СПЕЦПРОЄКТ "PROmarket enerGO"
За підтримки ТЕК
Директор ТЕК Олександр Семененко: Що буде після запуску нового ринку електроенергії та як знизити суми у квитанціях

Директор ТЕК Олександр Семененко: Що буде після запуску нового ринку електроенергії та як знизити суми у квитанціях

Вівторок, 21 травня 2019, 13:00 -
Директор "Торгової електричної компанії" Олександр Семененко розповідає про те, як ТЕК стала одним з найбільших постачальників струму на українському ринку, чому бізнес вирішив довіритися саме їм і що буде з компанією через десять років.

Реалізація першого етапу реформи ринку електроенергії в Україні почалася на початку 2019 року, що дало можливість виявити її слабкі сторони та напрацювати шляхи вирішення. Вже з 1 липня новий ринок повинен запрацювати повноцінно.

Однак нещодавно представники команди обраного президента Володимира Зеленського почали говорити про можливе відтермінування запланованого запуску на рік. Діюча влада займає діаметрально протилежну позицію.

Відбудеться запуск 1 липня чи трохи згодом, залежить від рішень у найвищих кабінетах країні. Але вже зараз зрозуміло, що готуватися до зміни правил гри основні гравці ринку повинні заздалегідь. І вони цим вже активно займаються.

Один з таких гравців – "Торгова електрична компанія" (надалі – ТЕК), за плечима якої майже 10-річний досвід роботи на ринку постачання електроенергії. На сьогодні ТЕК обслуговує понад 500 клієнтів. Серед них – найбільші підприємства важкої, легкої та харчової промисловості, сільського господарства та сфери обслуговування.

Разом з компанією ТЕК "Економічна правда" розпочинає реалізацію спецпроекту, основна мета якого – доступною мовою пояснити споживачам складні речі, пов’язані із запуском нового ринку електроенергії.

Серія матеріалів, яка буде опублікована незабаром, допоможе розібратися в тому, які зміни відбуваються на ринку, на що зважати при виборі постачальника, як буде формуватися ціна на електроенергію в "новому ринку" та у перехідний період, що таке оптовий ринок, як мінімізувати небаланси, що таке система АСКУЕ і чому про неї повинні знати, та в багатьох інших актуальних питаннях.

В першому ж матеріалі директор "Торгової електричної компанії" Олександр Семененко розповідає про те, коли ТЕК з’явилася на українському ринку, як вона стала одним з найбільших постачальників, чому бізнес вирішив довіритися саме їм і що буде з компанією через 10 років.

Також –  про запуск нового ринку, готовність основних гравців, ключові нововведення, які чекають на бізнес і населення, та секрети економії на прикладі розвинутих країн.

— Як в Україні з’явилася компанія ТЕК і чим вона займається?

— Історія ТЕК почалася у 2009 році. Компанія була заснована в Києві для постачання електроенергії за нерегульованим тарифом.

Конкурували з такими ж постачальниками за нерегульованим тарифом, але основними конкурентами були постачальники за регульованим тарифом — обленерго. Нашими споживачами були в основному великі промислові підприємства з рівним графіком добового споживання.

Як і всі інші постачальники за нерегульованим тарифом, ми пропонували знижку завдяки позитивній різниці між нашою закупівельною ціною на оптовому ринку і регульованим тарифом, затвердженим для обленерго. В кінці 2013 року ми вже брали участь в експортних аукціонах. У 2014 році почали постачати електроенергію за кордон.

Як ви потрапили до ТЕК?

— У 2013 році надіслав резюме на вакансію, розміщену компанією ТЕК на сайті пошуку роботи. Пройшов співбесіду, після цього була зустріч з керівником компанії і мені запропонували посаду менеджера у відділі з роботи із споживачами.

У 2014 році отримав підвищення — став заступником начальника цього ж відділу, а згодом очолив комерційний відділ. У 2015 році акціонер запропонував посаду директора компанії ТЕК.

— Хто ваші клієнти зараз?

— Нашими клієнтами є як найменші, так і одні з найбільших підприємств важкої, легкої та харчової промисловості, сільського господарства, а також підприємства сфери обслуговування. Нам є що запропонувати бізнесу.

 

— Скоро компанії виповниться десять років. Які підсумки?

— Хотілося б почати з найдорожчого для мене — наших співробітників. Це колектив професіоналів-однодумців, які по-справжньому захоплені своєю роботою.

У 2019 році ми обслуговуємо понад 500 клієнтів. В основному, це промислові підприємства. Постачаємо електроенергію у всіх областях України, в різних регіонах працюють сім офісів. Ми є одним з найбільших постачальників електроенергії в Україні.

Постійно працюємо над покращенням сервісних послуг для клієнтів. Маємо два програмні продукти. Перший — для роботи з клієнтами в сьогоднішніх умовах ринку електроенергії, другий — для роботи в умовах нової моделі ринку електроенергії.

— Щодо нового ринку електроенергії. Як проходить перший етап реформи, який почався 1 січня 2019 року?

— З точки зору постачальника електроенергії — по-різному.

З'явилося більше можливостей для залучення всіх категорій споживачів — юридичних осіб у зв'язку із скасуванням регульованого тарифу для таких споживачів і анбандлінгу (поділу. — ЕП) обленерго.

Усі постачальники отримали однакові ринкові умови, а споживачеві необхідно було до 1 січня вибрати собі постачальника та укласти договір з оператором системи розподілу.

Значно спростився доступ постачальника до мереж оператора системи розподілу (обленерго. — ЕП), також спростилися вимоги до пакета документів при переході споживача до іншого постачальника.

З іншого боку, є проблеми з передаванням даних за погодинними обсягами споживання, але якщо порівнювати перший місяць реформи і сьогоднішній день, то ситуація дуже змінилася і продовжує покращуватися з кожним днем.

— Яка готовність у ключових операторів?

"Укренерго" активно займається впровадженням та запуском програмного продукту, проводить тестові операції з роботи на ринку прямих договорів і балансуючому ринку. Тим самим займається "Енергоринок", проводячи тестові операції на ринку "на добу наперед" і всередині добового ринку.

Ми теж ретельно готуємося до роботи в умовах нової моделі ринку електроенергії. Беремо участь у всіх згаданих заходах, готуємо своїх фахівців у наших зарубіжних партнерів. Про програмний продукт повністю адаптований і чекає свого часу.

 

— З 1 липня новий ринок повинен запрацювати повноцінно, але йдуть розмови про перенесення запуску на рік. Чого очікувати?

— З 1 липня повинен запуститися другий етап впровадження нової моделі ринку. Усі представники галузі активно готуються до наступного кроку.

Про перенесення дати запуску на рік офіційна інформація відсутня, але якщо це станеться, то однозначно буде пов'язано з неповною готовністю когось з основних гравців ринку. Ми повністю готові. Чи готові інші учасники ринку, покаже запуск або перенесення другого етапу реформи.

— Досі неврегульоване питання катастрофічної заборгованості на оптовому ринку електроенергії, яка досягла близько 36 млрд грн. Як вирішити це питання?

— Для України це одне з найбільш важливих питань. Я не є експертом і не маю досвіду у вирішенні таких питань, але однозначно формат рішення буде.

Важливо не допустити цієї ситуації в майбутньому. У нових умовах ринку постачальник не зможе дотувати таких споживачів і буде змушений відключати їх, а це, в основному, шахти і водоканали. У разі їх відключення наслідки можуть бути непердбачуваними.

— Як врегулювати питання перехресного субсидування і компенсації в новому ринку для регульованої ціни для населення?

— Перехресне субсидування населення в електроенергетиці — це коли промислові споживачі оплачують частину вартості електроенергії, спожитої населенням. Однозначно з цим потрібно щось робити.

Є гарні приклади зарубіжних країн, де населення завдяки сформованій культурі споживання основні навантаження переносить на години, коли електроенергія дешевша. На нашому ринку теж давно діє двозонний тариф для фізичних осіб, але, напевно, не всі споживачі знають, як ним користуватися.

 

— Допоможімо їм розібратися.

— Є такі зарубіжні приклади, коли споживач заряджає свій електромобіль вночі. Якщо після дня експлуатації акумулятор не розрядився повністю, він "зливає" електроенергію в мережу в пікові години, коли вона дорожча. Таким чином він отримує позитивну різницю і наступного разу вночі заряджається ще дешевше.

Так, в Україні не всі можуть купити електромобіль, але перевести роботу бойлера і пральної машини на нічні години мають можливість усі.

Питання щодо перехресного субсидування, культури споживання електроенергії населенням і різноманітності тарифів для можливості заощаджувати потрібно об'єднати в одне і вирішувати в комплексі.

— Що в новому ринку може стати джерелом для компенсації "зелених" тарифів?

— Зарубіжний досвід свідчить: компенсація за різницю закладена в розподіл електроенергії мережами. Повірте, зі слів наших партнерів, вартість розподілу там недешева, що впливає на кінцеву ціну споживача.

 



— Яким в ідеалі повинен бути новий ринок?

Перехід на нову модель передбачає європейську модель ринку електроенергії. Основна мета — стимулювати конкуренцію і максимально відмовитися від державного регулювання. А конкуренція породжує якість.

Для нас основне в роботі — це якість.

Якість обслуговування клієнта, якість сервісних послуг, якісне ставлення до навчання і підготовки персоналу, практика європейських постачальників щодо якості та обслуговування клієнтів, вміння якісно працювати на всіх сегментах ринку для формування вигідної і конкурентної ціни для клієнта. Думаю, це стосується кожного гравця ринку.

— Що змінить запуск нового ринку для населення?

На час перехідного періоду постачати електроенергію населенню за регульованим тарифом буде постачальник універсальних послуг.

Зміни для населення заплановані на 2021 рік, після закінчення перехідного періоду. Фізичні особи також зможуть обирати собі постачальника електроенергії — залежно від того, хто запропонує найбільш вигідні умови тарифоутворення.

— На які зміни чекати бізнесу?

Перші зміни для бізнесу відбулися при впровадженні першого етапу нової моделі ринку, коли скасували роздрібний і зонний тарифи.

Бізнесу довелося детально вивчати, що таке автоматизована система обліку електроенергії, що таке погодинна ціна на ринку. Від цих факторів залежало формування собівартості електроенергії.

Це дало розуміння, як за допомогою зміни годин навантаження можна отримати найбільш вигідну для себе ціну.

 

— Що буде після другого етапу?

Після впровадження другого етапу нової моделі ринку для отримання привабливої ціни бізнесу необхідно буде задуматися про більш точний прогноз споживання електроенергії. Це допоможе постачальнику уникнути небалансів, наявність яких буде значно впливати на кінцеву ціну для споживача.

Чим ближче прогнозне споживання буде сходитися з фактичним, тим нижчими будуть небаланси.

Постачальники також мають методичні підходи до роботи з небалансами. Чим більше буде споживачів у постачальника, тим більш взаємовигідною буде внутрішня балансуюча група, де обсяги споживачів будуть балансувати між собою.

Крім того, постачальник буде сам робити прогнози щодо великих споживачів для більш точної заявки на ринку "на добу наперед". Також постачальники будуть входити в зовнішню балансуючу групу між такими ж постачальниками, операторами системи розподілу і генерацією. Наша компанія вже входить у таку балансуючу групу.

— Тобто ТЕК повністю готова до роботи в нових умовах?

— На всі 100%.

— Якою бачите вашу компанію через десять років?

— Є цілі щодо обсягів і частки ринку, але це окрема історія.

Через десять років хотілося б працювати на ринку електроенергії, де всі процеси будуть автоматизовані за останнім словом, де споживач, зайшовши на електронну платформу, зможе безперешкодно вибрати собі постачальника електроенергії, лише кілька разів клацнувши на своєму гаджеті, де постачальники будуть конкурувати через покращення підходів до умов і сервісу, постійно пропонуючи нововведення.

Найголовніше — через десять років ми прагнемо залишатися в топі постачальників.