Як ми зламали хребет олігархічному розподілу надр

Як ми зламали хребет олігархічному розподілу надр

Дружба власників компаній з політиками, партіями та олігархами не прискорить отримання дозволів на користування надрами. Старі схеми вже не працюють.
Четвер, 22 лютого 2018, 12:00
тимчасовий виконувач обов'язків голови Державної служби геології та надр України

Від редакції. Зазвичай, ЕП не публікує колонки керівників державних відомств, в яких вони звітують про свої успіхи і "перемоги", а ще й у такий спосіб, як це зробив керівник Державної служби геології і надр. Більшість таких матеріалів публікує "Урядовий портал".

Але в цьому випадку ЕП вирішила зробити виключення. До нас звернулася прес-служба Держгеонадра з проханням дати можливість відповісти на колонку Дмитра Кащука Держгеонадра: реформувати не можна залишити. Замість відповіді ми отримали от таку колонку, в якій автор жодного разу не звертається до свого опонента і звітує про те, як "активно реформується Держгеонадра". 

Нижче текст автора без будь-яких правок редакції за змістом.

Геологічна галузь країни та Держгеонадра активно реформуються.

Ми суттєво просунулися за багатьма напрямами роботи.

Яких результатів уже вдалося досягнути?

Передусім — ми випхали з відомства практику олігархічного, кулуарного розподілу надр. Хто і коли отримає спеціальний дозвіл на видобуток нафти чи залізної руди, чітко та прозоро вирішує спеціальна комісія, куди входить багато ніяк не пов'язаних між собою людей з різних відомств.

Така робота — без нашіптувань і телефонних дзвінків перед засіданнями та голосуваннями — повністю відповідає світовій практиці прозорості. Це наш здобуток в результаті проведення реформ.

Ми повинні вберегти цей результат. Якщо втратимо здорову атмосферу в комісії з питань користування надрами, то модні концепції не матимуть жодного значення.

Що дала Україні якісна робота комісії з питань надрокористування? Дуже багато. У 2017-2018 роках потужні вітчизняні компанії продовжують дію спеціальних дозволів на користування надрами. Частина компаній була наближена до влади.

Перед Держгеонадрами та комісією з питань надрокористування стоїть складне та відповідальне завдання: вказати надрокористувачам, які роками були над законом, на те, що їх дружба з політиками, партіями та олігархами і на день не прискорить формальні процедури та ніяк не вплине на результати голосування.

Держгеонадрам вдалося поламати схему, коли можна прийти з якимись недолугими папірцями замість точних розрахунків, відчинити двері ногою та все вирішити парою телефонних дзвінків.

Звичайно, наша принциповість викликає обурення, псуючи команді нерви і забираючи у неї життєві сили. Викриття службовцями Держгеонадр порушень у документах, коли підприємства неправильно вказують координати родовищ або ховають надмірно видобуті об'єми, щоразу призводять до скандалів.

Мітинги та інші спроби тиску на відомство трапляються нерідко, але ми все одно повертаємо документи з неточними даними та змушуємо компанії доплатити в державний бюджет сотні мільйонів гривень — чесно поділитися з народом України прибутками від видобутку народних надр.

Іншим аспектом реформування є курс відомства на найкращі світові практики адміністрування та регулювання галузі. У співпраці з іноземними фахівцями ми реалізуємо десятки проектів із запозичення передових технологій.

Триває переведення паперових геологічних даних у цифровий формат, розширюється безкоштовне надання геологічної інформації інвесторам, екологам, журналістам, будівельникам, представникам громадськості. Це потрібно для того, щоб компанії, фахівці та прості громадяни краще розуміли стан справ у цій сфері.

Зміни у галузі підтримали геологи з країн Євросоюзу під час з'їзду Асоціації геологічних служб Європи, який відбувся у Києві на початку лютого 2018 року.

Відзначу також високу продуктивність процесів у роботі служби. Так, у 2018 році заплановано провести додаткове геологічне вивчення площ на 1 100 кв км, підготувати геофізичні основи на 400 кв км, видати державну геологічну карту, приростити запаси і ресурси урану, підготувати перспективні нафтогазові об'єкти.

Також плануємо забезпечити прогнозні ресурси на перспективних нафтогазових об'єктах, приростити 5 млн тонн запасів і ресурсів вугілля, 150 тис куб м запасів підземних питних вод, запаси титану.

Усі ці здобутки ми, українське громадянське суспільство, мусимо зберегти. Не повинні знову настати часи, коли спеціальні дозволи на надра надаються після поїздки в Монте-Карло або на віллу якогось політика. Остаточно перемогти тьму вчорашньої мафіозної економіки — в наших силах.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua