Борги назавжди

Борги назавжди

Деякі уряди поводять себе так, ніби спад є тимчасовим, і невдовзі повернуться веселі часи. Навряд чи. Довготривала тенденція зруйнована назавжди. Після цієї кризи ніщо в економіці не залишиться таким, яким воно було раніше.
П'ятниця, 4 червня 2010, 18:42
Сильвестр Ейфінгер - професор Університету Тілбург, Голландія. Текст написаний у співавторстві з Едіною Муягік - економістом інституту Euro Currency Research і Університету Тілбург.

Вісімдесяті роки минулого століття стали часом, протягом якого, як здавалося, висока інфляція була викинута на смітник історії, тоді час як дев'яності були цілком присвячені так званій новій економіці.

Голова Банку Англії Мервін Кінг одного разу назвав це десятиріччя "хорошим". Англійське слово nice - хороший - за першими літерами можна розшифрувати так: ні інфляції, економічне зростання триває. Тобто це був час, коли економіка досягла землі обітованої - високого зростання і стабільності цін.

Наступне десятиліття запам'яталося війною з тероризмом та найгіршою фінансово-економічною кризою століття. Це був час, коли всі розвинені країни пережили тривалий і глибокий економічний спад.

Війна з тероризмом досі не вщухає. Але внаслідок фінансово-економічної кризи нинішні роки стануть періодом державних боргів, а в деяких країнах - остаточного податково-бюджетного краху, якщо нічого не буде зроблено.

Реклама:

У Європейському союзі, наприклад, державний борг найважливіших країн зони євро зросте до 100% ВВП або вище за одні тільки наступні десять років.

Звичайно, щось буде зроблено, але, швидше за все, цього не вистачить. Насправді потрібно щороку скорочувати річний дефіцит бюджету на 0,5% ВВП протягом десятиліття, тільки щоб поліпшити стійкість державного боргу.

Даний ефект, однак, повинен з'явитися після закінчення поточного податково-бюджетного стимулювання, введеного усіма країнами.

Податково-бюджетна консолідація в еквіваленті 1% ВВП на рік може знизити державний борг до 60% ВВП, тобто до стелі, встановленої Пактом про стабільність і економічне зростання в ЄС, протягом наступного десятиліття.

Однак деяким країнам - Греції, Ірландії та Іспанії - цього не вистачить для досягнення стійкого рівня боргу до 2020 року.

Крім того, низькі довготривалі процентні ставки - це справа минулого. У міру зростання дефіциту держбюджету і збільшення держборгу в багатьох розвинених країнах і країнах, що розвиваються, фінансові ринки зажадають підвищення ризикових премій внаслідок зростання небезпеки майбутніх дефолтів та інфляції.

Державні борги будуть рости набагато швидше за номінальне зростання ВВП, а урядам доведеться виділяти всі більшу частину своїх доходів на виплату відсотків.

Звісно, уряди можуть знизити свої витрати і підвищити податки, щоб збалансувати бюджети, або, принаймні, стати на такий шлях, як це зробила Греція. Однак подібні заходи, мабуть, особливо не допоможуть, оскільки спроби скорочення дефіциту подібним чином серйозно підірвуть економічні показники.

Греція має скоротити свій дефіцит приблизно на 4% ВВП. І це тільки початок. У найближчі роки загальна консолідація неминуче підвищиться приблизно до 9% ВВП. Те ж саме стосується США, Великобританії і п'яти найбільших економік зони євро - Німеччини, Франції, Італії, Іспанії та Нідерландів.

Навіть якщо ці скорочення дефіциту будуть здійснені, всі прогнози економічного зростання на наступні роки, від яких залежить податково-бюджетна консолідація, не є реалістичними. Єврокомісія заявила, що прогнози урядів країн ЄС про зростання ВВП, закладені у їхні плани бюджетної політики, надто оптимістичні.

Іншими словами, економічне зростання виявиться значно нижчим, ніж цифри, які використовуються для оцінки дефіцитів і боргів. Чи варто тоді дивуватися, що Єврокомісія попереджає: пов'язане з кризою податково-бюджетне розширення і проблема старіючого населення ставлять питання про стійкість фінансів ЄС.

Деякі уряди поводять себе так, ніби спад є тимчасовим і невдовзі повернуться веселі часи. Фахівці кажуть, що економіка оговтується, а криза - це випадковість. Навіть якщо це так, то довготривала тенденція зруйнована назавжди. Після цієї кризи ніщо в економіці не залишиться таким, яким воно було раніше.

Взагалі, наївно вважати, що ця криза - єдина причина поганої форми державних фінансів. Перехід світової економіки від періоду високого зростання одного десятиліття до тривалого періоду повільного зростання теж відіграє значну роль.

Протягом останніх двадцяти років економічне зростання ґрунтувалося на підвищенні вартості активів і зниженні відсотків за позиками для споживачів і фірм. Сьогодні цей механізм остаточно зіпсований.

Якщо не станеться якогось дивовижного росту продуктивності, на зразок інтернету або глобалізації, світ може спіткати наступ тривалого періоду низького економічного зростання і надзвичайно складної податково-бюджетної консолідації.

"Хороша" ера пішла в небуття. Ласкаво просимо у "погане" десятиліття державних боргів. Все просто: англійське слово bad - поганий - за першими літерами можна розшифрувати як "великий щорічний дефіцит".

Авторське право: Project Syndicate, 2010 рік.

Переклад з англійської - Тетяна Грибова

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: