Газ-модерн

Понеділок, 2 жовтня 2006, 07:55
28 вересня НАК "Нафтогаз України" оприлюднив програму модернізації газотранспортної системи (ГТС) України на 2007-2010 роки, на яку планується витратити $ 4,6 млрд.

Є підстави вважати, що ця подія вплине на подальшу долю України як газотранспортної держави. Досить згадати, що одним з головних формальних мотивів створення відомого газового консорціуму з Росією була саме потреба в технічному відновленні й удосконаленні української ГТС.

Зараз Україна заявляє, що має намір розібратися зі своїми газовими артеріями самотужки. З огляду на будівництво альтернативних маршрутів для транспортування газу це можна вважати спробою "Нафтогазу" реагувати на нові виклики світової кон'юнктури.

Насоси, труби та сховища

Програму модернізації можна розділити на дві умовних частини. Перша – інвестиції в два магістральні газопроводи, через які проходить більше 40% природного газу, що транспортується через Україну.

Найвитратнішою частиною має стати заміна ізоляційного покриття труб на газопроводі "Союз". Необхідність цих робіт, за повідомленням НАК "Нафтогаз України", обумовлена результатами діагностики. Вартість робіт оцінюється в $3,75 млрд.

Також фахівці попрацюють над "насосами" – на газопроводах "Союз" та "Уренгой-Помари-Ужгород" планується замінити або модернізувати 53 газоперекачувальних агрегати (ГПА).

В результаті, на думку розробників, їх КПД має підвищитися з 25-27% до 36%, видатки паливного газу зменшитися приблизно на 30% на рік, відповідно, на газопроводі "Союз" на 430 млн м куб, а на "Уренгой-Помари-Ужгород" на 350 млн м куб.

Економія в грошах у першому випадку становить $51,6 млн на рік, а в другому - $42 млн.

Загальний обсяг інвестицій, які передбачається залучити для модернізації ГПА обох газопроводів, становить $369,85 млн, з яких власний капітал ДП "Укртрансгаз" - $72,25 млн. (19,5%), а частка, яку планується залучити за рахунок зовнішніх позик, становить $297,55 млн. (80,5%).

Другий напрямок модернізації – це комплексна реконструкція Угерського підземного газового сховища. Це дозволить збільшити його активний обсяг з 1,23 млрд муб до 1,9 млрд м куб, максимальний добовий відбір газу - з 20 млн м куб до 30 млн м куб, а також скоротити строк накачування-відбору газу з 165 доби до 150.

Вартість проекту оцінюється в $157,8 млн, з яких $63,294 млн – власні кошти ДП "Укртрансгаз", а $85,54 млн – кошти, які планується залучити ззовні.

У модернізації української ГТС уже виразили бажання взяти участь такі компанії, як американська General Electric і німецька Siemens. Крім того, ведуться переговори з німецькою E.On Ruhrgas AG, італійською Eni Sp та Gaz de France.

Відповідь північно-європейському газопроводу

На думку голови правління ДП "Укртрансгаз" Ярослава Марчука, крім того, що Україна вирішить свої внутрішні проблеми, пов'язані з безпекою вітчизняної газотранспортної системи, модернізація ГТС дозволить "Нафтогазу" зміцнити свої позиції надійного транспортера газу на міжнародному ринку.

Ярослав Марчук не виключає, що після повної модернізації нашої ГТС можуть збільшитися й обсяги транзиту російського газу.

Однак сторонні експерти все ж таки схильні вважати, що модернізація ГТС дозволить вирішити лише технічні проблеми безпеки й стабільності.

"Модернізація вітчизняної ГТС вирішить, головним чином, наші внутрішні проблеми. Це економія газу, що йде на роботу самої системи, економія грошей на її експлуатацію тощо, - вважає директор енергетичних програм Центру ім. Разумкова Володимир Саприкін. - Що ж стосується російського газу, то наврядчи обсяги його транзиту можуть збільшитися після модернізації ГТС. Сьогодні по території України в Європу транспортується близько 80% газу, що добувається в РФ, і навряд чи щось зміниться в найближчі кілька років".

"На мій погляд, реконструкція ГТС, насамперед, збільшить її прибутковість за рахунок скорочення видатків на її утримування. Зважаючи на те, що в найближчі роки ціна на газ буде залишатися на досить високому рівні, ця реконструкція є дуже доречною", - вважає експерт Бюро економічних і соціальних технологій Іван Полтавець.

Крім того, на думку Полтавця, модернізація зміцнить позиції Україні в переговорах із створення газотранспортного консорціуму.

"Реконструкція дозволить підтвердити, що Україна спроможна самостійно обслуговувати цю систему. А збільшення обсягів транзиту російського газу можливе лише в тому випадку, якщо РФ встановить хоча б частковий контроль над українською ГТС", - говорить експерт.

На думку експертів, головним завданням українського транзитера газу в найближчі роки є збереження тих обсягів транзиту, які є зараз, з огляду на загальні для РФ і Європи тенденції по диверсифікованості маршрутів транзиту газу.

Як каже Іван Полтавець, сьогодні Україна повинна використати свою головну перевагу перед альтернативними газопроводами - більшість із них ще тільки будуються, а українська ГТС вже є і давно працює, стабільно та без перебоїв.

"Але, щойно тільки закінчиться будівництво тих об'єктів, цілком ймовірно, що РФ буде віддавати перевагу саме їм, а не Україні", - говорить пан Полтавець.

Загальновідомо, що збільшення обсягів перекачування газу через українську ГТС не стільки технічние, скільки політичне питання, і рівною мірою залежить як від надійності самої системи, так і від політичної кон'юнктури.

Тому, як вважає пан Саприкін, якщо говорити про шляхи збільшення транзиту газу через територію України, "треба брати участь у спільних з іншими країнами газотранспортних проектах і залучати для розширення власної системи західні компанії або ту ж Росію".

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"


powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!