"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Дев'ять швидких перемог

Дев'ять швидких перемог

Реєструвати нерухомість, підприємства, неурядові організації, народження, смерті і шлюби можна через інтернет. Треба брати приклад з Естонії.
Понеділок, 22 грудня 2014, 14:20
Данило Білак, керуючий партнер CMS Cameron McKenna LLC, колишній радник міністра юстиції

Хочу привітати Міністерство юстиції України з ухвалою програми діяльності Кабміну.

Оголошене одне з важливих завдань - запровадження загальнодоступної системи реєстру нерухомого майна.

Однак на цьому не треба зупинятися.

Потрібні інституційні реформи з вдосконалення доступу до правосуддя, захисту прав людини і власності, зміцнення особистих свобод, боротьби з корупцією, заохочення інвестицій.

Реклама:

Кожна реформа повинна оцінюватися з огляду на ключові принципи демократичної форми врядування: прозорість, підзвітність, надання ефективних послуг.

Інституційні, структурні реформи

Невідкладна дія 1. Скасування депутатської недоторканності.

Новообрані депутати Верховної Ради знову забули передвиборні обіцянки скасувати імунітет від притягнення себе до кримінальної відповідальності.

Це принципова річ: порушення конституційного принципу рівності усіх перед законом підриває довіру до влади, увічнює культуру безкарності, якою просякнуті усі інституції України, та породжує корупцію.

Внесення проекту закону до Верховної ради стосовно обмеження депутатської недоторканності є класичним привілеєм депутатського індемнітету (компенсація, відшкодування збитків. - ЕП), який передбачає звільнення депутата від переслідування за будь-що сказане у стінах парламенту.

Суспільство вітатиме цю ініціативу як таку, що відстоює справедливість, правосуддя та рівність перед законом.

Невідкладна дія 2. Скасування Господарського кодексу України.

Ухвалений як подарунок пострадянським державним підприємствам та теоретикам права радянської доби, його положення є ідеологічно несумісними з чудовим сучасним Цивільним кодексом України та суперечать йому.

Я не знаю жодної іншої цивілізованої країни, яка б мала дві системи регулювання цивільно-правових відносин - державну проти ринкової. Якщо держава вступає в договірні відносини на вільному ринку, тоді вона повинна підпорядковуватися тим самим правилам, що й усі інші його учасники.

Невідповідності між кодексами служать джерелом корупції у господарських судах.  Це дозволяє суддям використовувати суперечності між ними, аби дозволяти корпоративне рейдерство та незаконне захоплення суб'єктів підприємницької діяльності, підриваючи впевненість в українській системі правосуддя.

Невідкладна дія 3. Ліквідація Вищого господарського суду та люстрація суддів.

Ця ініціатива є логічним продовженням попередньої рекомендації. Вона є частиною більш масштабної стратегічної мети із створення незалежної судової влади як необхідної складової відновлення верховенства права в Україні.

Можна прийняти закон або указ президента про реорганізацію системи господарських судів шляхом ліквідації Вищого господарського суду та передавання його юрисдикції Верховному суду, якому, на мою думку, вона й належить, та внаслідок цього - люстрації близько 80 суддів.

Міністр юстиції Павло Петренко. Фото minjust.gov.ua

Далі слід ініціювати розслідування щодо джерел доходів принаймні п'яти суддів ВГС, які, як повідомляють, є мільйонерами. Я впевнений, що можна знайти 80 чесних та здібних юристів, навіть іноземців, на заміну тим, хто буде під слідством.

Ця ініціатива підвищить прозорість, підзвітність та якість послуг судової системи, стане значним кроком на шляху запровадження верховенства права на ринку.

Невідкладна дія 4. Прийняття Кодексу адміністративних процедур, над яким міністерство працює разом з експертами упродовж багатьох років.

Ця "конституція держслужбовців" має критичне значення для забезпечення прозорості та підзвітності у державному управлінні. Вона встановлює принципи прийняття державними службовцями рішень, що впливають на права громадян.

Кодекс усуває свавілля за допомогою дотримання принципу законності при реалізації управлінських повноважень. У такий спосіб забезпечується те, що державні службовці діятимуть як слуги народу, а не як його хазяї.

Bідкрита система правосуддя

Невідкладна дія 5. Електронне врядування послуг.

Прозорість повинна стати характерною рисою міністерства. Міністру слід здійснити повну перевірку послуг, що надаються населенню, та створити можливість користуватися якомога більшою кількістю з них за допомогою інтернету.

Крім реєстру нерухомості, реєстрацію підприємств, неурядових організацій, народжень, смертей, шлюбів, отримання ліцензій можна здійснювати в електронній формі. Треба брати приклад з Естонії. Універсалізація таких послуг шляхом усунення бюрократичної складової зменшить корупцію.

Невідкладна дія 6. Полегшення реєстрації неурядових і добродійних організацій.

Законодавство часів Януковича, яке ускладнює реєстрацію неурядових та добродійних організацій, треба негайно замінити простим законом або адміністративним актом, який сприяє добровольчому рухові у державі.

Враховуючи вибух добровольчого руху в Україні, ця проста ініціатива підвищить популярність уряду і одночасно зробить його більш підзвітним громадянському суспільству, сприятиме розвитку державно-приватного партнерства.

Невідкладна дія 7. Удосконалення нотаріальних послуг.

Переважна частина населення стикається з правовою системою через нотаріусів. На жаль, таке зіткнення почасти є незадовільним через корупцію, тривале очікування, поганий сервіс та дороге нотаріальне приладдя.

Павло Петренко вітає нотаріусів з професійним святом. Фото minjust.gov.ua

Зробімо нотаріальну систему більш орієнтовану на послуги шляхом об'єднання державних та приватних нотаріусів у єдину приватну систему. Заохотьмо конкуренцію, скасувавши нотаріальні округи. Малозабезпечені громадяни можуть отримувати цільову допомогу для компенсації вартості нотаріальних послуг.

Кількість нотаріусів може контролюватися шляхом підвищення стандартів.  Працювати повині лише висококваліфіковані та порядні нотаріуси.

Невідкладна дія 8. Право громадян на конституційне оскарження.

Потрібно запровадити інститут конституційного оскарження, який обговорюється уже не перший рік. Це дозволить громадянам оскаржувати порушення їх прав напряму у вищих судових інстанціях аж до Конституційного суду. Зараз такі звернення дозволяються на розсуд судді суду нижчої інстанції або прокурора.

Це незадовільна ситуація, особливо у кримінальних справах, коли рішення суду може вирішити долю заявника. Право громадянина звертатися до Конституційного суду законодавство не передбачає. У той же час дотримання належної правової процедури, що є складовою доктрини верховенства права, вимагає цього.

Невідкладна дія 9. Спілкування з громадянами.

Міністр повинен залучати широке коло людей собі на допомогу, аби пояснювати реформи та цікавитися думкою суспільства. Прості ініціативи з отримання зворотнього зв'язку, наприклад, запровадження опитувань щодо якості надання послуг, матимуть велике значення для відновлення довіри до влади.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: