Що зміниться в роботі "Єдиного вікна" на митниці

Що зміниться в роботі "Єдиного вікна" на митниці

Невдовзі президент підпише закон, який усуне низку перешкод при митному оформленні товарів. Виграють експортери, імпортери і вся економіка.
Вівторок, 24 липня 2018, 10:14
підприємець, адвокат, народний депутат восьмого скликання

У травні 2016 року уряд ухвалив рішення про запровадження автоматизованої системи "Єдине вікно" при митному оформленні товарів.

Зазвичай контрольні органи працюють з власними електронними системами обліку та обробки інформації на підставі різних нормативно-правових актів.

Це значно ускладнює процес контролю за товарами, які переміщуються через митний кордон України, що нерідко призводить до корупції.

Запровадження "Єдиного вікна" — ЄВ — повинно було усунути такі перешкоди та спростити суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності митне оформлення.

Реклама:

Принцип ЄВ скасовує паперові документи, спрощує процедури та мінімізує людський фактор під час митного оформлення товарів. Щоб ЄВ почало діяти, митні та контрольні органи повинні були працювати в одній інформаційній системі.

Натомість законодавче підґрунтя, яке б встановлювало чіткі правила спілкування між митницею, контрольними службами та суб'єктами ЗЕД, було відсутнє.

Необхідні зміни в Митний кодекс та інші закони, якими керуються контрольні органи, будуть внесені недавно ухваленим законом №7010, який очікує на підпис президента. При розгляді акта не обійшлося без внесення норм, не пов'язаних з митним оформленням, але в цілому добрих змін для підприємців у ньому більше.

Зокрема, закон вносить зміни у Митний кодекс та 34 закони задля спрощення процедур, економії часу та витрат підприємців і, як наслідок, зменшення ризику корупції та підвищення позиції України в економічних рейтингах. Розглянемо, як товари оформлялися досі і як будуть оформлятися тепер.

Наразі спілкування з контролерами починається в пункті пропуску через митний кордон, де на імпортний товар очікують митник, прикордонник, так звані суміжники — радіологи, ветеринари, екологи, а також харчовий і фітосанітарний контроль.

Навіть якщо суміжники викликаються, то на пункті пропуску все одно немає жодних лабораторій для проведення хоча б первинних аналізів, то ж де-факто контроль швидше корупційний і є елементом певного тиску.

У пункті пропуску зазвичай перевіряють лише документи і проводить радіологічний контроль за допомогою встановлених так званих рамок — автоматизованих систем контролю перевищення рівня іонізуючого випромінювання.

Лише у випадку явних помилок в документах або за "особливого бажання" митник підключає суміжних контролерів. Для уникнення клопоту імпортери частіше погоджуються з митником, щоб не втрачати додаткові час та гроші.

На етапі митного очищення товарів на внутрішній митниці імпортер надає проштамповані дозволи та супровідні документи від усіх суміжних контрольних служб, і лише тоді здійснюється завершення митного оформлення.

Проблема в тому, що далеко не завжди суміжні контрольні служби оглядають товар чи беруть проби для проведення лабораторних досліджень. Зазвичай вони за окрему "подяку" просто ставлять власний штамп на документ.

У митників є жарт, що "порядний контрабандист" має набір власних штампів усіх контролерів, щоб не витрачати зайвий час на проходження цих видів контролю.

Незважаючи на запроваджене урядом штучне ЄВ, багатьох підприємців змушують приносити паперові копії дозвільних документів чи робити їх скановані копії.

Щоб змінити це, законопроект №7010 пропонує принцип: якщо якийсь дозвіл виданий державним органом, він мусить бути в електронній формі у єдиній інформаційній системі "Єдине вікно для міжнародної торгівлі". Оскільки держава володіє цією інформацією, то підприємець не повинен її щоразу подавати.

Згідно з ухваленими змінами, в пункті пропуску радіологічний контроль передається прикордонникам, адже автоматизовані системи контролю рівня іонізуючого випромінювання перебувають на балансі саме у них. Тільки в разі спрацювання системи викликається представник екологічної служби.

Митники, як і раніше, проводять попередній контроль документів, але вже за базою електронних документів. Після цього імпортер їде на внутрішню митницю. Тобто замість контакту із сімома контролерами на пропускному пункті підприємець спілкується лише з двома: митником і прикордонником. Це велика перемога.

Більше того, на внутрішній митниці у випадках перевищення встановлених законодавством часових нормативів через бездіяльність якогось з контролерів повинен працювати принцип "мовчазної згоди".

Наприклад, якщо потрібна додаткова перевірка, але вона умисно затягується, митник завершує митне очищення товарів незалежно від незавершених контрольних процедур інших державних органів.

"Мовчазною згодою" можна буде скористатися, якщо якась служба контролю не ухвалить рішення і не розмістить його в електронній системі "Єдине вікно" про проведення додаткових перевірок, але і в цьому разі з чіткою ідентифікацією, хто і що буде перевіряти. Часові рамки для таких перевірок теж встановлені.

Для експортерів теж є хороші новини. Раніше вони були зобов'язані проходити різні види контролю незалежно від того, чи вимагається це країною експорту. Обов'язковий контроль скасований. Отже, експортери будуть отримувати ті чи інші сертифікати лише у випадку, якщо цього вимагає країна ввезення товарів.

У пункті пропуску залишаться лише митник і прикордонник, а митне оформлення у внутрішній митниці й отримання дозвільних документів буде відбуватися з використання єдиної для всіх державних органів системи в електронній формі.

Система ЄВ працюватиме як своєрідний центр надання адміністративних послуг. Суб'єкту ЗЕД не потрібно буде самому бігати по різних органах для збору необхідних документів та їх подальшого пред'явлення в інший державний орган. Уся необхідна інформація буде у єдиному державному порталі.

Проте підприємці, знаючи, як у ДФС працюють інформаційні системи на прикладі реєстрації податкових накладних або електронного кабінету платника, які часто "виснуть", запитують, що буде у випадку виходу з ладу інформаційної системи ЄВ, і чи зможуть вони надати паперові документи за старими правилами.

На цей випадок ми прописали в законі адекватну відповідь. Якщо система не працює понад дві години, про що розміщується повідомлення на сайті ДФС, то митниця може приймати від декларанта паперові документи.

Наголошу: паперові документи не скасовуються. Якщо орган видає дозвіл, то він видає його в паперовій формі, як це передбачено законодавством. Ми в роботу цих органів законопроектом №7010 не втручалися. Проте одночасно з наданням документа в паперовій формі орган розміщає його в порталі "Єдине вікно".

Коли законопроект набуде чинності? Зараз очікуємо його підписання президентом та опублікування. Шестимісячний перехідний період передбачений для того, щоб усі органи перейшли на використання ЄВ і могли надавати туди дозволи в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису.

Уже зараз можна стверджувати, що користь законопроекту для імпортерів та експортерів беззаперечна. Це спрощення процедур, економія часу, грошей, зусиль та нервів підприємців, що дозволить інвестувати ці ресурси в розвиток бізнесу, а не в боротьбу з чиновниками. А це — зростання економіки та добробуту громадян.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: