Українська правда
Економічна правда

Субсидована моя Україно

Святослав Павлюк, для ЕП — Вівторок, 2 лютого 2016, 09:30
Версія для друку Коментарі 150
Фото nk.org.ua

Ріст цін на енергію для населення за останній рік спричинив реінкарнацію старих і брунькування нових популістів.

Саме ріст цін підняв інтерес мас-медіа до питань енергоефективності.

Він також спонукав уряд виробити політику захисту вразливих споживачів, які не можуть платити за енергію та комунальні послуги, які досі називають житлово-комунальними послугами.

Як відомо, 98% квартир в Україні приватизовані, тому житлових послуг держава нікому не надає.

Громадяни сплачують лише за енергетичні послуги - електроенергію, газ, тепло, тверде паливо - та комунальні - воду, каналізацію, прибирання, поточний ремонт будинків - всього 18 складових.

Нема в Україні житлово-комунальних послуг з часу приватизації житла, але саме так дотепер веде та оприлюднює відповідні дані Держстат.

Отже, держава, небезпідставно остерігаючись перспективи надмірних емоцій населення, яке отримає нові платіжки, запровадила в 2015 році широку програму субсидій.

Перші особи країни неодноразово з усіх екранів закликали кожного подавати заяви на їх отримання. Оскільки минув перший рік дії програми, можна зробити певні висновки.

Ілюзія дешевої енергії

Досвідчені викладачі в університетах не раз згадували принцип: найкраще зрозуміти тему можна тоді, коли її пояснюєш іншим.

Отак автор почав розбиратися в безкінечних цифрах субсидій і рахунків за комунальні послуги, намагаючись зробити якісь висновки, а не просто запам'ятати кількість нулів.

Якщо піднятися над дискусіями, кому скільки призначили, чи це справедливо, чому вітчизняний газ такий дорогий і де "зрада", варто звернути увагу на співвідношення між споживанням і платіжками тих, хто отримує субсидії на "житлово-комунальні послуги", і тих, хто платить за все з власної кишені.

Ба - понад те платить і податки, з яких держава платить субсидії тим, хто за спожиті послуги заплатити не може.  

Слід взяти до уваги, що газ споживають і ті, й інші, але з огляду на відсутність повного його обліку, точно встановити, хто скільки споживає, неможливо.

Варто також врахувати, що крос-субсидії в електроенергетиці - від промисловості побутовим споживачам - теж розподілені рівномірно.

Як же вибудувана система розподілу субсидій, і яким є ефект її функціонування?

Отже, на кінець 2015 року в Україні за "житлово-комунальні послуги" населенню нараховано близько 51 млрд грн. Субсидій за цими послугами, компенсацій за паливо та пільг нараховано близько 25,3 млрд грн.

Фактично половину нарахованої суми оплачує уряд з податків українців. Тобто рівень втручання держави в сектор економіки комунальних та енергетичних послуг країни становить майже 50%.

Загальний обсяг субсидій в бюджеті 2015 року був 25,3 млрд грн, а в бюджеті 2016 року - вже 38 млрд грн. Спонукає такий об'єм субсидій економити? Може економічна модель енергоефективності конкурувати з моделлю субсидованого проїдання?

Правильно поставлене питання є першим кроком до пошуку світла в кінці тунелю.

Ось ще кілька цифр, важливо вловити їх пропорції.

На підконтрольній Україні території в 2015 році було 16,7 млн квартир та односімейних будинків. 

За підсумками 2015 року 5,4 млн домогосподарств отримали субсидії та пільги на загальну суму 25,3 млрд грн. Тобто саме на цих споживачів країна пустила 50% грошей ринку житлово-комунальних послуг.

Таким чином, 5,4 млн отримувачів субсидій спожили послуг на таку ж суму, як 11,3 млн абонентів, які платять за себе самі.

Це означає, що об'єм споживання енергетичних та комунальних послуг отримувачів субсидій щонайменше удвічі вищий від тих, хто їх не отримує. Отже, існуюча система нарахувань спричиняє нераціональну поведінку споживачів.

Створена ілюзія дешевої енергії не спонукає економити, а скорочення субсидій викликає злість у тих, хто до них звик. Ті, хто сповна платять податки, оплачують свої квитанції та подвійні - малозабезпечених. Верхня межа компенсацій явно завищена і потребує корекції.

Гроші на вітер

Особливістю існуючої системи субсидій є те, що лише незначна частка грошей виплачується безпосередньо їх отримувачам - близько 2%, а це лише 600 млн грн з понад 25 млрд грн.

Решта перераховується підприємствам, які постачають тепло, воду, електроенергію, газ та інші послуги, щоб вони надали їх безкоштовно або із значною знижкою.

За відсутності повного обліку споживання води, тепла і газу поле для маніпуляцій та приписок - немале.

Існуюча пропорція в споживанні є наслідком такого способу фінансування, тому її слід переглянути. Споживач, який не платить сам за товар, не розуміє його реальної ціни. Тому монетизація пільг є обов'язковим кроком - яким би не був опір.

Обсяг субсидій не може постійно збільшуватися. Поверхневий аналіз дозволяє припустити, що сама лише зміна способу та меж надання субсидій може змінити поведінку субсидіантів. Споживання енергії в цьому сегменті можна скоротити удвічі, що вивільнить понад 8 млрд грн.

Для порівняння: на програму газозаміщення та енергоефективність у 2015 році було витрачено близько 300 млн грн, а на 2016 рік планується близько 800 млн грн.

Розпочату програму субсидій неможливо згорнути, але суспільство мусить швидко рухатися далі і вдосконалювати спосіб допомоги незабезпеченим.

Базова проблема українського житлового сектора - надзвичайно високе споживання енергії через високі втрати в будинках, тому велика кількість енергії, помножена на будь-яку ціну, буде давати велику платіжку.

Передусім потрібно допомогти суспільству зменшити втрати в будинках, а відповідно - зменшити споживання і платежі за енергію за рахунок комплексної термомодернізації.

Країна дотацій

Існуюча система фінансової підтримки житлового сектора не обмежена субсидіями. Основних видів допомоги в країні кілька і кожен з них заслуговує окремої уваги.

Отож, у 2015 році населення України отримало:

- субсидії  та пільги на оплату "житлово-комунальних послуг" з бюджету - 24,5 млрд грн,

- субсидії на закупівлю твердого палива з бюджету ~ 0,6 млрд грн,

- крос-субсидії (дотаційні сертифікати) з електроенергії ~ 40 млрд грн,

- неотриманий прибуток "Нафтогазу" через продаж газу населенню за заниженою ціною ~ 40 млрд грн,

- дотації муніципальним компаніям з вивезення сміття, водопостачання - дані відсутні.

Тобто загальна річна сума за "житлово-комунальні послуги" в розмірі 51 млрд грн базується на дотованих цінах на електроенергію та газ.

Якщо пам'ятати, що фактичних платежів населення було 51 млрд грн мінус всі бюджетні субсидії, то це означає, що витягнуті з власних кишень 25 млрд грн не покривають і 20% реальної вартості наданих послуг. 80% рахунків покриває уряд з податків українців та коштом знекровлення державних підприємств. 105 млрд грн субсидій і дотацій населенню - це більше суми, яку країна в стані війни витрачає на оборону.

Суми, яку країна призначила на проекти енергоефективності, на фоні таких витрат взагалі не видно.

Ситуація тим жахливіша, що ціни рано чи пізно стануть недотованими - як тільки рівень зношеності "Нафтогазу", "Укргазвидобування" та "Енергоатома" сягне межі і вони збанкрутують, а населення ще не утеплить будинки і не могтиме оплачувати повну ціну при об'ємі споживання утричі вищому, ніж в ЄС.

Пріоритетом термінових дій мусить бути системне скорочення споживання, а не дискусія про тарифи, хоча за діями монополістів все одно треба стежити.

Якщо всі згадані суми - все одно народні гроші, то значно раціональніше буде швидше підвищити ціну для населення до реального рівня, а отримані кошти пускати на цільові програми співфінансування модернізації житла, а не просто проїдання.

Тобто громадян як акціонерів державного енергетичного сектора повинен цікавити не дешевий газ, а прибутки свого підприємства. Так само, як співвласників пекарні цікавлять не безконечні "халявні" булочки, а прибуток, який можна спрямувати хоча б на ремонт даху чи навчання дітей.

Критичним питанням є скорочення обсягу наданих субсидій та надання можливості максимально монетизувати ці гроші. Країна повинна перестати говорити про те, як вивести "Нафтогаз" в "нуль" - це курка, яка повинна нести золоті яйця.

Кожен громадянин, який хоче отримати субсидії в грошовій формі і використати їх на проекти енергоефективності, повинен отримати таку можливість. Механізм є: субсидії на купівлю твердого палива виділяються у грошовій формі. У 2015 році на це витрачено понад 600 млн грн, і ніхто не скаржився.

Очевидно, що колективна стратегія щодо багатоповерхівок повинна мати пріоритет над індивідуальними стратегіями "латкових" утеплень.

Країна повинна якомога швидше сформувати широку, зрозумілу і доступну програму енергоефективності в житловому секторі та створити фонд, орієнтований на скорочення споживання енергії. Парламент мусить прийняти закон про такий фонд, монетизувати пільги, субсидії і максимально - дотації та крос-субсидії.

Не треба четвертий рік чекати на обіцяний грант ЄС чи Німеччини - Україна має все для запуску програми своїми силами. Якщо донори захочуть, то можуть приєднатися.

Через кілька років, оглядаючись назад, українці дивуватимуться, як можна було так марнотратно жити стільки десятиліть. Українського газу буде повністю вистачати на потреби населення. Головне - правильно витрачати гроші.

Святослав Павлюк, Асоціація енергоефективні міст України

Все про: газ, Нафтогаз, субсидії

powered by lun.ua

Коментарі — 150

Владимир Сочилин _ 05.03.2016 22:38
IP: 46.250.27.---
Бред написан с этими субсидиями...пример? легко...Пенсионер,которой в своей жизни допустим легко работал..еле сводил концы с концами..скакал с места на место в итоге получил пенсию 1300-1400гр.. ..и естественно он от государства..считай от народа Украины получает субсидий примерно на 600-800гр..при оплате комун.услуг...а своих платит гривень 300....другой пенсионер катаржно работал...35-40 лет выслуги..добивался повышеной пенсии и заработал аж 2500-2700гр. пенсии...и которому субсидия оказывается не положена..и он бедолага со своей ПОВЫШЕННОЙ пенсии оплачивает все 100% комун.услуг а это порядка 1000 гр.сегодня пока что...в итоге...у пахаря с подорваным здоровьем остается 1500гр на прожить...а у бездельника 1100гр....Вот и думаешь..а за что я здоровье гробил? неужели мой сосед бездельник был прав...и не забудьте ..что минимальную пенсию получит и тот..который мог лет 20 отсидеть в колонии...ВОТ И ВСЯ СПРАВЕДЛИВОСТЬ....
Serg Bah _ 19.02.2016 00:47
IP: 91.224.96.---
Святослав Павлюк тот кто придумал эту систему субсидий получает огромные откаты от владельцев обл энерго, они не способствуют уменьшению затрат! Для того чтоб было стремление к экономии нужно ставить норму потребления газа годовую к примеру 2000куб по цене 3,6грн.,а свыше по7,20грн и выделять субсидию тем кто не может оплатить норму, а если человек будет расходовать 100000куб отапливая улицу ему будут давать субсидию. А еще есть хорошая схема , бизнесмен оформил трех этажный дом на маму ,а сам в ее одно комнатную квартиру и отапливает свой дворец за счет субсидий! Вобщим того кто придумал эту аферу с субсидиями моло растрелять, это лучший подельник Путина!
Иванович Игорь _ 17.02.2016 22:34
IP: 37.53.241.---
а населення ще не утеплить будинки... Поясныть цьому черговому експерту, що скыльки не утеплюй будинки, паливл дешевше не стане. Це все - МММ.
Тарас Кепещук _ 16.02.2016 12:00
IP: 178.94.105.---
Відносно цифр можна дискутувати, але на загал висновки правильні - рідко хто з тих, хто отримав субсидії, раціонально та економно використовує енергоресурси. Причому підходи держави щодо отримання субсидій населенням саме цьому сприяють. Людина, отримавши субсидію на газ (для прикладу 600 м3 на місяць) за умовною ціною 300 грн., таку кількість газу і використовує – немає мотивації його економити. А в ідеалі, в державі повинен бути такий стан речей, коли доходи переважної більшості населення дозволяли оплачувати комунальні платежі без субсидій, тоді одним не прийшлося тижнями/місяцями збирати необхідні документи та стояти в чергах , щоб її отримати, а іншим – платити за себе і за інших.
Антон Максименко _ 15.02.2016 19:18
IP: 176.36.206.---
Сама ідея субсидій утопічна-спочатку все забрати потім поділити і пому дати , а тому недати. Для країни з ринковою економікою це зовсім абсурдно. Так собі товчемо водичку в ступі. Довели країну до зубожіння, а тепер субсидіями кормлять. І це ще не прірва, це ще тільки підійши до прірви. Вже зараз зекономлених коштів від субсидій на прожиття не хватає, а , що буде завтра.


Також у розділі

Авторизація





Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте
Яндекс.Метрика