СПЕЦПРОЄКТ "Успішна приватизація"
СПІЛЬНО З ФОНДОМ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Від радянських телевізорів до зарядок для електрокарів. Як харківський завод отримав нове життя завдяки приватизації

Від радянських телевізорів до зарядок для електрокарів. Як харківський завод отримав нове життя завдяки приватизації

Вівторок, 28 вересня 2021, 13:00 -
Після приватизації на занедбаному заводі "Система" почали виготовляти зарядні станції для електрокарів. Компанія продає високотехнологічний продукт по всьому світу та щороку платить у бюджет близько 30 млн грн податків.

Провідний виробник зарядного обладнання та зарядних станцій AutoEnterprise придбав у Харкові на прозорому приватизаційному аукціоні занедбане приміщення заводу, який у минулому виготовляв телевізори.

Близько 12 тисяч квадратних метрів науково-виробничого підприємства "Система", де в радянські часи випускали телевізори "Берізка" та "Оскар", були на межі руйнування. Верхні поверхи приміщення були закидані будівельним сміттям, був обвалений дах, одна стіна була частково зруйнована.

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Востаннє на підприємстві виготовляли телевізори наприкінці 1990-х років.

На момент приватизації в "Системі" було п'ять працівників: механік, сантехнік, завгосп і два директори, а вся діяльність зводилася до здавання в оренду приміщень. Підприємство накопичило десятки мільйонів гривень боргів.

Єдиним раціональним рішенням було виставити завод на аукціон, доки будівлі не розвалилися остаточно.

Генеральний директор AutoEnterprise Дмитро Ніконов саме шукав приміщення для свого заводу з виробництва зарядок для електромобілів.

Так виникла ідея взяти участь у приватизаційному аукціоні харківського науково-виробничого підприємства "Система". AutoEnterprise придбала нерухомість за 8,5 млн грн.

"У якому стані може бути старе радянське приміщення, збудоване в 1960-х роках? У деяких частинах провалилися балки на стелі. Частина стін була зруйнована", – пригадує Дмитро Ніконов.

Зараз реконструкція ще триває, хоча підприємство повноцінно працює у відновлених залах. Повністю відремонтували понад половину приміщень.

Середня вартість ремонту – 408 дол за кв м. Таким чином, інвестиції в об'єкт у понад 30 разів перевищили 8,5 млн грн, які AutoEnterprise заплатила за 99,99% акцій підприємства, – близько 255 млн грн!

"Ми спочатку відремонтували проблемну частину. Це всі верхні поверхи, де провалилися балки. Відновили плити перекриття, провели реконструкцію аварійної частини, замінили один з ліфтів, відремонтували інший", – зазначає директор AutoEnterprise.

В умовах приватизації були прописані й зобов'язання перед державою: погасити борги та сплатити податки за списане майно.

Зарядні станції для всього світу

На базі заводу інвестор побудував надсучасний центр з виробництва зарядного обладнання та зарядних станцій для електрокарів, які купують по всьому світу.

Якщо до приватизації на заводі працювало п'ять людей, то зараз – близько тисячі. Середня зарплата працівника-складальника – 1 тис дол без відрахування податків. Зарплата розробника – від 3 до 5 тис євро.

"У нас працюють 58 розробників, близько 100 людей – адмінапарат, решта – різноробочі і складальники. Ми платимо всі податки, тому приблизно 40% – це відрахування до бюджету", – каже директор AutoEnterprise.

За 2020 рік компанія заплатила 12 млн грн податку на прибуток, а загалом, з урахуванням податків на зарплату працівників, – близько 30 млн грн.

AutoEnterprise дійсно унікальне підприємство в Україні. Воно займає 82% українського ринку зарядних станцій для електрокарів, а також є оператором найбільшої в Україні мережі зарядних станцій для електричних авто.

"Нашими зарядними пристроями можна заряджати всі марки електромобілів, які виробляються у світі, включаючи Tesla, Nissan Leaf та інші популярні в Україні та світі марки", – пояснює Дмитро Ніконов.

Для багатьох провідних виробників електромобілів AutoEnterprise виготовляє зарядні станції з логотипами компаній. Наприклад, на зарядках для Porsche написано "Розроблено в Україні".

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Підприємство щомісяця виготовляє близько 300 зарядок. Оборот компанії становить від 500 тис євро до 1,5 млн євро на місяць. До кризи було 2-2,5 млн євро, а рекордом є оборот 3 млн євро на місяць.

Дмитро Ніконов зазначає, що Фонд держмайна після продажу заводу продовжує супроводжувати нового власника юридично та адміністративно, допомагаючи повернути втрачене.

"За землю завод не платив багато років, і міська рада анулювала договір. Зараз з допомогою ФДМ і самостійно я намагаюся повернути землю через суд. Оплатив величезний борг.

Вода подається із сусідньої території, тому доведеться бурити свердловину.

З електроенергією теж біда. Кабель заходить до мене з-під землі, трансформатори встановлені в приміщенні заводу, але вони мені не належать. Це питання за допомогою ФДМ вдалося врегулювати, тому я всім задоволений", – каже директор AutoEnterprise.

Для держави завод був баластом, бо не приносив прибутку і вимагав значних коштів на ремонт. Звісно, що таких коштів у місцевому бюджеті немає.

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Попри відносно невелику суму – 8,5 млн грн, які новий власник заплатив за завод на аукціоні, – кумулятивний ефект виявився значно більшим. Щорічна сума податків становить понад 30 млн грн, що майже в чотири рази перевищує вартість нерухомості.

Крім того, підприємство забезпечує роботою близько тисячі осіб, значна частина яких – висококваліфіковані фахівці, які не виїхали за кордон, а частина навіть повернулася в Україну.

Держава звільнилася від баласту, бо рано чи пізно довелося б утилізовувати гору будівельного сміття, яка утворилася б на місці заводу через кількадесят років безгосподарності.

В Україні завдяки приватизації нове життя отримали сотні об'єктів. Зазвичай інвестори вкладають у їх реновацію в рази більше коштів, ніж заплатили на аукціоні. Про один із таких кейсів ми розповідали в попередньому тексті.

Таким чином поштовх до розвитку отримують суміжні галузі, а інколи – і значна частина міст.

Багато країн, які мають об'єкти радянської спадщини, уже пройшли цей шлях. Їхній досвід показує, що приватний власник – набагато ефективніший менеджер, ніж держава.

"Такі історії успіху надихають. Вони демонструють, як прозора приватизація дає шанс на відновлення, розбудову й розвиток неефективних та збиткових підприємств.

На кожну гривню при приватизації нові власники інвестують у модернізацію об'єктів 4-6 грн. Це нові робочі місця для представників громад, це сплачені податки до бюджетів різних рівнів", – відзначає заступник голови ФДМ Тарас Єлейко.

Прозорі процедури відновлюють довіру інвесторів і підвищують бізнес-активність. Так, з початку 2020 року від приватизації до бюджету надійшло понад 5 млрд грн.

На черзі в Україні – "Велика приватизація", яка проходитиме так само прозоро, як і мала. Йдеться про продаж на аукціонах об'єктів, вартість яких стартує від 250 млн грн. Зараз до приватизації готують ОГХК і завод "Більшовик".

Аукціон з продажу "Більшовика" запланований на 27 жовтня. Стартова ціна об'єкта – 1,39 млрд грн. 29 жовтня відбудеться приватизаційний аукціон з продажу ОГХК. Його стартова ціна, визначена радниками, – 3,7 млрд грн.