7 лютого міністр фінансів Олександр Данилюк і посол США в Україні Марі Йованович підписали міжурядову угоду для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA — Foreign Account Tax Compliance Act) між Україною та США.
Слід зазначити, що FATCA — це американський закон про оподаткування іноземних рахунків. Його головна мета — перешкоджати ухиленням від сплати податків американських громадян, які працюють на території інших держав.
Цей закон зобов'язує іноземні банки та інші фінансові установи надавати інформацію про клієнтів, фізичних та юридичних осіб, до податкової служби США — IRS. Йдеться про номери рахунків, обороти за рахунками і залишки на них.
Міністерство фінансів США розробило дві альтернативні моделі міжурядових угод для застосування закону.
Реклама:
Згідно з першою моделлю, іноземні фінансові установи звітують перед своїм урядом, який потім передає інформацію Податковому управлінню США. Відповідно до другої моделі, іноземні фінансові установи звітують безпосередньо перед Податковим управлінням США. Україна обрала першу модель як більш практичну.
На сайті уряду зазначені переваги укладеної угоди. Тепер фінансові установи держав-партнерів звільнятимуться від примусового утримання податку з платежів від інших податкових агентів та податку з транзитних платежів на адресу інших фінансових установ усередині держави-партнера чи іншої держави-партнера.
Також фінансові установи держав-партнерів звільнятимуться від виконання вимоги закривати рахунок, власник якого не виконує вимог FATCA, та від примусового утримання податку в розмірі 30% з платежів на адресу таких власників рахунків.
Ще одна перевага — збір даних для податкового органу США буде здійснюватися централізовано державним органом з дотриманням вимог українського законодавства і передаватиметься до податкового органу США самостійно.
На жаль, відсутність у відкритих джерелах тексту угоди не дозволяє проаналізувати її основні положення та оцінити справедливість зазначених переваг. У зв'язку з цим виникає деякий сумнів щодо їх існування.
Проте, враховуючи приклад Білорусі, яка у 2015 році уклала таку угоду із США, можна припустити, що суб'єктами контролю будуть громадяни США, фізичні особи, які не мають американського громадянства, але є постійними резидентами США, американські юридичні особи, іноземні юридичні особи, у яких 10% частки у їх статутному капіталі належать одному або кільком американським учасникам.
Об'єктами контролю будуть відкриті будь-які рахунки в банку, сукупні суми на яких перевищують 50 тис дол для фізичних осіб та 250 тис дол — для юридичних.
Виконання білоруськими фінансовими установами норм угоди дозволяє уникнути утримання податку в розмірі 30% з доходів, джерелом походження яких є США.
Механізм реалізації угоди передбачає щорічне направлення білоруськими фінансовими установами визначеної угодою інформації про підзвітні рахунки в Податкову службу США через Міністерство з податків і зборів.
Оцінюючи можливий вплив положень FATCA на громадян України та українські компанії, можна зробити висновок, що вимоги щодо розкриття інформації в рамках реалізації положень FATCA будуть поширюватися на таке коло осіб та компаній.
1. На українські юридичні особи з часткою участі американських компаній або фізичних осіб, що дорівнює або перевищує 10%.
2. На громадян України, які мають ділові та робочі візи США і перебували там понад 31 день у поточному році і понад 183 дні протягом трьох попередніх років.
3. На громадян України, які мають вид на проживання в США — green card.
4. На громадян України, які не мають оформленого громадянства США, але народилися на території США.
Відповідно, якщо ви хочете отримати американську green card, варто ретельно проаналізувати податкові наслідки цього кроку, бажано за участю фахівців, і, можливо, вжити ті чи інші заходи для оптимізації цих наслідків.
Як правило, основна ідея такої оптимізації полягає у відчуженні тих активів, які згодом можуть спричинити оподаткування у США.
Країни, які не братимуть участь в укладанні угод із США стосовно FATCA, будуть розглядатися в міжнародному співтоваристві як потенційно ризиковані контрагенти, які можуть бути задіяні в злочинах, пов'язаних з ухиленням від сплати податків і відмиванням коштів, отриманих злочинним шляхом.
Чим більше країн приєднається до FATCA, тим складніше буде функціонувати тим, хто відмовився від такої співпраці. Багатосторонню угоду про автоматичний обмін фінансовою інформацією у податкових справах підписали вже більше 80 країн.
У 2014 році до угоди долучилася 51 країна. Серед них — Британські Віргінські острови, Сейшели, Кіпр, Латвія, Люксембург, Нідерланди. Вони вирішили, що перший обмін інформацією між ними відбудеться у вересні 2017 року.
Передана інформація буде включати дані про фінансові рахунки, відкриті у фінансових інститутах цих країн, до 31 грудня 2016 року.
Підсумовуючи, слід зазначити, що в умовах економічної і фінансової глобалізації питання боротьби з ухиленням від сплати податків виходять на перший план. Це важливо при виконанні урядами різних країн завдань з наповнення бюджетів.
Приєднання до FATCA є першим кроком в просуванні глобальної системи автоматичного обміну податковою інформацією на міжнародному рівні, що дозволить наповнити бюджет України і поліпшити життя українських громадян.
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.