Споживачів кредитуватимуть чужі

Вівторок, 1 серпня 2006, 18:11 -

Роздрібне кредитування в Україні переходить під протекторат закордонний компаній. Іноземні фірми, в основному з Росії, які набули досвіду на ниві споживчого кредитування в Східній Європі, як мухи на мед злітаються на український ринок. Цьому сприяють чудові перспективи його росту, а також надто велика (поки що) дорожнеча споживчих кредитів. Експансія чужинців дає надію на те, що вартість кредитів у країні все-таки знизиться.

Навала з Росії

Наприкінці минулого тижня стало відомо про вихід на цей ринок ще одного фінзакладу. Чеська PPF Group оголосила про покупку дніпропетровського "Агробанку" і фінансової компанії "Приват кредит", і тепер збирається зайнятися кредитуванням населення.

Як і багато хто з її конкурентів, PPF Group прийшла в Україну після освоєння російського ринку. Однак бізнес PPF Group в Україні, безсумнівно, буде відрізнятися від того, який чехам доводилося вести в Росії.

Реклама:

І справа навіть не в особливостях нашої фінансової системи, а в тому, що до нас інвестори з Праги трохи запізнилися.

В Україні встиг сформуватися ринок споживчого кредитування. Достатньо сказати, що на ньому сьогодні працюють більше десятка як вітчизняних банків, так і фінзакладів з іноземним капіталом.

Зокрема, за останній рік тут встиг закріпитися банк "Ренесанс Капітал", який вже став на ноги в РФ.

У квітні 2005 р. москвичі придбали банк "Лідер", який раніше відносили до сфери впливу дніпропетровської групи "Приват", і продовжують розширювати свій вплив.

За іронією долі, PPF Group зараз придбала фінкомпанію "Приват Кредит", яка також входить у цю групу.

Росіяни теж не приховують своє бажання вкладати капітали в цей напрямок. "Збільшення статутного фонду в 6 разів, яке ми плануємо зараз, є частиною нашої стратегії щодо нарощування обсягів споживчого кредитування, як у Києві, так і в регіонах України", - розповів голова спостережної ради ТОВ "Банк Ренесанс Капітал" Майкл Мадден.

Серйозну заявку зробив й інший ЗАТ "Дельта Банк", який був зареєстрований "з нуля" у лютому 2006 р.: акціонерами нового фінзакладу став американський венчурний фонд New Europe Private Equity і фізична особа.

Проіснувавши півроку, новачок уже встиг відхопити серйозний куш – підписав партнерську угоду з державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта", тим самим, істотно збільшивши мережу своїх представництв, які дотепер формувалася лише за рахунок торгово-сервісних точок.

"Наш банк почне надавати споживчі кредити через 50 відділень "Укрпошти" у Києві з початку вересня 2006 року. До кінця поточного року наші позики будуть надаватися через 350 відділень поштового підприємства в країні, а за підсумками 2007 року - через 1,5 тис. відділень. Ми стали піонерами - ще жоден український банк не видавав кредити безпосередньо на пошті", - повідомив глава ради директорів ЗАТ "Дельта Банк" Микола Лагун.

Ще раніше про себе на ринку споживкредитування заявили західноєвропейці – в листопаді 2005 р. один з найбільших французьких банків Societe Generale створив в Україні фінансову компанію, що спеціалізується на споживкредитуванні під назвою "Простофінанс". Крім того, вийти в Україні збирається і російський конкурент Home Credit Group банк "Російський стандарт".

Місце під сонцем

Можна бути впевненим у тому, що в такій компанії PPF Group буде досить складно пробиватися на українському кредитному ринку, хоча амбіцій в чехів вистачає.

"Нинішні власники "Приват Кредит" стояли на чолі будівництва сильної ринкової позиції, гарного управління продуктами і міцними відносинами з їхніми користувачами. Ці передумови допоможуть нам стати лідируючим гравцем на ринку споживчого фінансування в Україні за короткий термін", - упевнений менеджер Home Credit по Україні Жирі Паті.

На першому етапі роботи куплена фінкомпанія напевно стане головним козирем чеських фінансистів. До теперішнього часу торговельна мережа "Приват Кредиту" перевищувала 1 тис. точок, він представлений у 150 великих населених пунктах країни.

Що стосується іншої покупки - "Агробанку" – то цей фінзаклад дотепер ніяк себе не прославив. У першому кварталі в нацбанківському рейтингу банк займав 54-е місце, його відносять до групи середніх. На той момент він сформував кредитний портфель на рівні 480 млн. грн. і отримав прибуток в обсязі 625 тис. грн.

Фахівці сходяться на думці, що дніпропетровський банк здобувався не стільки через свою структуру або ринкову частку, скільки через ліцензію, яка дозволяє проводити значно більше операцій, ніж ліцензія фінансової компанії.

Експерти сьогодні не виключають об'єднання двох, куплених чехами, фінансових структур.

Споживачі чекають

Вигоду з засилля іноземців у сфері споживкредитування можуть почерпнути хіба що рядові громадяни. Адже чим більше закордонних або вітчизняних гравців будуть виходити на цей ринок, тим жорсткіше буде ставати конкуренція, і, зрозуміло, активніше стануть падати ставки по кредитам і поліпшуватися умови кредитування. У більш вигідному становищі в цій ситуації знаходяться представники закордонного капіталу. "Основні переваги банків-нерезидентів - технологія, досвід і ціна <кредитного> ресурсу", - розповів начальник управління реклами і маркетингу "Дельта Банку" Олександр Чайкін.

Звісно, українцям, приходячи за холодильником у кредит після появи декількох нових кредитних організацій на ринку (чи то банки, чи фінансові компанії), не варто очікувати блискавичного падіння цін на кредити.

Здешевлення буде плавним: згідно з нинішніми прогнозами, на 2-3% на рік, а за умови поліпшення економічної ситуації в країні – на 2-5% на рік. Що вкрай актуально саме в цій сфері.

Адже споживкредити сьогодні одні з найдорожчих на ринку – їхня вартість сягає фантастичних за світовими мірками 40-60% річних. Тому вкрай важливо, щоб вони хоча б поступово дешевшали.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама: