Toyota для мера та підгузки для дорослих

Toyota для мера та підгузки для дорослих

Сумна п'єса про те, як запорізькі чиновники обходять систему держаних закупівель ProZorro.
Вівторок, 6 червня 2017, 14:30
центр громадського контролю "Дій-Запоріжжя"

Епопея з впровадженням системи електронних закупівель ProZorro на допороговому рівні почалася у Запоріжжі на початку 2016 року.

Тоді відповідне розпорядження підписав міський голова Володимир Буряк.

Зробив він це під певним тиском, адже існувала можливість ухвалення аналогічного рішення міською радою.

В такому випадку внесення змін до рішення апріорі проходило б публічне обговорення. Одноосібне ж розрядження дало голові широке поле для маневру.

Базове розпорядження міського голови можна було вважати оптимальним. Воно, зокрема, вводило диференційовану шкалу переходу підконтрольних міській раді установ до закупівель на допорогові суми з поступовим зменшенням вартісних порогів. З 1 січня вийшли на 10 тис грн для товарів та 50 тис грн для робіт і послуг.

Дія перша

Найцікавіше трапилося через півроку разом з повноцінним запуском ProZorro в Україні — у серпні. До цього часу існування допорогових закупівель було здебільшого формальним і частковим, тож не суттєво впливало на ситуацію.

Згодом команді міського голови знадобилося рішення для "ефективного освоєння коштів" і це рішення було знайдене. Міський голова вніс зміни до свого розпорядження: ввів можливість проводити закупівлі без застосування системи ProZorro та проведення конкурсу у зв'язку з нагальною потребою.

Після цього стала класичною ситуація термінового замовлення продукції у представників політичних сил, афільованих з владою міста.

Центр громадського контролю "Дій-Запоріжжя" попросив надати обґрунтування таких закупівель. Відповіді вдалося отримати лише від підрозділів Запорізької міської ради. Комунальні підприємства традиційно відповіли, що не є розпорядниками такої інформації, бо не використовували бюджетні кошти.

Насправді таке обґрунтування було бюрократичною процедурою, якщо влада не надала вам "зелене світло" і ви звичайний замовник. Це можна легко простежити на двох прикладах. Перший — закупівля підгузків для дорослих без конкурсу у зв'язку з нагальною потребою Центру червоної медико-санітарної допомоги №9.

 

Для контрасту — обґрунтування нагальної закупівлі спеціалізованих автоперевезень. За цим словосполученням прихована оренда Toyota Camry у комбінату "Запоріжсталь" для перевезень міського голови. До слова, до походу в політику Буряк працював на "Запоріжсталі" головним інженером.

 

Дія друга

Згодом необхідність обґрунтування "за нагальною потребою" відпала. Це було викликано збільшенням сум для допорогових закупівель до 50 тис грн для товарів, 100 тис грн для послуг і 500 тис грн для робіт. Раніше ці суми були вдесятеро менші: 10 тис грн для товарів та послуг і 50 тис грн для робіт.

Рішення збільшити "допороги" Буряк ухвалив у січні 2017 року. З того часу низка замовників у структурі міськради уклала 49 угод на проведення робіт на 23,5 млн грн в межах 450-500 тис грн — на максимально можливі суми без конкурсу.

Так, за п'ять місяців 2017 року фірма "Сансет ліфтсервіс" отримала замовлень на ремонт ліфтів на 19 млн грн. Усі — без конкурсу. Власником фірми за збігом обставин є помічник депутата міськради від "Нової політики" Михайло Агеєв.

 
Натисніть для збільшення

Загалом за неповні три місяці дії нових правил закупівель розпорядники бюджетних коштів уклали без конкурсу 350 угод на майже 100 млн грн.

Проте, навіть цього порогу виявилося недостатньо. Аналіз закупівель дозволив виявити одинадцять угод на проведення робіт вартістю понад 500 тис грн без проведення конкурсу. Зокрема, такі угоди укладали із "Сансет ліфтсервісом".

 
Натисніть для збільшення

Дізнатися про причини порушення норм буде проблематично: десять угод уклали комунальні підприємства, які здебільшого відмовляються надавати інформацію.

Руками міського голови Запоріжжя отримало стандартну ситуацію, коли гарні ініціативи нівелюються маленькими поправками. За півроку ефективність закупівель було нівельовано приписом про "нагальну потребу", а із збільшенням порогів закупівель потреба прикриватися приписами взагалі відпала.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua