Какой будет новая Нацкомфинуслуг

Какой будет новая Нацкомфинуслуг

На каком-то этапе учреждению подскажут выход. К руководителю позвонит приятная девушка, которая сообщит, что знает о проблемах с получением лицензии. (Укр.)
Понедельник, 23 февраля 2015, 11:47
Виталий Бойчук, юрист, Тернополь

У дискусії, що гірше - зовнішня агресія чи ворог внутрішній - корупція - важко знайти більше зло.

Проте саме через всеосяжну корупцію ми маємо слабку державу, яка не викликає довіри у своїх громадян.

Корупція - як корозія, яка повністю роз'їдає державний механізм управління.

Саме через тотальне хабарництво маємо державу, яка лише завдяки героїзму своїх воїнів та волонтерів стримує напади зовнішнього ворога.

Реклама:

Корупція проникла в усі сфери суспільного життя. Не оминула вона і ринків фінансових послуг.

У січні 2015 року президент Петро Порошенко призначив новий склад Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, - Нацкомфінпослуг.

Ця подія для учасників сектора - страхових компаній, кредитних спілок, ломбардів, фінансових компаній - дуже важлива, адже з листопада 2014 року комісія не здійснювала частини своєї діяльності через відсутність голови та її членів.

В. о. голови комісії Максима Полякова обрали народним депутатом, частина членів комісії була звільнена за власним бажанням, частину - люстрували.

Новопризначених членів Нацкомфінпослуг чекає багато роботи. З листопада 2014 року вона не видала ліцензій, не проводила інших дозвільних процедур, не зареєструвала нових фінустанов, не оприлюднювала проектів нормативних актів.

Через таку бездіяльність робота деяких фінустанов ускладнена або зупинена. Працювати без ліцензії - протиправно, тож на новий склад комісії лягає відповідальність оперативно та "чисто" відновити роботу Нацкомфінпослуг. Аби це вдалося, нове керівництво повинно докласти чимало зусиль.

Нацкомфінпослуг - державний колегіальний орган, підпорядкований президенту та підзвітний Верховній Раді. Він створений 2011 року. До того було Держфінпослуг.

Чинним законодавством на комісію покладено повноваження щодо здійснення дозвільних процедур, які періодично проходять учасники ринків фінансових послуг. Таких установ у 2014 році було понад 2 тис. Якщо змусити навіть частину з них "сплачувати бонуси" за позитивні рішення, то сума "доходу" вийде суттєва.

Про розмір сплачених "бонусів" можна дізнатися з повідомлень на сайті СБУ. Приміром, у лютому 2015 року співробітники головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ під час отримання хабара 60 тис грн затримали директора одного з департаментів Нацкомфінпослуг.

Чиновник, який має другий ранг державного службовця, вимагав гроші за надання ліцензії на здійснення страхової діяльності. Очевидно, що позитивне рішення про видачу ліцензії повинна була прийняти вже комісія у новому складі.

Через надмірну зарегульованість дозвільних процедур фінансовим установам доволі непросто "догодити" регулятору при підготовці документів.

 Максим Поляков. Фото Максима Марусенка

Наприклад, кредитна спілка для отримання ліцензії на залучення вкладів на депозитні рахунки повинна подати понад 20 документів. У них чиновник комісії завжди може угледіти наявність "положень з неоднозначним трактуванням".

Знайшли таке зауваження - і документи для отримання ліцензії залишаються без розгляду або приймається рішення про відмову у видачі ліцензії.

Звісно, фінансовій установі ніхто оперативно не повідомить про виявлені недоліки. Компанія отримає лист із зауваженнями лише днів за тридцять і знову буде готувати документи. Знову знайдуть кілька зауважень, і знову готуватимуть документи. Процес може тривати не просто довго - він може тривати вічно.

На якомусь етапі установі підкажуть вихід. До керівника зателефонує приємна дівчина, яка повідомить, що знає про проблеми з отриманням ліцензії та запропонує отримати "консультаційні послуги" з отримання ліцензії.

Якщо компанія згоджується, то після оплати "бонуса" на рахунок фірми їй вишлють електронною поштою зразки документів. Установа впише туди лише своєї реквізити. Чиновники проглянуть ці документи "неофіційно" і зроблять зауваження.

Після того, як страхова компанія чи кредитна спілка усуне виявлені недоліки, документи подаються в комісію офіційно. Рішення про видачу ліцензії приймається без проблем. Схема майже чиста з точки зору законодавства.

Разом з тим, вона містить ризики для розвитку ринків фінансових послуг, адже будь-яка фірма може знайти необхідну суму коштів для отримання "консультаційних послуг", і ніхто в комісії реальну відповідність фінансової установи ліцензійним установам перевіряти не буде.

За певний час фірма збере кошти і скаже клієнтам "до побачення". Результат діяльності таких ділків неминуче негативно позначиться на репутації усього ринку.

Вказаний "механізм" отримання ліцензії набув найбільшої популярності під час керівництва комісією Борисом Візіровим, який був звільнений з посади у квітні 2014 року. Проте в законодавство досі не внесено жодної зміни, яка б унеможливила роботу цієї "схеми" зараз чи в майбутньому.

 Борис Візіров. Фото Кирила Чуботина

Як можна зменшити корупційну складову при дозвільних процедурах? Дуже просто: нове керівництво повинно прагнути очистити роботу комісії. Лише реальне бажання нових очільників побороти корупцію може принести результат.

Очевидно, що новий склад відомства знає про ці проблеми, адже усі нові члени комісії мають досвід роботи на ринку страхових послуг. Існує кілька простих умов, виконання яких зможе суттєво зменшити обсяги корупції.

1. Ініціювати внесення змін до законодавства щодо спрощення проходження дозвільних процедур і припинення подачі до комісії зайвих документів.

Це мусить бути справжнє спрощення. Попередні проекти нормативних актів щодо здійснення дозвільних процедур готувалися нібито з метою спрощення, а насправді ситуацію лише ускладнювали. Ліцензії повинні видаватися безстроково для всіх фінансових установ без винятку.

2. Передбачити норму, що у рішенні про відмову у видачі ліцензії або про залишення документів без розгляду комісія зазначає повний та вичерпний перелік підстав для прийняття такого рішення з відповідним обґрунтуванням.

Це змусить чиновників комплексно розглядати подані документи, а не знаходити кілька формальних зауважень та приймати негативне рішення.

3. Оприлюднити на сайті комісії не лише перелік та умови отримання адміністративних послуг, а й форми і зразки документів, правила їх заповнення.

Наявність форми і зразків документів, що подаються при отриманні дозвільних процедур, дозволить установам самостійно готувати документи без пошуку посередників. Комісія ж буде позбавлена можливості відмовляти у проходженні дозвільних процедур фінансовим установам за формальними ознаками.

Забезпечення прозорого проходження фінансовими установами дозвільних процедур мусить стати основним завданням нового керівництва Нацкомфінпослуг. Який шлях оберуть нові очільники відомства - стане очевидно дуже швидко.

Також новому керівництву комісії варто пам'ятати, що в результаті дій деяких її членів чи попереднього регулятора - Держфінпослуг - порушено кримінальні справи, а дехто вже відбув термін покарання. Не варто повторювати чужі помилки.

 Голова Нацкомфінпослуг Ігор Пашко. Фото nfp.gov.ua

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

***

Фото на головній ukranews.com

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: