Як пришвидшити закупівлі під час війни
Коли сім років тому запускали ProZorro, першою процедурою в системі був тендер Міноборони.
Надалі в ProZorro було чимало закупівель на військові потреби: від найпростіших, як от військова форма, до найскладніших, наприклад, харчування для військових з кількома варіантами меню з каталогу.
Зараз, під час війни, потреба в прозорих та якісних закупівлях актуальна, як ніколи. Також критичною стала швидкість процедур: строки скоротилися в рази, державі і військовим треба не через місяць, а "на вчора".
Система не може ефективно працювати за тими ж правилами, що і пів року тому. Потрібні термінові зміни. Про це свідчить, зокрема, статистика закупівель у воєнний час. Тільки 25% закупівель від аналогічного обсягу в попередньому році проводяться через процедури в ProZorro.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/2/3/23c1900-1.jpg)
При цьому ефективність процедур дуже низька, більшість тендерів не мають результатів, тобто замовники не отримують потрібні товари чи послуги.
Найгірший результат – на так званих європроцедурах. Такі тендери завершуються успішно лише в 26% випадків (за перші шість місяців 2022 року). У попередніх періодах половина цих процедур теж не відбувалася.
Вочевидь, на низьку ефективність впливає складність процедур (вимога дублювати частину інформації англійською мовою) і довша тривалість циклу.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/3/b/3b44d3b-2.jpg)
Ефективність "українських" тендерних процедур за шість місяців 2022 року становила 36%. Однак статистика попереднього року теж не дуже оптимістична: лише половина закупівель завершилася укладанням договорів.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/7/2/72b516e-3.jpg)
Найбільш успішно завершуються закупівлі за спрощеною процедурою.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/8/5/8576824-4.jpg)
Такими ж успішними є закупівлі через каталог.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/9/a/9a881c7-5.jpg)
Аналізуючи середні строки на кожен тип процедури, ми дійшли висновку, що нам потрібно суттєво пришвидшити процедури закупівель та максимально їх спростити на період воєнного часу.
Ці висновки підтверджують і самі замовники – національні та регіональні. Для них критично важлива швидкість та ефективність: торги мають відбуватися, товари та послуги – постачатися вчасно.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/a/b/abdb012-6.jpg)
Система ProZorro задумувалася не для ускладнення процедур, а задля їхньої прозорості. При цьому прозорість – це не просто цивілізаційна цінність, щось, що було б непогано мати. Вона має конкретне відображення в параметрах закупівель, а тому прямо впливає на ефективність держави та армії.
Нагадаю, як працює прозорість. Якщо у вас є прозоре оголошення торгів, то більше постачальників можуть податися на тендер. Отже, будуть більша конкуренція і краща ціна.
Це працює і в зворотному напрямку: прозорий тендер дає змогу постачальнику податися і налагодити роботу з державними замовленнями, завантажити виробництво, платити зарплати, сплачувати податки. Це очевидний win-win для держави, бізнесу, громади.
Прозорість необхідно зберегти. Це тільки здається, що нею можна пожертвувати заради загального блага, вивівши всі торги з електронної системи. Це не так. Втрата прозорості призведе до появи "обраних", більш обізнаних постачальників, які знатимуть, куди, коли і як подаватися.
Держава буде змушена купувати не в тих, хто пропонує кращі умови, а в тих, хто просто знає про оголошення закупівлі. Така ексклюзивність дозволить задирати ціни, отже, як мінімум, ми втрачатимемо кошти. Крім того, ми втратимо конкуренцію, а отже, зашкодимо доброчесному бізнесу.
Після нашої перемоги можемо отримати закритий "сірий" ринок з доступом лише "своїх", "перевірених". Усі роки реформи будуть "злиті".
Однак швидкість є критичною вимогою часу. Важко уявити замовника, який готовий чекати понад місяць на закупівлю, або постачальника, який може гарантувати наявність, умови і ціну на місяць наперед. Маємо рухатися швидше, тому система ProZorro має змінитися, стати більш гнучкою і швидкою.
Такі зміни вже готуються. Міністерство економіки розробило постанову, покликану спростити та пришвидшити процедури закупівель. У разі її ухвалення очікуємо, що середня тривалість тендерів буде становити 20 днів або менше, а ефективність закупівель підніметься до 70-80%.
Пришвидшити процедури дозволить законопроєкт №7163, який перебуває на підписі в президента. Документ вносить зміни в базовий закон "Про публічні закупівлі", відповідно до яких уряд може визначати особливості закупівель на час воєнного стану та 90 днів після його скасування.
Це дозволить швидше реагувати на потреби держави у сфері закупівель і пристосовувати систему ProZorro до швидкої зміни потреб в умовах війни. При цьому ми збережемо наріжний камінь електронної системи, який робить її такою ефективною, – прозорість. Це найоптимальніше рішення.
Сім років тому система ProZorro врятувала державні закупівлі. Вона здатна зробити це і зараз, треба лише налаштувати її на роботу в нових умовах.