягнутій руці та вмикати спікерфон. За більш-менш шумного оточення це робить розмову неможливою - фоновий шум не дозволяє розібрати слів візаві.

Нарешті, навіть у не надто завантаженій в даний час мережі швидкість передачі не є стабільною, що вкрай негативно впливає на якість сервісу. Зображення розпадається на елементи або застигає, голос помітно запізнюється й викривлюється.

Швидкість

Насправді "швидка передача даних" є іншим постулатом віри в переваги великого 3G. Усі без винятку компанії, що на сьогодні спромоглися розгорнути мережі на основі технологій третього покоління, не втрималися від того, аби навести в інформаційно-рекламних матеріалах згадки про так звану швидкість передачі даних. У випадку UMTS/HSDPA-мережі "Укртелекому" зазначено цифри в 3,6 Мбіт на секунду для передачі даних від мережі на термінал абонента (у так званому прямому напрямку). Із часом швидкість має зрости аж до 14,4 Мбіт/сек.

Як то часто буває у рекламі, числа мають дуже мало спільного з тим, що вони нібито позначають. Насправді йдеться про сукупний ресурс (умовно кажучи, максимально можливий обсяг) передачі даних для окремого сектора (передавача) радіопідсистеми мережі. Цей ресурс розподіляють між усіма абонентами, яких на даний момент обслуговує вказаний передавач. За реальних умов комерційної експлуатації на кожного абонента припадає набагато менша частка ресурсу.

Наскільки менша – можна робити висновки зі слів технічного директора "Utel" Віктора Пінчука, який заявив, що показник у 128 кбіт на секунду у "прямому напрямку" є орієнтиром для мінімально допустимої швидкості. Це не тільки набагато менше, ніж у конкурентів (у київській мережі "PEOPLEnet" сьогодні стабільно наявні задекларовані 400 кбіт/сек.), це навіть менше, ніж у мережах GSM, що підтримують технологію EDGE.

Іншим маловідомим для загалу фактором є технічні обмеження самих мобільних телефонів. Необхідно мати телефон не просто з підтримкою UMTS, а саме із HSDPA, аби мати можливість використати переваги 3G. Імпровізовані тести на ідентичних терміналах показали, що завантаження тих самих сайтів на телефоні з карткою "Utel" відбувалося лише на 15-30% швидше, ніж у мережі "Київстару" та "МТС". І це у порожній, по-суті, мережі.

Покриття

Завдяки співпраці з "УРС" (ТМ "Білайн"), "Укртелекому" вдалося вирішити проблему наявності базової послуги - телефонії - на більшій частині території. Але, перебуваючи в національному роумінгу, абонент позбавляється швидкої передачі даних та інших послуг, що їх забезпечує саме UMTS-мережа. Тому важливим є питання щодо обсягів та інших характеристик покриття саме для UMTS-мережі.

На сьогодні радіосигнал UMTS-мережі наявний на відкритих місцях по всій території столиці. Потужність сигналу на відкритому просторі є високою. Проблеми починаються всередині приміщень та у транспорті, особливо якщо він рухається.

Компанія налаштувала свої R-UIM картки таким чином, що телефони реєструються в мережі "УРС" навіть за наявності досить потужного сигналу UMTS-мережі. Єдиним зрозумілим поясненням цьому є намагання подовжити ресурс акумуляторів та час роботи від однієї зарядки. Справа в тому, що особливості технології UMTS-мережі передбачають суттєво більше споживання енергії, навіть в режимі очікування.

Та було б несправедливим казати винятково про слабкі та проблемні місця нового оператора. Тож розповімо про позитивні моменти й переваги ТМ "Utel".

Це, по-перше, перенесення вартості передплачених, але невикористаних послуг на наступний місяць. У такий спосіб можна перенести до трьох місячних вартостей пакета послуг. По-друге, компанія обчислює в режимі реального часу витрати та залишок передплачених послуг не тільки для користувачів переплаченої (так званої pre-paid послуги), а й для контрактної форми обслуговування. Це дозволяє уникнути численних нарікань, пов'язаних із тим, що білінг операторських компаній, по суті, не дозволяє абонентам контролювати свої витрати. Можна очікувати, що найближчим часом такі "фішки" копіюватимуть інші учасники ринку. Якщо це станеться, то дякувати за це треба буде саме "Укртелекому" і ТМ "Utel".

Тарифна пропозиція ТМ "Utel" зорієнтована на користувачів контрактної форми обслуговування. На сьогодні тарифна лінійка налічує чотири пакети.

Аналогом так званих безлімітних тарифів є пакет "U'free".

У цілому цінова пропозиція від компанії є привабливою. Зокрема, дзвінки з "Utеl 3G" на номери місцевого зв'язку по всій Україні виходять дешевшими, ніж у будь-який інший спосіб.

Отже...

Поява одинадцятого оператора не спричинила революції на ринку. За великим рахунком - це просто ще один оператор. Якщо ви багато витрачаєте (від 20-30 доларів на місяць) і бажаєте максимально зекономити, навіть за рахунок якості та стабільності послуг, вам сюди. Або якщо потрібний більш-менш швидкісний мобільний інтернет, але не хочеться витрачати гроші на спеціальний модем.

Поява суттєво дешевшої пропозиції з тарифами "мобільний-місцевий" на рівні 35 копійок може спричинити зниження тарифів на дзвінки в цьому напрямку й інших операторів, особливо "МТС" та "Київстару", на чию аудиторію націлена ТМ "Utel". Передумовою для такого зниження є нинішні умови інтерконекту між операторами мобільного зв'язку та "Укртелекомом". Перші сплачують монополістові 25 копійок за хвилину трафіку, що спрямовується в його мережу. Тож поступатися є чим. До речі, схожі тарифи вже давно існують на ринку як різного штибу спеціальні пропозиції. Наприклад, у ТМ "Білайн" є тариф "Свої люди". Він передбачає не тільки доплату за вхідні дзвінки з мобільних та стаціонарних мереж у розмірі 0,35 коп. за хвилину, а й такі ж низькі тарифи на вихідні дзвінки: 35 коп./хв на міські, 70 коп./хв на мережі мобільних операторів, 7 коп. - внутрішньомережеві. Цей тариф призначений для стимулювання дилерів і відсутній у вільному продажу. Його аналоги є і в інших компаніях - "Партнерський" у "МТС" чи "Амбасадор" в "Астеліті".

Зниження тарифів на дзвінки до фіксованих мереж матиме негативний вплив на показники операторів, особливо малих. Для них це означатиме зниження рентабельності. Яка і так є від'ємною.

Такий же вплив матиме і розповсюдженя практики real-time білінгу та можливості переносити на наступний місяць невикористаних послуг.

Поява альтернативної пропозиції на ринку передачі даних посилить тиск на ТМ "PEOPLEnet" та "МТС-Конект" у великих містах. Важливим чинником стає вартість обладнання. Великий вторинний ринок б/у телефонів із підтримкою UMTS та двостандартних терміналів на руках спонукає частину потенційних користувачів відмовитися від послуг операторів CDMA.

Нарешті, розширення пропозиції та посилення конкуренції на ринку мобільного доступу до інтернету та передачі даних робить все ілюзорнішими перспективи WiMAX.

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!