Что изменилось в отношениях Украины и МВФ?

Что изменилось в отношениях Украины и МВФ?

Высокая оценка МВФ действий правительства сейчас вдохновляет, и мы прекрасно понимаем, что Украина находится только в самом начале своего пути к оздоровлению экономики путем внедрения структурных реформ. (укр.)
Среда, 12 августа 2015, 12:38
Наталья Яресько, министр финансов Украины

Хоча на дворі – серпень, і майже вся країна пішла у відпустку, наш Уряд вже активно готується до початку "нового робочого року" у вересні. Вже за місяць нас чекає не лише повернення Верховної Ради до роботи, але й наступний візит Місії МВФ, запланований на середину вересня.

Останній перегляд програми співробітництва України з МВФ "Механізм Розширеного Фінансування" (ExtendedFundFacility – EFF), та затвердження нового траншу кредиту МВФ обсягом $1,7 млрд, що відбулося наприкінці липня, показали, що українське суспільство не завжди вірно розуміє, як побудовані взаємовідносини України та Фонду.

Наприклад, після оприлюднення оновленого Меморандуму про економічну на фінансову політику між Україною та МВФ дехто почав писати, що МВФ змінив умови кредитування України.

Це не відповідає дійсності: умови кредитування затверджуються лише раз, підчас ухвалення надання країні кредиту. Для України вони були затверджені підчас голосування Ради директорів 11 березня.

Реклама:

Всі транші в рамках програми EFF надаються під 3% річних на 10 років із пільговим періодом на перші 5 з половиною років (і це - майже втричі дешевше, ніж умови, на яких позичав на міжнародному ринку режим Януковича. Саме ці дорогі борги, набрані попередньою владою, ми наразі і намагаємося реструктуризувати).

Після цього кожні два-три місяці відбувається лише поточна оцінка реалізації програми (так звані "перегляди"), під час якої спеціалісти фонду прискіпливо дивляться, чи виконує країна умови співпраці з Фондом, чи ні; якими є тенденції в розвитку економіки, - причому не лише економіки Україну, але й світу (адже на розвиток ситуації в Україні впливають і світові ціни на нафту, і ситуація на ринку зерна тощо).

Нарешті, фахівці фонду аналізують, яким вплив всіх цих чинників на нашу програму реформ, та навпаки.

За результатами такої оцінки, у разі необхідності, спеціалісти МВФ дають поради, як пришвидшити процес реформування, як адаптувати програму до останніх змін в економіці, а також, на підставі виконання умов програми та імплементації політики в цілому,  надають рекомендацію Раді директорів МВФ розглянути питання надання країні нового траншу кредиту.

Це і є перегляд програми, що відбувається на регулярній основі.

Водночас, у відносинах України та МВФ дійсно є щось, що за останній час змінилося, і змінилося кардинально: МВФ вірить у нашу країну, і чи не вперше за багато років цього партнерства дає дуже високу оцінку поступу у втіленні реформ в Україні.

Довгий час Україна робила одні й ті самі помилки. Україна є членом МВФ, що було створено ООН з метою регулювання валютно-кредитних відносин та надання допомоги країнам-членам при дефіциті платіжного балансу, з 1992 року.

Історію співпраці нашої країни з Фондом не завжди можна було назвати успішною. Зокрема, з початку 2008 року Україна та МВФ мали вже чотири угоди, дві з яких не було повністю виконано через небажання попередніх Урядів впроваджувати болісні реформи.

Лише після Революції гідності співпраця з МВФ почала будуватися на принципах прозорості та відповідальності. З моменту завершення Революції, з урахуванням обох програм співробітництва з Міжнародним Валютним Фондом, - standby та Механізм Розширеного Фінансування, що діє зараз, - ми отримали вже чотири транші фінансової підтримки загальним обсягом $12,2 млрд.

Зокрема, лише з початку дії програми EFF, Україна прийняла вже 11 надзвичайно важливих законів, що запроваджують структурні зміни в економіці, та значно більшу кількість підзаконних актів та нормативних змін.

Це забезпечило, стрімкий рух України у напрямку реформування одразу з півдюжини ключових напрямків економіки: енергетики, банківського сектору, незалежності Національного банку, оздоровлення державних фінансів, реформування сектору державних підприємств тощо.

Навіть при цьому, ми часто відстаємо від реалізації програми реформ. Наприклад, через затримку з ухваленням низки важливих проектів законів у Верховній Раді, ми отримали другий транш кредиту фонду не на початку липня, як планували, а на місяць пізніше.

Але тим не менш, прогрес у реформуванні країни є надзвичайним – і МВФ, і вся міжнародна спільнота вражені рішучістю нашого уряду у реалізації програми реформ. "Український Уряд показав справжній результат", - таку оцінку дала у липні Директор-Розпорядник МВФ пані Крістін Лагард. А її перший заступник, пан Девід Ліптон, зазначив: "Влада зробила сильний старт у реалізації своєї економічної програми".

Порівняйте загальний тон заяв МВФ щодо перебігу співпраці з Україною у 2011-2012 роках, та зараз.

Та навіть краще за слова, про таку високу оцінку програми реформ України говорять дії керівників МВФ.

Під час голосування Ради директорів щодо надання Україні другого траншу кредиту, що відбулося 31 липня, рішення було прийнято майже одностайно "за" (утримався представник лише однієї країни). Такої сильної підтримки з боку МВФ ми не бачили навіть під час минулого засідання у березні, коли було оголошено про початок самої програми Механізм Розширеного Фінансування.

Висока оцінка МВФ дій Уряду зараз надихає, та ми чудово розуміємо, що Україна знаходиться лише на самому початку свого шляху до оздоровлення економіки через запровадження структурних реформ. І ми будемо робити все, що від нас залежить, для подальшого просування цих реформ.

Не дивлячись на сезон відпусток, на серпень, а потім - на вересень в нас заплановано дуже  багато роботи.

Назву лише ключові завдання на цей час. У наступні два місяці Україна має створити спеціалізований підрозділ антикорупційної прокуратури, який буде відповідати за нагляд щодо розслідувань Національного Антирокупційного бюро.

Це допоможе отримати НАБУ доступ до інформації Прокуратури та інших держорганів, а також має сприяти ефективнішій роботі НАБ.

Наступним, дуже важливим кроком, є приватизація п'яти великих державних кампаній, що допоможе вирішити структурні проблеми в управлінні та фінансуванні держпідприємств, а також допоможе профінансувати державний дефіцит.

До вересня ми також плануємо перевести великих платників податків до Інспекцій з обслуговування великих платників податків, що має підвищити якість надання послуг цим підприємствам, та ефективність збирання податків в Україні.

Це допоможе сфокусувати зусилля ДФС на тих платниках податків, які забезпечують найбільші надходження до бюджету, і зменшити адміністративний тиск на малому та середньому бізнесі.

Нарешті, у наступні кілька місяців, у тісній співпраці зі спеціалістами МВФ, Уряд має розробити пенсійну реформу та внести її на розгляд Верховної Ради у листопаді.

Всі ці кроки були закладені ще в першопочатковий меморандум, підписаний Україною та МВФ ще у березні, але після травневого перегляду програми деякі з цих умов було деталізовано, по деяким – змінено період виконання та розроблено план подальших дій. В цьому і полягає сенс регулярного огляду програми, що його здійснює Місія МВФ підчас своїх візитів до Україні.

Вже візит Місії Фонду у вересні дасть наступну оцінку, наскільки успішно Україна далі просувається по програмі реформ. Звичайно ж, наша мета – робити їх так швидко і так якісно, наскільки це в цілому можливо.

Ми прагнемо, аби наша робота і надалі отримувала схвальні  відгуки від українських та міжнародних партнерів. І ми прагнемо залишатися у програмі співробітництва з МВФ, адже це – чітке свідчення, що ми рухаємося у вірному напрямку. Це "знак якості" цих реформ, якому довіряють у всьому світі. В тому числі, всі інші наші міжнародні партнери – США, ЄС, Всесвітній Банк, ЄБРР та інші двосторонні та багатосторонні партнери.

Саме успішна співпраця з МВФ відчиняє нам двері до співпраці та фінансової підтримки з боку цих країн та організацій. І саме тому чітка підтримка України з боку МВФ є такою важливою для нас.

Наталія Яресько, міністр фінансів України, для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: