Українська правда
Економічна правда

"Компромісний" варіант. З якими податками країні жити три роки

Економічна правда — Понеділок, 14 грудня 2015, 00:00
Версія для друку Коментарі 74
Фото rian.com.ua

ЕП продовжує слідкувати за марафоном "податкова реформа", який уже четвертий місяць тримає в напрузі бізнес, чиновників та міжнародних кредиторів.

Як відомо, наприкінці минулого тижня уряд ухвалив та зареєстрував в парламенті так званий "компромісний" варіант реформи, з проектом якого можна ознайомитися на сайті Верховної Ради.

Поки що складно розібратися, якого ж "компромісу" досягли прибічники двох різних моделей. Попередній аналіз свідчить про те, що кістяком підсумкової версії все-таки стала концепція Кабміну.Зокрема, впадає в очі, що майже ніяких поступок не було зроблено в питанні спрощеного оподаткування.

Як зазначається в документі, новий Податковий кодекс набере чинності з 1 квітня 2016 року. Причина - маса новацій, до яких платники податків повинні звикнути.

Утім, це не стосуватиметься змін, які впливають на формування дохідної частини бюджету та які набирають чинності з 1 січня 2016 року, зокрема щодо встановлення нових ставок податків і зборів.

Також законопроектом пропонується встановити мораторій на внесення змін до податкового законодавства на період з 1 січня 2016 до 31 грудня 2018.

Скоріше за все, новий Податковий кодекс та проект бюджету депутати розглянуть на останньому пленарному тижні 22-25 грудня.

Як бачимо, часу до фінального розгляду податкової реформи залишилося небагато, тож ЕП пропонує не зволікати і ознайомитися із основними податковими новаціями, за якими країні жити протягом наступних трьох років.

  2016 2017
Податок на прибуток 18% 17%
Податок на доходи фізичних осіб 18% 17%
Єдиний соціальний внесок 20% 20%
ПДВ 20% 20%
Чинна модель  Нова модель
Ставка: 0% для компаній з оборотом менше 3 млн грн на рік, 18% - для решти компаній Ставка: 18% у 2016 році, 17% - з 2017 року
База:

Розрахована на основі ПСБО, або МСФЗ (для публічних компаній, або за вибором)
База:

Розрахована на основі ПСБО, або МСФЗ (для публічних компаній, або за вибором)
 

Інвестиційний податковий кредит. Йдеться про можливість зменшення податкових зобов'язань для підприємств, які з 1 січня 2016 до 31 грудня будуть здійснювати капітальні інвестиції. Вимоги наступні:


по-перше, це інвестиції у матеріальні активи;


по-друге, мінімальний строк корисного використання таких активів не менше 4 років;


по-третє, такі активи будуть введені в експлуатацію в період з 1 січня 2016 року до 31 грудня 2018 року.


- Розмір інвестиційного податкового кредиту може становити 30% від балансової вартості окремого матеріального активу або їх сукупності, але не більше 50% від розміру податкових зобов’язань за окремий звітний період.


- Залишок невикористаного інвестиційного податкового кредиту може бути перенесений на наступний податковий період.

  Відмова від сплати авансових платежів по податку на прибуток
Чинна система Нова система

Заробітна плата


Ставки:

0% - для 0,5 розміру мінімальних місячних заробітних плат (609 грн.); надається для заробітних плат не вище 1 710 грн

15% до 10-кратного розміру мінімальних місячних заробітних плат (12.180 грн.)

20% на суму перевищення 10-кратного розміру мінімальних місячних заробітних плат (12.180 грн.)

Заробітна плата

Ставки:

0% - для 0,5 розміру мінімальної місячної заробітної плати (689 грн.); надається для заробітних плат не вище 4 134 грн

 у 2016 році 18% (17% - у 2017 році) - для інших заробітних плат

Військовий збір 1,5% Військовий збір 1,5% (подовження на 2016 рік)
Доходи відмінні від заробітної плати та інвестиційного доходу – 20% Доходи відмінні від заробітної плати та інвестиційного доходу – 18% (17% - у 2017 році)
Інший дохід
5% - дивіденди
20% - інший інвестиційний дохід
Інший дохід
18% (17% - у 2017 році)- дивіденди
18% (17% - у 2017 році) - інший інвестиційний дохід
  Оподаткування пенсій - 15% від "мінімалки" (якщо розмір пенсій вище 4 134 гривень)
Чинна система Нова система

 База оподаткування


Заробітна плата та деякі доходи відмінні від заробітної плати та інвестиційного доходу

Не перевищують 17 мінімальних місячних заробітних плат (20 706 грн; 17*1218 грн.)

База оподаткування


Заробітна плата та деякі доходи відмінні від заробітної плати та інвестиційного доходу

Не перевищують 25 мінімальних місячних заробітних плат (34 450 грн; 25*1378 грн.)

Ставки


Роботодавець – 41% (в середньому)
Робітник – 3,6%

Ставки


Роботодавець – 20%
Робітник – 0% (скасування ЄСВ 3,6%)

Чинна система Нова система
1. Ставка:a) загальна - 20%b) експорт - 0% 1. Ставка:   a) загальна - 20% b) експорт - 0%         
2. Фармацевтична продукція - 7%    2. Фармацевтична продукція - 7%       
3. Спеціальний режим для сільськогосподарських компаній. Відповідно до спецрежиму, нарахована сума ПДВ не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні підприємства. 3. Запровадження на 2016 рік перехідних умов у застосуванні сільгоспвиробниками спецрежиму оподаткування, а саме – розподіл нарахованого ПДВ у такій пропорції: 75% - до державного бюджету, 25% - залишення у розпорядженні сільгоспвиробника. Скасування такого спецрежиму з 1 січня 2017 року.                       
  4. Відновлення права на відшкодування ПДВ для усіх експортерів зернових та технічних культур
5. Обов’язкова реєстрація при перевищенні річного обороту: 1 млн. грн. 5. Обов’язкова реєстрація при перевищенні річного обороту: 2 млн. грн.
  6. Запровадження офіційної публікації реєстру відшкодування ПДВ з відображенням у ньому даних про платника податку, заявлених до відшкодування з бюджету сум податку та стану їх відшкодування.
Чинна система Нова система
Вимоги до платників податку
І група - ФОП, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно торгівлю на ринках або надають побутові послуги населенню. Обсяг доходу - не перевищує 300 тис грн.    Група А – діюча І група (критерії залишаються незмінними). Проте, не можуть працювати юридичні особи. 
ІІ група - ФОП, які надають послуги платникам єдиного податку або населенню. Виробництво та продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства. Наймані працівники - до 10 осіб. Обсяг доходу – до 1,5 млн грн.  Група В – об'єднано ІІ та ІІІ групу, для яких зменшено максимальний розмір доходу з 1,5 та 20 млн грн до 2 млн грн. Наймані працівники - до 10 осіб. Підприємцям потрібно буде вести бухгалтерію і облік доходів чи продажів (ДФС може їх перевіряти і штрафувати). Не можуть працювати юридичні особи. 
ІІІ група – ФОП та юридичні особи, які мають дохід до 20 млн грн. 
ІV група – с/г товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий рік дорівнює або перевищує 75 % Група С - ті ж сільськогосподарські товаровиробники, для яких встановлюється додатковий критерій обсягу доходу – не більше 2 млн грн на рік
База оподаткування та ставка
І група – мінімальна заробітна плата. Ставка - до 10% мінімальної заробітної плати. ЄСВ - 34,7% бази нарахування або 422,65 грн Група А. Ставка - від 10% до 20% мінімальної заробітної плати (до 275,6 грн), встановлюють місцеві ради. ЄСВ - 20% мінімальної зарплати (275,6 грн).
ІІ група - мінімальна заробітна плата. Ставка – до 20% мінімальної заробітної плати. ЄСВ - 34,7% бази нарахування або 422,65 грн                                      Встановлюються нові правила визначення бази оподаткування – дохід, визначений за прямим (Доходи – Витрати) або непрямим методом (Доходи –Доходи*коефіцієнт). Коефіцієнт: в 2016-2017 роках - 0,85, у 2018 - 0,65, у 2019 році – 0,45. Чим вищий коефіцієнт, тим менше база оподаткування.                                                               Ставка - 18% бази оподаткування.   ЄСВ - 20% мінімальної зарплати (275,6 грн).
ІІІ група - дохід . Ставка - 2% доходу – з ПДВ, або 4% доходу – без ПДВ. ЄСВ – 34,7% бази нарахування або 422,65 грн.   
ІV група: 0,09 -1,35% нормативно-грошової оцінки 1 га землі (залежно від виду земель) Група С: 0,09-1,35% нормативно-грошової оцінки 1 га землі (залежно від виду земель).
Щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО)

1. Фізичні особи - платники єдиного податку другої-третьої груп, які перебували на обліку в контролюючих органах до 1 січня 2016 року з 1 січня 2016 року вважаються платниками єдиного податку групи "B".

2. Платники єдиного податку групи "В", які сплачували єдиний податок у 2015 році у складі другої групи платників єдиного податку, і мали почати застосовувати РРО з 1 січня 2016 року у відповідності до попередньої редакції Кодексу, застосовують РРО з 1 січня 2016 року

3. Платники єдиного податку групи "В", обсяг доходу яких у першому календарному кварталі 2016 року перевищив 1 млн гривень, застосовують РРО з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення.

4. Компенсація з місцевих бюджетів витрат платників єдиного податку на придбання реєстраторів розрахункових операцій - 75% вартості придбаних РРО.

Підакцизні товари

Ставка

Чинна система,

2015 рік

Ставка

Нова система, 2016 рік

Примітка
лікеро-горілчані вироби 70,53 грн. за 1 л 100% спирту 141,06 грн. за 1 л 100% спирту  У 2017-2020 роках ставка збільшуватиметься щорічно на 5% і у 2020 році становитиме 171,47 грн
вина сухі 0,01 грн. за 1 л 0,05 грн. за 1 л Мінімальний розмір ставки у ЄС – нульова ставка. Розмір ставки в окремих країнах ЄС: Франція – 0,9 грн. за 1 л; Польща – 9 грн. за 1 л.
вина кріплені, вермути 3,58 грн. за 1 л 5,37 грн. за 1 л У 2017-2020 роках ставка збільшуватиметься щорічно на 5% і у 2020 році становитиме 6,53 грн
вина ігристі 5,20 грн. за 1 л 7,80 грн. за 1 л Мінімальний розмір ставки у ЄС - нульова ставка. Розмір ставки в окремих країнах ЄС: Бельгія – 13,62 грн. за 1 л Латвія – 16,65 грн. за 1 л.
пиво 1,24 грн. за 1 л 2,48 грн. за 1 л У 2017-2020 роках ставка збільшуватиметься щорічно на 5% і у 2020 році становитиме 3,01 грн. Мінімальний розмір ставки у ЄС – 2 грн
сигарети (специфіка) 227,33 грн. за 1000 шт 318,26 грн. за 1000 шт У 2017-2020 роках ставка збільшуватиметься щорічно на 7% і у 2020 році становитиме 429,29 грн. за 1000 шт.
сигарети (адвалор) 12% від максимальних роздрібних цін без ПДВ 15% від максимальних роздрібних цін з ПДВ У 2017-2020 роках ставка не змінюватиметься.
Чинна система Нова система
Оподатковуються легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мають об'єм циліндрів двигуна понад 3 000 куб см. Оподатковуватимуться легкові автомобілі класу "Люкс" вартістю понад 1 млн грн, віком не старше 5 років, незалежно від об’єму двигуна.                                   Перелік автомобілів затверджується Кабінетом міністрів та розміщується на сайті Мінекономрозвитку (на базі методики, яка враховує марку, модель, рік випуску, тип та об’єм циліндрів двигуна, тип коробки передач, пробіг автомобіля).
Ставка (за рік) - 25 000 грн за автомобіль. Ставка (за рік) - 25 000 грн за автомобіль класу "Люкс"
Кількість автомобілів, які підлягають оподаткуванню - 15 888 одиниць Загальна кількість автомобілів класу "Люкс"
2011-2013 років випуску (безвідносно до вартості таких авто) – 138 249 одиниць (Mercedes-Benz, BMW, Lexus, Audi, Porsche, Infiniti, Land Rover, Jaguar, Bentley, Maserati, Rolls-Royce, Maybach, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, інш.)
Чинна система Нова система
Не оподатковуються:
- будівлі промисловості та складські приміщення промислових підприємств;
- будівлі, споруди сільгосптоваровиробників
Зазначені пільги скасовуються.
За даними Держкомстату площа зданих в експлуатацію будівель промисловості та складів за період 2010 - І кварталу 2015 року становить 5 056 тис. кв.м.
Ставка податку:
1) до 2% МЗП за 1 кв м площі нерухомого майна.
Встановлюється місцевими радами.
Ставка податку:
1) до 3% МЗП за 1 кв м площі нерухомого майна – для об’єктів житлової нерухомості, а також для об’єктів нежитлової нерухомості. Встановлюється місцевими радами.

2) 25 000 грн на рік – додатково для квартир та будинків площею понад 300 кв м та 500 кв м відповідно

Пільги:
Для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв м.
Для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв м.                                                    

Для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі часток) - на 180 кв м.

Пільги:
Для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв м.
Для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв м.                                                          

Для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі часток) - на 180 кв м.

  Чинна система Нова система
Визначення бази оподаткування за фактичною ціною реалізації Ціна, що дорівнює граничному (максимальному) рівню ціни на природний газ, що реалізується промисловим споживачам, який встановлюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики. Середня митна вартість імпортованого природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за податковий (звітний) період.
Ставка оподаткування природного газу, видобутого з покладів на глибині до 5000 метрів 55% 29% - з 2016 року
20% - з 2018 року
Ставка оподаткування природного газу, видобутого з покладів на глибині понад 5000 метрів 28% 14% - з 2016 року
10% - з 2018 року
Базовий податковий (звітний) період для рентної плати за видобування нафти, конденсату, природного газу Календарний квартал зі сплатою щомісячних авансових внесків Календарний місяць
Чинна система Нова система
За неподання інформації для реєстру фізосіб (за повторне порушення протягом року) 85 (170) 850 (1700)
За неподання або подання з помилками звітності про дохід і нараховані податки 510-1020 1020-2040
За неподання або несвоєчасне подання податкових декларацій та звітності 170-1020 340-2040
За порушення платником ПДВ термінів реєстрації податкових накладних (залежно від терміну затримки) 10-40% суми ПДВ 10-40% суми ПДВ
За незбереження первинних документів, бухгалтерської звітності при податковій перевірці 510-1020 5100-10200
За неподання або несвоєчасне подання банками податкової інформації ДФС 170-340 -
За невчасне подання банками та іншими фінустановами інформації про закриття/відкриття банківських рахунків платниками - 3400
За порушення правил вивезення нафтопродуктів 200% вартості, але не менше 15 000 -
За неподання або неповне подання документів для становлення на облік у контролюючому органі чи неповідомлення контролерів про зміну місця реєстрації (за повторні порушення протягом року) 1700 (3400) - для фізосіб, 5100 (10 200) - для юросіб
За проведення розрахунків з рахунків, які не стоять на обліку у контролюючих органів 10% суми операції, аде не менше 8500
За порушення строків реєстрації електронних акцизних накладних (залежно від терміну затримки) 2-40% суми акцизу але не менш 2000 - 20 000
За реалізацію палива без реєстрації платником акцизного податку 100% суми акциза
За неподання документації в рамках контролю за ТЦО 300 розмірів МЗП (413 400)

Все про: податки, Податковий кодекс

Коментарі — 74

Надія Рябець _ 25.12.2015 21:33
IP: 78.111.190.---
Абыр:

Ви знову приписуєте мені те, що я не писала. Я не пропонувала "ликвидировать проверки и уменьшать штрафы " . Я писала, що треба створити умови, які виключають корупцію при перевірках МСБ. Для малого і середнього бізнесу - це означає фіксовану суму податку. Підкреслюю, я говорю лише про малий і середній бізнес.
І найголовніше. Я писала, що для розвивитку економіки та й держави треба створити сприятливі умови для розвитку підприємництва. А це означає, що треба втілювати передовий досвід не лише в галузі податкових перевірок(що теж необхідно), але і в галузі створення сприятливих умов для розвитку малого і среднього підприємництва. Наприклад як в Польші.
NfV _ 22.12.2015 13:56
IP: 46.149.93.---
Да, налоги единщиков-физлиц неприлично малы. Ну так сделайте не 20% от минималки, а 100! Посчитайте, сколько дополнительных затрат понесет единщик: приобретение и обслуживание ЭККА, терминала для карточек, открытие и ведение счета в банке, интернет для передачи данных с ЭККА, расходы на программу для бухучета, а, главное з/п бухгалтера и налоги с нее. И эти деньги получит не бюджет, а кучка левых фирм и банков!
Аргументы горе-рехворматоров просты. Так в Европе! Оставляя в стороне вопрос, действительно так ли, напрашивается аналогия. У людей принято стричь ногти, но если человеку, находящемуся в состоянии клинической смерти, начинать лечение со стрижки ногтей...
Ярослав Ганіткевич _ 21.12.2015 21:35
IP: 91.200.113.---
як видно, теперішня влада однаково оподатковує населення, людей з різко зниженими зарплатами і пенсіями, та мільярдерів-олігархів із зверхдоходами. При чому останні раніше своєю владою забезпечили собі можливість "прихватизувати" майно держави, про яке говорили що буде роздане за майновими сертифікатами населенню - кожному близько 12000 доларів, а чим це закінчилося? В розвинутих країнах мільярдери передають до бюджету для забезпечення населення 40-50% доходів, а при нашій економіці, упавшій при нинішньому уряді до найнижчого рівня африканського феодалізму, яку частину доходів мають в умовах східної війни віддати до бюджету для підняття найбіднішого населення? Чи влада дальше допускає можливість приховувати доходи в офшорах, в тіневому бізнесі? Перший олігарх Терещенко віддавав 80% (!!!) дохордів на благодівйні цілі!
Абыр _ 18.12.2015 21:37
IP: 94.178.84.---
Надія Рябець:

Для того. чтобы перестала беспокоить коррупционная составляющая со стороны налоговиков, нужно не ликвидировать проверки и уменьшать штрафы. Это путь в никуда.
Нужно изучать И ВНЕДРЯТЬ опыт лучших налоговых служб мира по борьбе с коррупцией в их рядах. Нужно предельно упростить и максимально ужесточить законодательство, отвечающее за наказания при неуплате налогов и при фактах коррупции в налоговой службе. Нужно сделать так, чтобы и у бизнесмена при мысли "а не наколоть ли мне налоговую?" и у налогового инспектора при мысли "а не взять ли мне этот конвертик?" руки от страха трястись начинали и в горле пересыхало! И это АБСОЛЮТНО РЕАЛЬНО СДЕЛАТЬ.

Когда снегом улицы замело - можно не выводить машину из гаража. "Поменьше ездить". Это то, что предлагаете Вы. А можно начать улицы прочищать и песком их посыпать. Это то, что предлагаю я.
Надія Рябець _ 18.12.2015 04:00
IP: 78.111.185.---
Бізнесмени - не злочинці і не "карманики" , а як люди, які розвивають економіку, теж мають право голосу. І завдання держави - не лише отримати податки, а й створити сприятливі умови для розвитку підприємництва.
Ви приписуєте мені те, що я не писала. Я не закликала відмовитись від збору податків або перестати шукати тих, хто дробиться на спрощенців. Я за те, щоб великі підприємства платили по загальній системі оподаткування. Я говорила про малий і середній бізнес. Я якраз писала, що якщо для другої групи спрощеної системи оподаткуваннятю замість фіксованої суми, яку ти чесно і повністю сплатив, встановили нові правила визначення бази оподаткування, це якраз призведе до відновлення умов для вимагання хабарів і корупції зі сторони податкової.



Також у розділі

Авторизація





Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте
Яндекс.Метрика