Фондове покарання

Фондове покарання

Я впевнений, що новий президент і уряд звернуть увагу на бурхливу діяльність Сергія Петрашка з використання владних повноважень для боротьби із своїми опонентами.
Середа, 17 лютого 2010, 19:03
Вадим Гриб, голова наглядової ради групи компаній "ТЕКТ", для ЕП

Минулого тижня ДКЦПФР безпідставно позбавила ліцензії одного з найбільших учасників ринку цінних паперів - нашу компанію "Тект-Трейд". Обсяг угод компанії - 300 мільйонів гривень. Як зберігач вона обслуговує 500 тисяч громадян України. При цьому у 2009-2010 роках компанія не вчинила жодного правопорушення.

Здавалося б, що тут надзвичайного? Йдіть до суду, з'ясовуйте. Так ми і вчинили. Однак цей факт має насторожити усіх учасників ринку з декількох причин.

По-перше, на нашому прикладі ринок може побачити істинне обличчя голови саморегулюючої організації - асоціації "Українські фондові торговці" - АУФТ - Сергія Антонова.

По-друге, дана ситуація показує, як органи влади в особі голови ДКЦПФР репресують підприємців, які мають свою, відмінну від влади точку зору на процеси розвитку ринку і відстоюють її публічно.

Щоб зрозуміти суть процесів, хочу нагадати про мою громадську діяльність як власника і керівника групи компаній "ТЕКТ".

Розвиток депозитарної системи

У 2005 році ми допомогли не допустити захоплення депозитарію "Міжрегіональний фондовий союз" - МФС - групою "Приват". У 2009 році, після появи Всеукраїнського депозитарію цінних паперів - ВДЦП - "ТЕКТ" однією з перших заявила, що міноритарії-профучасники ринку повинні мати такі ж права, як і в МФС.

"ТЕКТ" ініціювала переговори, в результаті яких була досягнута домовленість про додаткову емісію акцій ВДЦП, їх обмін на акції МФС, оренду цілісного майнового комплексу МФС, представництво учасників ринку у наглядовій раді, збереження у депозитарії ради учасників, без згоди якої неможлива зміна тарифної політики.

Актуальність ринкової СРО

Після набрання чинності норми закону про єдину саморегулюючу організацію я і ряд великих учасників ринку ініціювали проведення Форуму торговців, на якому була створена робоча група з формування СРО з реальних учасників ринку.

Державний регулятор підтримав цю ідею. Незважаючи на це, через кілька днів ДКЦПФР без спілкування з учасниками ринку визнала єдиною саморегулюючою організацією АУФТ, глава якої Сергій Антонов на момент створення об'єднав торговців, які не ведуть активної діяльності, попередньо зібравши з них довіреності.

"ТЕКТ", як і інші учасники ринку, неодноразово порушувала питання про нелегітимність АУФТ. Більш того, "ТЕКТ" першою ініціювала тему заборони голосувати дорученнями на зборах асоціацій ринку.

Спроба захистити інтереси України

Ще 2005 року я пропонував розділити біржу і Асоціацію ПФТС і змінити менеджмент. Тоді нас не підтримали. В результаті, Україна практично втратила біржу.

Продаж контрольного пакета ПФТС московській біржі у довгостроковій перспективі призведе до того, що український ринок буде повністю контролюватися росіянами. Адже другий найбільший майданчик - Українська біржа - на 49% належить Російській торговій системі. При цьому біржі РФ вже давно ведуть переговори про злиття.

Уряд РФ затвердив концепцію розвитку фінансового ринку, яка передбачає створення у Москві міжнародного фінансового центру. Мова йде про поглинання РФ інфраструктури українського фондового ринку і експансію російського капіталу.

Стратегія розвитку фондового ринку

У січні 2010 року група "ТЕКТ" розробила Стратегію розвитку фондового ринку України та перелік конкретних заходів щодо її реалізації. Те, чого вдалося домогтися, було б неможливо без об'єктивного висвітлення пресою.

А тепер - до фактів, які повинні змусити учасників сектора замислитися над процесами, що відбуваються на українському фондовому ринку. Як відреагував ДКЦПФР на наші пропозиції?

З одного боку, більшість моїх ініціатив через певний час підхоплює голова ДКЦПФР Сергій Петрашко. У січні він заявив, що комісія розробляє документ, який містить норму про заборону голосувати дорученнями.

За його словами, комісія хоче узгоджувати операції з придбання нерезидентами більше 50% акцій бірж і депозитаріїв, а також кандидатури на посади керівників усіх цих установ. Правда, жодна з ініціатив регулятора досі реалізована у вигляді нормативних актів.

І тільки після того, як ми запропонували обговорити проект Стратегії розвитку, ДКЦПФР створила робочу групу з розробки цього проекту. На жаль, комісія зайняла позицію "невизнання" ВДЦП і не реєструє додаткову емісію депозитарію.

Крім того, мене, з огляду на мою активну публічну позицію щодо питань розвитку ринку, піддають репресіям.

Наприкінці грудня мене виключили з групи з розробки стратегії, а в компанію відразу навідалися контролери ДКЦПФР. Причина - "неодноразові випадки участі у протиправних захопленнях підприємств в Україні".

На мій погляд, Петрашко поширив таку інформацію навмисне, маючи на меті створити мені негативний імідж і підірвати мою ділову репутацію. Тим самим ДКЦПФР та її голова грубо порушили обов'язок органів влади не посягати на права і свободи, честь і гідність, гарантовані Конституцією.

Своїми діями чиновник також грубо порушив основні обов'язки державних службовців, встановлених законом про держслужбу.

5 лютого я подав позов до окружного адміністративного суду Києва з вимогою визнати незаконним поширення главою ДКЦПФР негативної і недостовірної інформації. Також ми попросили суд винести ухвалу про наявність підстав для розгляду урядом питання про звільнення Петрашка з посади голови ДКЦПФР.

А 9 лютого, без усяких підстав, порушуючи процедури, передбачені законодавством, ДКЦПФР позбавила нашого торговця - "ТЕКТ-Трейд" ряду ліцензій.

АУФТ, яка покликана захищати інтереси учасників ринку, виступила каральним знаряддям у руках державного регулятора. Річ у тім, що підставою для позбавлення ліцензії стала відмова компанії "ТЕКТ-Трейд" вступати в АУФТ як СРО ринку.

Нагадаю, саме "ТЕКТ" була головним опонентом комісії. І тільки розуміючи, що дискусія про невідповідність способу формування асоціації суті СРО не матиме успіху, 29 грудня 2009 року ми подали заяву про вступ до АУФТ.

Півтора місяці ми не отримували відповіді. Вона прийшла через два дні після прийняття комісією рішення про анулювання ліцензій. При цьому голови ради асоціації повідомив, що документи "ТЕКТ-Трейд" не відповідають зразкам, а сама заява не розглядалася, і рішення про вступ до асоціації не приймалося.

Зовсім несподіваними для мене та для моїх колег стали листи ДКЦПФР до керівництва Української біржі і ВДЦП з проханням розглянути "доцільність перебування у складі біржової ради УБ і наглядової ради ВДЦП компанії "Тект-Трейд", ділова репутація якої поставлена під сумнів".

При цьому комісіонери посилаються на своє ж рішення про виключення мене з "стратегічної" групи, а листи, датовані 30 грудня, розсилаються лише у лютому. Цей факт є грубим втручанням держоргану у роботу ринку. Днями я вже написав листа наглядовим радам обох структур з проханням негайно розглянути дане звернення.

Крім судових позовів, ми звернулися до колег з проханням оцінити діяльність глави АУФТ Сергія Антонова і запропонували ринку підтримати нашу ініціативу щодо його переобрання.

Я впевнений, що новий президент і уряд звернуть увагу на бурхливу діяльність Сергія Петрашка з використання владних повноважень для боротьби із своїми опонентами у дискусії щодо розвитку ринку.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua