Обратная сторона ProZorro

Обратная сторона ProZorro

Пришло время установить финансовую ответственность заказчика перед потенциальными поставщиками за отмену торгов по его вине. (Укр.)
Понедельник, 24 октября 2016, 13:00
активист инициативной группы "Вместе!", Мариуполь

Система державних закупівель ProZorro — майже єдина комплексна реформа, спрямована на покращення умов ведення бізнесу в усій країні.

Від ідеї до втілення вона підтримана суспільством та закріплена законом.

Безумовна економія бюджетних коштів на всіх рівнях — майже успіх. Чому майже?

В перегонах за економією та звітністю більшість регіональних замовників та органів влади забули про інші важливі цілі реформи: відновлення довіри до державних закупівель через відкриття ринків та підтримку конкуренції.

Маріуполь — місто, яке посіло п'яте місці серед усіх замовників по Україні, де ProZorro поширюється на "допорогові" закупівлі. Загальна сума бюджетної економії сягнула 64 млн грн. Успішний приклад, та що стоїть за цим успіхом?

Трохи статистики. У місті не відбулося 42,5% тендерів на 542 млн грн. З них скасовано 30% торгів на 299 млн грн. Ця статистика хитро ховається в тіні загального успіху, проте саме ці цифри — зворотний бік ProZorro, який може дискредитувати проект та призвести до розчарування серед малого бізнесу.

Міська влада взяла чіткий курс на прозорі закупівлі, боротьбу із завищеними цінами та демонополізацією ринку. Однак не шляхом боротьби з нечистими на руку підконтрольними замовниками, а шляхом примусу бізнесу до економії.

Відбувається це так. Оголошується закупівля на певну суму, але на стадії оголошення замовник суму закупівлі не обґрунтовує. Фактично це закупівля за ціною, взятою "зі стелі". На тендер виходить місцевий постачальник, якій дає свою ціну, нижчу за оголошену замовником. Часто постачальник один, без конкурентів.

Така специфіка прифронтової зони та ускладненої логістики. Тут і починаються перегони за економією. Всіма доступними шляхами від постачальника вимагають понизити ціну. Якщо він не погоджується, закупівля скасовується та оголошується нова, на ту ж "ціну зі стелі". Знову біг по колу.

При цьому витрати потенційного постачальника — плата за участь в тендері — йому не повертаються. Може, це незначні гроші для великого бізнесу, але для малого та середнього в умовах економічної стагнації та війни — достатні для відмови від подальшої участі. Особливо зважаючи на тиск з боку замовника.

За підсумком такого пресингу більшість потенційних маріупольських постачальників залишає ринок місцевих закупівель та йде до міст, де або досі панує стара система "відкатів", або влада налаштована не стільки на економію, скільки на ефективність саме закупівлі.

Інша частина стає на шлях змови при закупівлі, бо саме туди їх підштовхує влада. Задля гарантії вони виходять на тендер або зі своїм "технічним" учасником, або заздалегідь розподіляють ринок шляхом змови з реальним конкурентом. В обох випадках економія на папері зростає, але це стає схоже на піррову перемогу.

#зрада? Аж ніяк. Не дарма команда ProZorro постійно стверджує, що система — це інструмент, а не панацея. Тому саме зараз настав час зробити наступні послідовні кроки: встановити фінансову відповідальність замовника перед потенційними постачальниками за скасування торгів з його вини.

Це слід зробити на всіх рівнях — від місцевої влади до держави. Рішеннями та законами. Покласти край "совковому" підходу гонки за показниками, що руйнує якість. І тоді все буде справді #ProZorro.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
powered by lun.ua
Авторизуйтесь чтобы писать комментарии
Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення
IP: 109.108.80.---Алексей Алексей02.11.2016 10:18
А автор во многом прав. Сейчас ситуация сложилась такая, что цена превыше всего. А скажите, многие ли из вас делают покупки по принципу, чем дешевле тем лучше???
А никто.
Вот пример из жизни:
Выставляют закупку заправки картриджа. Выигравает фирма с самым дешевым предложением.
Но. Они сидят на Троещине, а заказчик на Нивках. Документы онии готовить не будут (не хотят).Вы сами приезжайте с документами, подписывайте, уезжайте , платите, берите карридж, везите , через день приезжайте , забирайте картридж и паралельно копии документов им.
Это удобно ?? Да хрен там. Только время и деньги на проезд. И вопрос 2. А сколько они туда тонера засыпали??? Кто его считал???
IP: 195.160.233.---Viktor Bilostennyi25.10.2016 13:19
1. Заходимо на сайт прозоро.
2. Переходимо на аналітику.
3. Натискаємо на Маріупольська Міська рада.
4. Дивимося на кругову діаграму.
5. Бачимо, що приблизно 87,2% відсотки статистики, автором взяті з уяви.
До речі, автор і не говорить звідки в нього дані, про статистику і діяльність людей в Маріуполі.

Не згоден що ціна за участь може відбити бажання.
Лот до мільйона – участь 510 грн. Та хоч 10 раз приймайте участь, все одно вигідно.
Для самих малих бізнесів: закупівля - до 20000 тисяч грн, участь - 17 грн.
Вартість взята із статті на цьому ж сайті: "ProZorro вводить прогресивну шкалу оплати участі в тендерах". Особливо варто звернути увагу саме на картинку з тарифами.
IP: 109.207.93.---Oleg Chemerchenko25.10.2016 01:33
Тобто, Петро, ось так якось
1) замовник оголосив тендер/закупівлю, параметри: коштовність - 100, якість - 100, дата - 30-10-16
2) заявки подалі Компнія_1 та Компанія_2
3) Пропозиції
Компанія_ - ціна - 97, якість - 75
Компанія_2 - ціна - 76, якість - 50
Що робити Замовнику ?

Будь ласка, окрім відповеді на моє питння наведіть приклади, що обгрунтовують зазначену Вами проблему.

З повагою...
IP: 109.207.93.---Oleg Chemerchenko25.10.2016 01:16
1. "Оголошується закупівля на певну суму..."
2. "...виходить місцевий постачальник, якій дає свою ціну, нижчу за оголошену замовником. Часто постачальник один, без конкурентів..."
3. "...вимагають понизити ціну. Якщо він не погоджується, закупівля скасовується..."
4. "..В обох випадках економія на папері зростає.."

Питання 1. Якщо вже оголошена закупівля на певну суму, то які механізми дозволяють вімагать зниження ціни?
Питання 2. А що відбувається, якщо є конкуренти?
Питання 3. А чому не зростає економія не на папері?

Висновок. Автор, будь ласка, ще раз обміркуй те, що хотів донести до людей.. І давай ще одну статтю, бо з цієї взгалі не розуміло нічого.
IP: 94.244.158.---Ніг Блек24.10.2016 23:56
І будуть вони "фінансовою відповідальністю" замовника ділитись з виконавцем (за домовленністю)... І як це "прозоро" здолає корупцію???
:)
Усі коментарі