Спецагенты изменений

Спецагенты изменений

Система политической коррупции и круговой поруки имеет шанс получить новых игроков, которые изменят ее в корне. "Волками", которые перезапустят систему, могут быть новые государственные служащие. (Укр.)
Среда, 25 ноября 2015, 17:00
Николай Выговский, эксперт РПР по вопросам реформы публичной администрации

В 1995 році в Єлоустоунський Національний Парк вчені випустили 14 вовків.

Завдяки цьому в тамтешній екосистемі сталися колосальні зміни. Вовки почали відлякувати лосів, що поїдали молоді паростки верби та осики, які росли вздовж річок. 

Береги зміцніли. З’явилися колонії бобрів. Греблі бобрів призвели до збільшення популяції птахів у 75 разів. В екосистему почали повертатися тварини, що пішли з неї сотні років тому. Змінилися навіть русла рік.

Всього за 20 років Єлоустоунський парк зазнав кардинальних змін в результаті реформи – відкривши двері для нових гравців які відновили правила гри і дали можливість перезапустити систему.

Реклама:

Система політичної корупції та кругової поруки має шанс отримати нових гравців, які змінять її докорінно.

Вовками, які перезапустять систему можуть бути нові державні службовці, які почнуть процес оздоровлення зверху вниз. Все це могло б початися вже в четвер, якщо б депутати знайшли 226 голосів для закону про державну службу. Останній шанс для реформи призначено на наступний вівторок. 

Вже нікому не треба пояснювати, що без негайного реформування України на карті світу майбутнього в нас нема. Набагато менше людей розуміє, що для успіху будь-якої реформи критично важливо, хто ж її втілюватиме на практиці.

Під тиском громадськості та міжнародних донорів парламент буде збільшувати кількість правильних законів, які будуть встановлювати нові правила гри і формувати законодавчу базу для розвитку демократичної країни. Але виконуватимуть це на практиці українські чиновники.

За результатами останніх опитувань держслужбовців вважає гальмом реформ близько половини населення України. Армія чиновників величезна і неповоротка. 

З одного боку є рядовий держслужбовець, який може і, скоріш за все, є порядною людиною та фахівцем, а з іншого маємо максимально прогнилу та корумповану систему в якій чиновники є головними дійовими особами і роками експлуатують цю ситуацію для користі правлячих еліт.

На керівні посади від райдержадміністрацій до державних служб призначали переважно за квотним принципом, із мотивів особистої відданості чи банально за хабар. Така система вивела нашу країну в світові лідери країн з найвищим рівнем корупції.

Чи є новий закон про державну службу гарантованою панацеєю від метастаз корупції, які пронизують виконавчу владу на усіх рівнях? Цього ніхто не зможе гарантувати: ні розробники законопроекту, ні міжнародні партнери України, ні лобісти з громадського сектору та депутатського корпусу.

Але є великий шанс, що новий закон стане вікном можливості для того щоб запустити в систему агентів змін: від державних секретарів, які не боятимуться тектонічних коливань в коаліції до керівників відділів в РДА, які не чекатимуть результатів виборів до парламенту з валідолом в руках і острахом чергової ротації.

Завтра Верховна Рада в другому читанні розглядає законопроект "Про державну службу" №2490. Опір цьому законопроекту шалений, незважаючи на публічну підтримку коаліційних фракцій, президента та прем’єра.

Заяви та промови на ток-шоу можуть впертися в традиційний брак політичної волі чи бажання поправити законопроект в залі. Досі незрозуміло, скільки голосів дадуть дві найбільші парламентські фракції БПП та Народний Фронт.

Незважаючи на публічну підтримку законопроекту їх патронами, деякі народні обранці як чорт ладану бояться новацій, що припинять багаторічну політичну корупцію. Яблуком розбрату може стати як і спроба створити спеціальну комісію при Адміністрації президента для відбору голів райдержадміністрацій (на чому можуть наполягати в БПП) так і намагання додати в закон більше можливостей для волюнтаризму топ-чиновників.

Досі незрозуміло чи підтримають депутати Народного Фронту ініціативу свого патрона (законопроект, нагадаємо, урядовий). Великі фракції, де існує значний вплив помічників на нардепів можуть непрогнозовано відреагувати на те, що законопроект передбачає позбавлення статусу держслужбовця цих самих помічників.

Ці кілька політичних "хотєлок" можуть стати на перепоні старту реформи виконавчої влади, яка закладена в цей законопроект. Для народних обранців, які керуючись особистими інтересами, будуть атакувати реформу в залі парламенту, нагадаю ті основні новації законопроекту, які вже б давно мали стати реальністю в країні, яка обрала європейський вектор розвитку.

По-перше, законопроект передбачає виключно конкурсний добір на усі посади, аж до посад керівників центральних органів виконавчої влади. Хочеш керувати? Доведи, що ти найкращий. Це припинить практику дерибану крісел і кабінетів відповідно до співвідношення місць в коаліції, продажу хлібних посад, та губернаторів-кумів міністра.

По-друге, законопроект розділяє адміністративні та політичні посади. "Вся міністерська рать": радники, прес-секретарі, секретарі та всі ті хто приходять з новим керівником міністерства перестануть бути держслужбовцями, адже по факту вони обслуговують інтереси свого керівника, який є політичним призначенцем. 

По-третє, обмежується право політичної діяльності державних службовців. Чиновникам топ-категорії "А" забороняється членство в політичних партіях. Службовцям інших категорій – участь в керівних органах партій.

Згідно законопроекту чиновник повинен виконувати волю держави і діяти в  інтересах всього суспільства, а не своєї партійної лінії. Роками правлячі партії втягували в свої лави державних службовців, які змінювали партійну приналежність так само як нижню білизну тільки би залишитись на посаді.

По-четверте, зменшується принизлива залежність державного службовця від безпосереднього керівника.

Зараз суб’єктивна складова заробітної плати (надбавки та премії, виплата яких залежить виключно від доброї волі начальника) складає в середньому 70 відсотків з того, що держслужбовець отримує на руки. Посадовий оклад при цьому близький до 30 відсотків.

Це створює широке поле для маніпуляцій нечесними керівниками волею держслужбовця. Новий законопроект закріплює модель 70/30, де більшість – посадовий оклад. До слова, така інноваційна модель вже давно не є новою для країн Європи, адже там це співвідношення 90/10.

Крім того, законопроект скасовує спецпенсії для чиновників. Це дозволить очистити держслужбу від тих, хто перекладаючи папери та імітуючи діяльність, рахує місяці та квартали до омріяної пенсії.

Однак, перехід на загальну пенсійну систему не вдарить по держслужбовцях передпенсійного віку. Менші пенсійні ставки компенсуються розміром заробітних плат, з яких вони стягуються.

Важливість цієї реформи прекрасно розуміють і наші західні партнери. Прийняття законопроекту є умовою отримання майже 20 мільярдів гривень від Європейського союзу. Європа посилає політичним елітам чіткий та зрозумілий сигнал: зранку закон, а ввечері гроші. Інвестувати в нефункціональну систему донори, навчені гірким досвідом, не готові.

Але що найважливіше, цей законопроект є вимогою усієї країни.

Неймовірна кількість фото з закликами до депутатів створити умови для реформи держслужби, які викладають користувачі мережі Facebook  на сторінці акції "#ТИСНИ 2490" (а там не лише фото усміхнених хіпстерів, а і кадри з передової зони АТО) свідчать про те що запит на нових чиновників та нові правила гри у виконавчій владі не лише назрів, а й конкретно сформований. 

Від того, якої якості будуть виконавці наших реформ, залежить в якій країні ми житимемо.

Микола Виговський, експерт РПР з питань реформи публічної адміністрації

Андрій Андрушків, менеджер з комунікації РПР

Спеціально для ЕП

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: