Дніпропетровськ і Одеса - в аутсайдерах Євро-2012

Дніпропетровськ і Одеса - в аутсайдерах Євро-2012

Головним критерієм для УЄФА при відборі міст України став рівень підготовки аеропортів.
Понеділок, 18 травня 2009, 16:25
Дмитро Дєнков, ЕП

Україна продовжує готуватися до Євро-2012 у неповному складі. Зайвими містами, за рішенням європейських чиновників, виявилися Дніпропетровськ та Одеса.

13 травня Європейська футбольна асоціація остаточно визначилися з переліком українських та польських міст, де проходитимуть матчі фінальної частини континентальної першості. Без сюрпризів не обійшлося.

Як відомо, основними українськими містами, у яких повинні були відбуватися ігри, були Київ, Донецьк, Львів і Дніпропетровськ, до міст-резервістів потрапили Харків та Одеса. За нинішнім рішенням УЄФА, Дніпропетровськ позбавлено права приймати Євро-2012. Його місце зайняв Харків.

З українських міст Союз європейських футбольних асоціацій підтвердив проведення чверть- та півфіналів Євро-2012 тільки у Києві. Львів, Донецьк та Харків мають право проводити матчі групового турніру в разі, якщо до 30 листопада будуть виконані всі вимоги УЄФА щодо спортивної, транспортної та готельної інфраструктури.

Кожне місто-претендент у процесі підготовки до Євро-2012 зіткнулося з рядом труднощів. Але далеко не всі мегаполіси змогли їх подолати.

Столична рапсодія

Незважаючи на те, що Київ виконав частину вимог УЄФА, йому ще належить вибороти право на проведення фіналу чемпіонату.

"Виконавчий комітет УЄФА вирішив: затвердити Київ в якості міста, де проводитимуться матчі групової стадії, матчі чвертьфіналів та один з матчів півфіналу; не затверджувати Київ у якості міста для проведення фіналу Євро-2012. Фінальний матч відбудеться в Києві лише в тому випадку, якщо до 30 листопада 2009 року буде виконано основні умови", - зазначається у рішенні виконкому європейської асоціації.

Таким чином, заяви міської влади про те, що Київ активно розвивається й ніщо йому не завадить провести фінал чемпіонату, виглядають передчасними.

Місту належить вирішити наступні проблеми: прискорити будівництво НСК "Олімпійський", розвантажити транспортне сполучення у місті, довести до належного стану аеропорти, а також подбати про будівництво готельної інфраструктури.

Шкодять іміджу Києва невщухаючі корупційні скандали навколо будівництва стадіону та обмеженість бюджету міста.

Реконструкція головної спортивної арени - НСК "Олімпійський" - проводиться за гроші державного бюджету. Загальний кошторис проекту зріс з 1,5 мільярда гривень до 2,2 мільярда гривень.

Наразі, на об'єкті проводяться роботи з облаштування нижнього ярусу трибун. На 60% виконані роботи з перенесення інженерних мереж, на 50% - із зміцнення підпірних стін, які планують завершити у травні. За графіком, стадіон мають звести до грудня 2010 року, а урочисте відкриття заплановане на червень 2011 року.

За словами екс-керівника розформованого Нацагентства з підготовки Євро-2012 Євгена Червоненка, досі не вирішене питання благоустрою території, прилеглої до НСК "Олімпійський". "Увесь час тільки збільшують кошторис стадіону, а про прилеглі території мовчать. А хто буде ними займатися і за чий рахунок, невідомо", - зазначив він.

Транспортна інфраструктура Києва теж розвивається мляво. Затори й незадовільні дороги в столиці вже стали буденністю.

Уряд узявся реконструювати аеропорт "Київ", який до 2012 року має отримати статус міжнародного, однак сьогодні в Жулянах реконструйовано лише злітну смугу. У "Борисполі" ситуація трохи краща. Тут планують збудувати ще один термінал, але пошуки інвесторів тривають.

Викликає занепокоєння й стан готельної мережі. Будівельні роботи ведуться тільки на тих об'єктах, де житлові корпуси зводять разом з офісними та торговельними центрами. У 2008 році в столиці ввели в експлуатацію лише два готелі, зараз реально будують ще 17.

Донецький резонанс

Головна перевага Донецька - це Рінат Ахметов, власник 1 210 мільйонів гривень. Саме таким є розмір офіційного кошторису нового стадіону "Донбас-Арени". В УЄФА досі вражені високою якістю проекту.

Нова футбольна арена, профінансована Ахметовим, дозволила місцевій владі не витрачатися на центральну спортивну споруду. На цьому неодноразово наголошував сам інвестор: "Донецьк не просить коштів у бюджету на будівництво стадіону. Думаю, державі необхідно взяти участь там, де це потрібно".

Це, зокрема, фінансування реконструкції місцевого аеропорту та міської інфраструктури. Аеропорт є найбільш уразливим місцем Донецька.

За словами віце-прем'єр-міністра Івана Васюника, цей об'єкт належав до проектів, які планувалося реалізувати за рахунок приватних інвестицій. Якщо держава не втрутиться у цей процес, місто може втратити право на Євро.

"Зведення терміналу у донецькому аеропорту коштує приблизно 500 мільйонів гривень. 2008 року сюди з більшою цікавістю прийшов би інвестор, зараз вже третій тендер поспіль, а результату немає", - наголосив віце-прем'єр.

Він підкреслив, що в такому випадку є один вихід: держава разом з місцевою владою повинна прийняти відповідальне рішення.

У шахтарській столиці функціонують 22 готелі, що можуть запропонувати приблизно дві тисячі місць. П'ятизіркових лише два - "Донбас Палас" та "Вікторія". Чотиризіркових готелів у Донецьку трохи більше - п'ять. Цього замало, щоб почувати себе впевнено.

Бедлам по-львівському

Галицьке місто, попри усі негаразди, має одну перевагу - вдале географічне розташування. На цьому гарні новини зі Львова завершуються.

Ні готовим стадіоном, ні аеропортом одне з "міст-щасливчиків" похвалитися поки не може.

Васюник вже повідомляв, що стадіон у Львові будують за кошти міста. За його словами, депутати міськради гарантували надання необхідної суми, що становить 637,5 мільйона гривень.

Але, за інформацією джерела у місцевому апараті, коштів на такий проект у бюджеті міста нема, тому новобудова може стати об'єктом для маніпуляцій.

Міська влада готується ухвалити план будівництва навколо стадіону адміністративних, виставкових, готельних і житлових споруд, які також можуть бути цікавими для поживи.

З тієї ж причини рішення УЄФА щодо Львова вважає політичним Червоненко.

"Мабуть, чиновникам вигідніше освоювати державні гроші. Я припускаю, що Львів залишили не випадково", - сказав екс-голова Нацагентства з підготовки до Євро-2012.

Замовлення на зведення львівського стадіону в листопаді 2008 року отримала компанія "Азовінтекс", яка належить до сфери впливу відомого бізнесмена Сергія Тарути.

Договір про виконання цих робіт планували укласти з турецькою компанією Yeditepe, яка вже виконувала подібні роботи під час будівництва стадіону в Дніпропетровську.

Втім, за неперевіреною інформацією, місцева влада дослухалася до заперечень Васюника, який активно лобіював "Азовінтекс".

За інформацією "УП", не обійшлося без сюрпризів й у визначенні генпідрядника на будівництво нового аеровокзального комплексу та реконструкції державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Львів". За дивними обставинами, генпідрядником було визначено все той же "Азовінтекс".

Загалом на підготовку інфраструктурних об'єктів Львова та області у держбюджеті передбачено майже 2 мільярди гривень. Розпорядженням Кабміну витрати на реконструкцію аеродрому збільшено вдвічі - до 978 мільйонів гривень.

Натомість, Васюник і голова Федерації футболу України Григорій Суркіс вважають, що Львів вже має готову інфраструктуру, а держава може гарантувати будівництво аеропорту.

"Жителям Західної Європи до Польщі на автомобілях добиратися чотири-п'ять годин, до Львова - дванадцять. До інших українських міст, зокрема до Києва, діставатися вдвічі довше", - говорить керівник ФФУ.

Харківський стрибок

Якщо Донецьк "тягне" Ахметов, то в Харкові не обходиться без допомоги іншого українського підприємця і президента ФК "Металіст" Олександра Ярославського.

Головний здобуток харків'ян - реконструкція стадіону "Металіст". Оновлений майданчик обіцяють ввести в експлуатацію вже у грудні 2009 року - на півроку раніше, ніж вимагає УЄФА. Футбольна арена буде третьою в Україні за кількістю місць - 40 784 і коштуватиме понад 500 мільйонів гривень.

Складніше з аеропортом. Компанія DCH, яка належить Ярославському, є стратегічним інвестором цього об'єкта. DCH взяла аеропорт в оренду на 49 років, але запрацює він, у кращому випадку, лише напередодні Євро-2012.

Голова ФФУ підтвердив, що Харків подав схему нового терміналу, який пропускає 650 пасажирів у звичайному режимі і вдвічі більше - за спрощеною процедурою митного та прикордонного контролю. Проект гарантує розміщення 150 пасажирів у віп-терміналі.

Слабким місцем для першої столиці України залишаються готелі та дороги. Шляхи перебувають у жахливому стані й загрожують участі міста у Євро.

Належної кількості готелів у Харкові теж немає. Місто зобов'язалося забезпечити 3 700 номерів готелів, хоча треба було підтвердити лише 2 760. "У них профіцит чотиризіркових готелів і дефіцит п'ятизіркових", - говорить Суркіс.

Міста-невдахи

Непідготовленими виявилися також Дніпропетровськ та Одеса.

У місті на Дніпрі були дуже здивовані рішенням УЄФА, тому місцева влада готова його оскаржувати.

Дніпропетровськ відразу потрапив у категорію "основних" міст, що приймають матчі Євро-2012, і надалі цей статус ніким не ставився під сумнів. Конкурентів у міста практично не було.

За два роки тут збудували сучасний європейський стадіон на 31 тисячу місць, звели 12 готелів, побудували 35 км автобану у напрямку Києва, закінчили будівництво автотраси до Харкова, закінчують капітальний ремонт дороги до Донецька.

"Поки в інших регіонах лише планували роботи, ми будували нові об'єкти, тому давайте говорити відверто: у прийнятому рішенні чимало політики. За два роки підготовки до Євро-2012 Дніпропетровщина зробила найбільше реальних кроків", - заявив голова Дніпропетровської облдержадміністрації Віктор Бондар.

Деякі проблеми Дніпропетровськ мав з готелями, але влада домовилася із Запоріжжям: частину уболівальників планували розмістити у цьому місті.

Ахіллесовою п'ятою Дніпропетровська виявився аеропорт. Хоча Бондар наголосив, що існує домовленість з інвестором, Суркіс іншої думки.

"У Дніпропетровську не проведена приватизація аеропорту. Пан Коломойський не зумів вчасно приступити до реалізації цього проекту, хоча гарантував, що аеропорт буде побудований. Але УЄФА не сприймає повітряні замки на піску", - говорить керівник ФФУ.

Те, що Одеса була аутсайдером гонки претендентів на Євро-2012, навряд чи хтось заперечить. Незважаючи на те, що за рівнем інфраструктури місто випереджало інших претендентів, головними проблемами "перлини біля моря" залишалися аеропорт та стадіон.

На думку Суркіса, його ніхто не запідозрить у нелюбові до своєї рідної Одеси.

"Які ще мають бути доводи, якщо в Одесі немає аеропорту, немає проекту, не почата реконструкція діючого терміналу, не почате будівництво нового? Зведення стадіону знаходиться на початковій стадії", - констатує голова ФФУ.

Кожне місто-претендент на проведення Євро мало свій характерний набір внутрішніх проблем. Однак головним критерієм при відборі УЄФА, судячи з усього, став стан аеропортів. На жаль, конкретних дій щодо вирішення цієї проблеми не продемонструвало жодне українське місто.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua