"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Новий закон про працевлаштування іноземців: що загрожує українцям

Новий закон про працевлаштування іноземців: що загрожує українцям

Набув чинності закон, який повинен поліпшити інвестиційний фон в країні, поповнити бюджет і дати нові стимули економіці. Чи справдяться сподівання?
Середа, 1 листопада 2017, 09:00
старший партнер юридичної компанії "Наказ"

З 27 вересня 2017 року в Україні діє закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо усунення бар'єрів для залучення іноземних інвестицій".

Основна мета закону — підвищення інвестиційної привабливості країни завдяки механізму спрощення порядку видачі дозволів на роботу іноземцям та особам без громадянства, а також посвідок на тимчасове проживання.

Які зміни відбулися і що це означає для українців? Чи не будуть обмежені їх права при працевлаштуванні? Чи не хлине потік іноземців в країну?

Проблеми іноземців в Україні

Основні труднощі виникали тоді, коли за контрактом між компаніями іноземний співробітник повинен був приїхати в Україну.

Реклама:

Роботодавець мусив повідомити Державній службі зайнятості (ДСЗ) про вакансії, а потім проводити співбесіди з претендентами, яких вона надасть.

Після цього необхідно було довести службі зайнятості, що потрібного спеціаліста в країні нема. На це йшло багато часу і нервів. Були випадки, коли через це розривалися вигідні контракти. Іноді навіть потрібно було витримувати певний термін лише для дотримання процедури.

Також треба було надавати низку довідок. Часом іноземці не вкладалися у часові рамки і не отримували дозволу на роботу. Тепер досить заяви від роботодавця, який надасть контракт як підставу для працевлаштування.

Які новації приніс закон

Закон визначив дві категорії іноземців, які працевлаштовуються в Україні: "особлива категорія" та всі інші. Для них передбачені різні умови видачі дозволів на працевлаштування та посвідок на тимчасове проживання (ПТП).

До першої категорії входять іноземні засновники, учасники або бенефіціари, які внесли до статутного капіталу української фірми не менше 100 тис євро, працівники із зарплатою понад 50 мінімальних зарплат (160 тис грн), випускники вузів, що входять до сотні світових університетських рейтингів, іноземні працівники творчих професій, іноземні IT-професіонали та фахівці, які приїхали в Україну за контрактом між компаніями для здійснення конкретних проектів.

Що змінилося для іноземних працівників

Встановлений мінімальний список документів для працевлаштування: заява роботодавця, фото іноземця, копії паспорта та контракту. Більше не потрібні довідки про відсутність певних хвороб та судимості, документи про освіту.

Заплатити за дозвіл слід протягом десяти днів, інакше він анулюється. Продовження терміну дії стало платним, а коштувати воно буде, як і сам дозвіл: від двох до шести прожиткових мінімумів — від 3 200 грн до 9 600 грн.

Визначена мінімальна ставка оплати іноземців: десять мінімальних зарплат (32 тис грн). Для тих, хто приїхав працювати у сфері освіти або в благодійні чи громадські організації — п'ять мінімальних зарплат.

Для "особливої категорії" іноземців мінімальних ставок нема. Цим громадянам надається можливість оформити документи на тимчасове проживання терміном до трьох років, звичайним співробітникам — на рік.

Іноземець може за сумісництвом працювати у кількох компаніях. Їх кількість не обмежена за умови отримання дозволу для кожної посади.

Іноземець може за сумісництвом працювати на кількох посадах в одній компанії за умови, що суміщення триває не більше 60 календарних днів протягом року.

Що змінилося для іноземних інвесторів

Раніше для отримання посвідки на проживання інвестору треба було спочатку отримати дозвіл на працевлаштування на своєму підприємстві, формально там працевлаштуватися, виплачувати собі зарплату і платити податки.

Документи — дозвіл на роботу і дозвіл проживання — видавали на рік. Потім їх треба було продовжувати, для чого були потрібні час та гроші.

Тепер, якщо іноземний засновник вніс до статутного капіталу української юридичної особи не менше 100 тис євро, він отримає ПТП терміном до двох років, щоб перебувати в країні та контролювати діяльність підприємства. Це особливо важливо для нових дочірніх підприємств.

До речі, інвестиція може бути виражена у вигляді нерухомості чи іншого майна, придбаного в Україні, наприклад, виробничих або складських приміщень.

Якщо інвестор захоче працевлаштуватися на своєму підприємстві, він може отримати дозвіл на працевлаштування на строк до трьох років і тимчасову посвідку на проживання на такий же термін.

Значущою зміною є скасування реєстрації іноземних інвестицій — валюти, акцій, прав на рухоме і нерухоме майно, прав інтелектуальної власності. Повний перелік можливих інвестицій є в законі "Про режим іноземного інвестування". Тепер досить поінформувати відповідні органи для статистики.

Обов'язкова державна реєстрація інвестицій була головною непрозорою бюрократичною перешкодою. Її скасування повніше реалізує права інвесторів.

Нерозкриті теми і побоювання

Завдяки цьому закону розширилися можливості для працевлаштування іноземців, але які "підводні камені" він може спричинити? Поряд з очевидними перевагами є нелогічні і суперечливі моменти.

Передусім — як визначити, коли, де і скільки отримує високооплачуваний фахівець, якщо він не повинен надавати такий документ?

Є питання щодо представників IT-сфери. Якщо іншим іноземцям треба виплачувати десятикратну мінімальну ставку — 32 тис грн або 1 200 дол, то ці фахівці можуть отримувати в реальності в рази більше. Можуть виникнути спокуси щодо махінацій з оформленням інших фахівців як IT-спеціалістів.

Хоча держава вимагає, щоб кількість співробітників-іноземців в організації не перевищувала 50%, не визначений механізм контролю і не зрозуміло, які наслідки чекають на роботодавця за порушення цього балансу.

Інша проблема — неузгодженість законів.

Так, підстави для легального перебування іноземців в Україні одночасно регулює закон "Про імміграцію". Відповідно до нього, досить інвестувати в економіку країни 100 тис дол, але зареєструвати в певному порядку, щоб отримати посвідку на постійне проживання, яка не має терміну дії.

Неузгодженість у законодавстві виражена в немалій різниці — близько 18 тис дол або 480 тис грн. Навіщо вкладати 100 тис євро для отримання тимчасового дозволу, якщо можна отримати постійний, вклавши менше на 0,5 млн грн?

До того ж, нові норми дозволяють продовження терміну дії ПТП до трьох років лише при одній з двох умов: треба підтвердити, що за шість і більше місяців до дати звернення працевлаштовано мінімум трьох громадянин України або за останній фінансовий рік в бюджет у вигляді податку на прибуток надійшло не менше 50 мінімальних заробітних плат — 160 тис грн.

Прогнози

Очікується, що спрощення порядку працевлаштування іноземців та надання їм дозволу на проживання дозволить залучити в Україну великі інвестиції.

Невідомо, чи дійсно такі новації залучать інвесторів, але продовжувати контракти працевлаштованих іноземців стане невигідно, бо роботодавець зобов'язаний підвищити оплату до десяти мінімальних зарплат. Через це можливий не приплив, а навпаки — відплив іноземців, що працюють офіційно.

Роботодавець сто разів подумає, чи потрібен йому іноземець (це не стосується "особливої категорії"). Можливо, вигідніше знайти фахівця в Україні.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: