П'ять трендів у сфері відкритого урядування: підсумки саміту в Мексиці

П'ять трендів у сфері відкритого урядування: підсумки саміту в Мексиці

Жодна урядова програма не зможе бути ефективною, якщо до неї не приєдналися громадські активісти.
Понеділок, 16 листопада 2015, 09:00
Максим Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі

Минулого тижня в столиці Мексики відбувся один з найбільших світових самітів щодо відкритості інформації в рамках міжнародної багатосторонньої ініціативи "Партнерство "Відкритий уряд" - Open Government Partnerhsip, OGP.

Для України цей саміт став черговим визнанням успіхів реформи державних закупівель: ми почули багато схвальних відгуків щодо системи ProZorro та отримали важливу підтримку з боку світових організацій.

Ініціатива OGP була заснована у 2011 році. Офіційними учасниками партнерства є уряди країн, які взяли на себе зобов'язання зробити конкретні кроки щодо впровадження ідей прозорості державного управління.

Зараз учасниками партнерства є 66 країн, в тому числі Україна.

Під час саміту, який відбувається кожні два роки, делегації країн-учасниць звітують про статус виконання зобов'язань, приєднуються нові учасники, відбувається обговорення основних викликів у впровадженні відкритості.

Україна відвідала цей саміт на запрошення "Партнерства відкритого контрактування" - Open Contracting Partnership, OCP. Воно взяло на себе всі організаційні витрати, адже система електронних державних закупівель ProZorro є показовим прикладом такого партнерства.

Важливий внесок в розвиток системи робить "Transparency International Україна". Ця авторитетна організація є власником прав на систему ProZorro, а після розгортання системи права на неї буде передано державі.

Transparency International також є гарантом прозорості використання коштів донорів, адже на розвиток системи не було витрачено жодної копійки з державного бюджету. Проект активно підтримують міжнародні організації: WNISEF, GIZ.

Під час саміту представники влади, бізнесу і громадські активісти обговорювали найважливіші тренди у цій сфері. Зупинимося на кількох з них.

1. Учасники саміту багато говорили про необхідність залучення місцевих громад до втілення державних програм.

У Мексиці є приклади, коли громада залучена до програм з розподілу допомоги серед бідних верств. Мова йде, серед іншого, про програму дитячого харчування у школах. Батьки самі мають можливість контролювати її виконання: меню і визначення тих, на кого буде розповсюджена дія соціальної програми.

2. Відкритість інформації.

Саме цей принцип дозволяє вирішити левову частку питань щодо протидії корупції, тому що в умовах прозорості рішень важко приховати зловживання.

Під час саміту окремі делегації звітували про досягнення в цьому напрямку. Так, словацьке представництво міжнародної організації Transparency International презентувало досягнення щодо відкриття інформації про закупівлі.

Є чим пишатися і Україні: електронна система державних закупівель ProZorro довела, що прозорість інформації дозволяє суттєво знизити корупційні ризики. Під час виступу ми підкреслили важливість наступного принципу: будь-яка інформація за замовчуванням є відкритою, і треба доводити її конфіденційність, а не навпаки.

3. Залучення громадськості.

Цей лозунг був лейтмотивом майже кожної пленарної сесії саміту. Жодна урядова програма не зможе бути ефективною, якщо до неї не приєдналися громадські активісти, бо вони можуть забезпечити суспільну підтримку, дати глибоку експертизу і мають бачення змін з точки зору щоденної практики.

У цьому сенсі система ProZorro також є яскравим взірцем: ідея реформи народилася ще під час Революції гідності. Саме завдяки зусиллям волонтерів і громадських активістів вдалося створити дієву модель держзакупівель.

4. Важливість співпраці у тристоронньому форматі: держава, бізнес та недержавні організації. При цьому медіа повинні бути головним посередником.

На нашу думку, без такого партнерства відкритий уряд неможливий. Саме таку філософію ми закладаємо в систему ProZorro: держава відповідає за безпеку і збереження даних, приватні майданчики - за залучення бізнесу, а громадські організації - за контроль та моніторинг.

5. Глобальний перехід на цифру.

Переведення урядування в електронну форму визнається найбільш дієвим механізмом втілення принципів прозорості та відкритості.

По-перше, електронна форма робить усі трансакції прозорими, будь-яка електронна інформація добре відстежується і легко структурується.

По-друге, електроні дані легше аналізувати, що дозволяє створювати ефективні системи моніторингу, відстежувати зміни і будувати ризик-менеджмент. Це чудово видно на прикладі ProZorro.

Що цей саміт означає для України? Насправді багато. Ми успішно презентували ProZorro і отримали чимало позитивних відгуків від представників урядів і громадських організацій.

Крім того, відбулися важливі зустрічі з представниками міжнародних організацій - World Bank, Open Society Foundations, USAID. Кожна така зустріч матиме продовження у вигляді співпраці в різних форматах.

Ми зустрілися із Самантою Пауер, послом США в ООН та ідеологом відкритого урядування, яка відзначила досягнення української реформи держзакупівель.

Ця зустріч вилилася у знайомство з Меган Сміт, колишнім віце-президентом Google, а зараз - US Chief Technology Officer.

З пані Сміт ми обговорили співробітництво у сфері відкритих даних, електронного урядування та електронних каталогів, участі України в міжурядовій організації Digital 5 (D5 Group), яка об'єднує лідерів у питанні електронного врядування.

Таким чином, Україна закріплює свій статус у міжнародному клубі завдяки позитивним змінам на прикладі реформи держзакупівель. Це дає команді ProZorro додатковий стимул для успішного продовження реформи.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua