"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Митниця наказала збирати вдвічі більше

Митниця наказала збирати вдвічі більше

П'ятниця, 23 березня 2012, 17:03 -
На усіх митницях Україні дійсно зупинилося оформлення товарів. Справа у тому, що керівництво Держмитслужби наказало більше ніж удвічі збільшити надходження. Для цього усі "ліві" платежі вимагають платити офіційно. Митники вже почали звільнятися, щоб уникнути криміналу. Паралельно почалися переслідування структур, які раніше допомагали швидко пройти "розмитнення".

У середу "Економічна правда" з посиланням на джерело в Держмитслужбі повідомляла, що з четверга 15 березня митниця "стоїть". Розмитнити товар, що ввозиться до України, стало практично неможливо. Після публікації новини ці факти нам підтвердили ще з кількох джерел.

В той же день прес-служба Держмитслужби спростувала інформацію про затримку вантажів на пунктах пропуску.

Однак ЕП вирішила провести журналістське розслідування з цього приводу. Воно підтвердило, що наше ствердження було правдивим.

З розмов з імпортерами, митними брокерами та навіть з самими митниками ЕП вдалося встановити, що проблему з "розмитненням" почали виникати навіть раніше - приблизно, після 10 березня. В середині ж минулого тижня митниця дійсно "встала" майже повністю.

Реклама:

Причиною послужило неофіційне вимога Києва (а саме голови Держмитслужби Ігоря Калетніка) збільшити стягування митних платежів більш ніж в два рази.

Наприклад, якщо до недавнього часу суб'єкт ЗЕД платив за "розмитнення" машини 80 тис грн до бюджету і ще $10000 "правильним" людям, то тепер за таку ж машину в бюджет потрібно перерахувати приблизно 180-190 тис грн. Тобто, більше, ніж раніше за обома напрямками.

Крім того, митники задіяли новий принцип для розрахунку платежів. Раніше збори сплачувались виключно з автівки, за Єдиним митним тарифом.

Але тепер якщо хтось думає, що ставки встановлюються ЄМТ, і прямо залежать від митної вартості завезеного товару, то він помиляється. Українська Держмитслужба бажає стягувати платежі, як де-небудь в Бурунді або Руанді: з тонни завезеного товару або ж з машини. У розрахунок, зрозуміло, береться більша з двох сум.

Товар Код За тонну, грн З однієї автівки, грн
одяг, взуття 61,63,63,64 24000 400000
тканини 51,52 16500 272000
телевізори, комп'ютери 8471,8528 26000 264000
автозапчастини 8407,8421,8424,8501,8511,8512,8538,8708 22000 224000
электроніка (ресівери, автомагнітоли, радіо, DVD) 0519,8521,8525,8527 20000 248000
іструменты та їх запчастини 8201,8202,8203,8204,8205,8206,8207, 8208,8209,8210,8211 5500 128000
лампочки 8539,854 15000 152000
лампи, світильники, бра 9405 15000 138000
іграшки 95 10000 96000
керамічні вироби та керамічний посуд 6911,6912,6914 6500 136000
посуд, скло 7013 7500 112000
меблі 94 8500 144000
меблі Естонії 94 20800 176000
сумки 4202 9000 144000
двері 7308 9500 95000
побутові електроприлади 8508,8418,8415,8516 16000 176000
парасольки 6601 11000 176000
парасольки садові 660110 11000 128000
постільна білизна, рушники 6302 11500 240000
радіатори 7322110001 6500 128000
спортивні товари 9506911000, 9506919000 8000 144000
біжутерія 7117, 7010 10000 144000
швейна фурнітура 9607,9506,711230 7700 144000
сувеніры 6913 10500 144000
кухонне приладдя неелектричне 7323 9000 144000
вироби з пластику, квіти, посуд 3924,6702,392640 9500 136000
велосипеди 6712 19500 112000
зажигалки 861310, 961320 8000 144000
нетканий матері,ал 5603,5506, 7019 11000 144000
автомобільші шини 4011 10000 160000
шини (камери) для велосипедів 4011500000, 4013200000 5500 112000
диски автомобільні 8708705090 12000 180000
меблева, віконна, двірна фурнітура 8301,8302,8303 11050 200000
меблеві комплектучі ( крім фурнітури)   9600 144000
пледи 6301 12000 160000
метізи 7318, 7322,3917,8482 9000 144000
канцтовари   8000 144000
знаряддя для рибалки 8507100000, 9507201000, 9507300000, 9507900000, 8531809590, 4202929800, 4202921900 8000 152000
ручний електроінструмент   12500 192000
велозапчастини   7000 11200

Фірми "правильних" людей поки дійсно не функціонують, і їм поки платити не треба. Однак ніхто не вірить, що після якогось переформатування цей "обов'язковий" платіж не повернеться. Але вже в навантаження до різко підвищених зобов'язань перед бюджетом.

До речі, подейкують, що той же Юра "Єнакіївський", нещодавно відбув на відпочинок за кордон, уже повернувся і оголосив, що ніякого відношення до "пріпочковавшімся" до митниці фірмам ніколи не мав. Мовляв, люди просто нахабно скористалися його добрим ім'ям.

За останні роки Україна вже стикалася з різким підвищенням офіційних платежів до бюджету. Після "помаранчевої" революції нова влада поставили завдання різко збільшити надходження від митниці. Тодішній голова Митниці Валерій Хорошковський збільшив відрахування майже миттєво, у простий спосіб – частину грошей, які раніше сплачувались за "контрабас", стали перераховувати офіційно. Реально ж, корупційні механізми жодний голова Митниці досі не ламав. І через деякий час схеми запрацювали знов.

У 2012 році встановлення нового порядку сплати платежів мимо бюджету - поки справа майбутнього. А прямо зараз, за словами одного з митників, у відомстві відбуваються масові звільнення співробітників підрозділів, що відповідають за розрахунок тарифів.

Кажуть, що у Харкові такі співробітники пішли всім відділом, а у Києві звільнився начальник відділу, і тому подібні речі. Лікарняний нібито сьогодні теж "не канає": на митниці кажуть, що якщо співробітник "відкинеться" сьогодні на лікарняний, то після "одужання" керівництво служби його звільнить за статтею.

Небажання працювати в таких умовах саме співробітників тарифних підрозділи не дивно. Вони не хочуть брати на себе відповідальність за те, що вважають хіба що не відвертим криміналом.

Зараз для багатьох митниць це буденна картина. Фото sribnazemlja.org.ua

Адже саме їм пропонується кратно збільшувати митну вартість за тими ж контрактами, за якими ще пару тижнів тому здійснювався ввезення тих же товарів за значно меншою вартістю.

Зрозуміло, у законний спосіб обґрунтувати таке підвищення неможливо. А ось стати дійовою особою кримінальної справи цілком реально, адже неофіційні вказівки до справи "пришити" буде складно.

Саме тому сьогодні провезти товар можна далеко не через всі митниці, навіть за новими розцінками! Які, нагадаємо, не усувають ризику можливого перерахування додаткових платежів "правильним" людям в майбутньому.

Правда, нинішні проблеми з "розмитненням" стосуються не всіх товарів. Скажімо, з митної очищенням петрушки або кропу проблеми навряд чи виникнуть.

Керівництво Держмитслужби виділило такий собі перелік товарів "групи "А ". І неофіційним шляхом довела на місця, за якими ставками їх розмитнювати. Ця таблиця є в розпорядженні ЕП. Нажаль, ми не можемо так же швидко навести попередні дані, але за свідченнями митників усі цифри зросли десь у 2,3-2,4 рази.

Про реальні причини виникнення ситуації, що склалася, достеменно знає, мабуть, дуже вузьке коло людей в керівництві держави. Нам же залишається висловлювати припущення, озвучені нашими співрозмовниками.

Звичайно, це вимога президента знайти додаткові кошти на соціальні виплати, що мають відбутися перед виборами до парламенту восени цього року. Але є також інші пояснення.

Відповідно до одного з припущень, нинішнє керівництво Держмитслужби не до кінця дотримувалося угоди з освоєння фінансових потоків, що в числі іншого привело і до недобору платежів до бюджету. Тепер воно намагається гарячково компенсувати цю прикру непорозумілість.

Не суперечить першому припущенню інше: "Сім'я" вирішила, що простіше управляти фінансовими потоками самостійно, ніж через нинішнього главу Держмитслужби Калетніка. З цим же можуть бути пов'язані переслідування, що обрушилися на "правильних" людей та їхні фірми.

Можливо, переформатування роботи Митниці відбудеться саме в цьому напрямку. І тоді всі фінансові потоки, пов'язані з проходженням товарів через кордон, будуть контролюватися "Сім'єю" так само щільно, як зараз контролюється, наприклад, "обнал" - переведення безготівки в готівку.

Так чи інакше, але наші співрозмовники припускають, що якийсь компроміс в описаній проблемі має бути знайдений уже в найближчі дні - в останній тиждень березня.

Відповідно, є надія, що вже 26 або 27 березня вантажі через митницю почнуть проходити.

Реклама: