Василь Яструбинський: "Мешканці не зможуть відмовитися від мінімальних послуг"

Василь Яструбинський: "Мешканці не зможуть відмовитися від мінімальних послуг"

П'ятниця, 20 квітня 2007, 12:41 -
Маніпуляції з квартирною платою в Києвї продовжуються. Правда, з'явилася нова мода – якщо раніше йшлося про просте підвищення тарифів за послуги житлово-комунальних контор, то зараз чиновники міськадміністрації думають над самою методикою обрахунку, міняю
Маніпуляції з квартирною платою в Києвї продовжуються. Правда, з'явилася нова мода – якщо раніше йшлося про просте підвищення тарифів за послуги житлово-комунальних контор, то зараз чиновники міськадміністрації думають над самою методикою обрахунку, міняючи прейскурант того, за що киян вимагають платити.

Аби прокоментувати ситуацію з тарифами, “ЕП” звернулася до керівника Головного управління з питань цінової політики Василя Яструбинського.

Василь Яструбинський, керівник Головного управління з питань цінової політики КМДА:

- Нещодавно ви повідомили, що КМДА збирається перераховувати тарифи на квартирну плату. Чим викликано такий крок, адже розцінки на послуги ЖКГ зовсім недавно підвищували?

- Мова не йде про підвищення тарифів. Йшлося лише про перерахунок існуючих тарифів на утримання будинків та прибудинкових територій відповідно до вимог чинного законодавства.

8 лютого Київрада своїм рішенням №58/719 доручила нам перерахувати їх згідно з порядком, що затверджено постановою уряду №560 від 12.07.2005 р.

До цього тарифу входить 26 типових послуг, перелік яких є в цій постанові. Зокрема, це прибирання сходових кліток, території навколо будинків, вивезення та утилізація твердих відходів, побутового і негабаритного сміття, технічне обслуговування ліфтів, систем тепло- та водопостачання, водовідведення, освітлення місць загального користування, дератизація тощо.

- Тож після цього перерахунку тарифи збільшаться чи зменшаться?

- Я не можу цього зараз сказати, адже за нової системи тариф буде визначатися для кожного будинку окремо. Самі мешканці будуть вирішувати, в якій кількості вони бажають отримати ті чи інші послуги. Все це буде фіксуватися в угодах між ними та ЖЕКом.

Скажімо, в одному будинку вирішать, що їм треба, аби прибиральниця мила сходи двічі на день, а мешканцям іншого вистачить одного разу на тиждень. То ж в першому випадку, звичайно, доведеться платити в декілька разів більше, ніж в другому, бо обсяг роботи геть різний.

Тому в якихось будинках вони зменшаться, а в якихось, може, і збільшаться. Все залежить від вимог мешканців.

- За якою методикою визначатимуться нові тарифи? Тобто, які саме складові увійдуть до них?

- Формули, за якими обчислюються тарифи на послуги, є в урядовій постанові №560. Втім, якщо говорити про загальний принцип, можу сказати, що їх розраховуватимуть з огляду на вартість витратних матеріалів, норму їх витрат, час, що потрібен для виконання роботи, норми за обсягами робіт на одного працівника і, зрештою, розмір зарплатні працівників, що вони її отримують в своєму ЖЕКу або на підприємстві за цю роботу тощо. Адже ЖЕКи визначають розмір зарплати працівників самостійно.

- Тож виходить, що, наприклад, через різницю в розмірі зарплати одна й та ж послуга з однаковими затратами буде коштувати в різних ЖЕКах по різному?

- По-перше, після того, як ЖЕКи подадуть нам пропозиції тарифів, ми маємо їх погодити, і при цьому будемо намагатися зробити так, щоб ніхто не зловживав своїм монопольним становищем і всі тарифи були економічно обґрунтованими. Я навіть не виключаю, що буде вирішено на якісь послуги встановити однаковий тариф в усьому місті.

По-друге, ця система розрахована на те, що мешканці будинків мають створювати ОСББ, і через нього самі будуть вирішувати, як саме вони хочуть доглядати за своїм будинком і чиїми послугами їм для цього користуватися. Тому, якщо їх не влаштовують тарифи ЖЕКу, до якого вони були прикріплені ще з радянських часів, ОСББ може укласти договір на обслуговування з іншим ЖЕКом чи підприємством.

- Чи буде в нових тарифах підвищено зарплатню працівникам ЖЕКів? Наприклад, мер Черновецький колись говорив, що тарифи на квартплату будуть розраховуватися виходячи із зарплатні двірника в 2 тис. грн…

- Поки що це питання не обговорювалось. Зараз ЖЕКи готують нам свої пропозиції тарифів, виходячи з існуючої зарплатні працівників. Але ми обов’язково проведемо розрахунки тарифів з урахуванням їх підвищення. Адже кількість вакансій в ЖЕКах говорить про те, що бажаючих працювати за таку низьку зарплату немає.

- Ви говорили, що якісь послуги будуть обов’язковими, тобто мешканці будинків не зможуть відмовитися від них…

- Критерію, за яким такі послуги будуть визначатися, ще не розроблено. Тому зараз можу розказати тільки про своє бачення цієї проблеми.

По-перше, існують роботи, для виконання яких потрібні спеціальна кваліфікація і допуски. Наприклад, тепло- та водопостачання, обслуговування ліфтів тощо. Природно, що від них ніяк не можна відмовитися.

Також, думаю, не можна буде відмовитися від мінімальної послуги, яку передбачено існуючими нормами. Адже ми маємо підтримувати будинки в належному санітарному стані та відповідно до норм безпеки. Все решта – за бажанням.

- Тобто, відмовитися взагалі від якоїсь послуги буде неможливо? Навіть якщо мешканці побажають, наприклад, самі прибирати на сходах?

- В деяких країнах дійсно існує система, за якої мешканці можуть самі виконувати якісь роботи з догляду за будинком – те ж прибирання території або сходів. І у разі, якщо вони не виконують своїх зобов’язань, мають сплачувати великі штрафи.

У нас же не існує таких механізмів контролю за виконанням цих зобов’язань. І доки вони не з’являться, думаю, ми не підемо на впровадження такої системи.

- А як щодо таких послуг, як дератизація? Адже коли за санітарною нормою щурів треба травити, скажімо, раз на місяць, то є вони чи нема, санстанція і ЖЕК зможуть в будь-якому випадку вимагати оплати цієї послуги, посилаючись на ту ж санітарну норму…

- В таких випадках, думаю, послугу можна буде оплачувати по факту її надання. Тобто, буде якийсь звітний період, за який санстанції та ЖЕКу треба буде звітувати, надавали вони таку послугу чи ні, і чи була в ній нагальна потреба.

Якщо щурі дійсно були, і їх потравили – все гаразд. А коли в такій послузі немає потреби, а гроші за неї взято, то їх змусять повернуть мешканцям. Проте, коли щурі в домі таки є, а мешканці не повідомляють про це в санстанцію – треба буде платити штраф.

- Депутат Київради від ПРП Володимир Бондаренко заявив через ЗМІ, що в Києві не існує стандарту надання комунальних послуг. Тобто, у нас ніде не визначено, наприклад, що саме входить в послугу "прибирання сходових кліток": аби їх поприбирати достатньо підмести, або ж треба ще й помити підлогу. Тож через такі невизначеності може бути безліч конфліктів після введення нових тарифів…

- Такі стандарти існують. Для таких послуг, як обслуговування ліфтів, тепло-, водопостачання, водовідводу, освітлення тощо вони затверджені у Наказі Держбуду №150 від 10.08.2004 р. та спеціальних регламентних переліках робіт. Тобто, вони встановлені для всієї України.

Стандарти прибирання будинків та прибудинкових територій визначають районні управління житлового господарства. В кожному з них є технологічні карти, де сказано, що саме має входити в ту чи іншу послугу.

- Чи буде з боку влади який-небудь контроль за дотриманням ЖЕКами своїх зобов’язань за угодами?

- Звичайно, ми будемо здійснювати контроль через Головне управління житлового господарства тощо.

Проте це мають робити і самі мешканці будинків. Якщо ЖЕК не виконує те, що обіцяв, вони можуть просто перерахувати вартість послуги, тобто відмовитися і не платити за те, чого ЖЕК не робить.

Коли з якихось причин це не вдається зробити, можна звернутися в інспекцію з контролю за цінами, і як крайній випадок – звернутися о суду. А ті, хто створив ОСББ, можуть просто укласти договір з іншим підприємством.

- Коли буде затверджено нові тарифи і коли їх буде впроваджено?

- В травні ЖЕКи вже мають надати нам свої пропозиції. Тоді ми їх виставимо на громадське обговорення. Зокрема, самі ЖЕКи проведуть опитування мешканців будинків з приводу того, в якому обсязі вони бажають отримувати послуги.

Після цього ми маємо до першого липня підготувати всі кінцеві розрахунки. Хоча я не виключаю, що ми запізнимось, і зробимо це вже ближче до кінця місяця. Адже роботи дуже багато, ми залучаємо до неї наукові установи, а нам ще навіть не виділили кошти для цього.

А про те, коли саме буде введено нові тарифи, взагалі нічого припустити не можу. Бо ці терміни залежать від великої кількості чинників, зокрема від суспільно-політичної ситуації в Києві. Крім того, ці терміни в значній мірі будуть залежати від позиції депутатів Київради.


powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!