Розділена країна

Розділена країна

Понеділок, 20 лютого 2012, 14:00 -
В групі людей, які можуть дозволити будь-які придбання, значне погіршення ситуації відзначили 0% респондентів. В групі "найбідніших" значне покращення відчуває також – 0% опитаних.

Українці неоднозначно оцінюють зміни, що відбулися з добробутом їх сімей за останній рік. Про це свідчать дані опитування, проведеного бюро досліджень iVOX Ukraine, на замовлення "ЕП", в ході якого респондентам запропонували відповісти на запитання: "Оцініть, яким чином  змінився добробут вашої родини за минулий рік?"

Деяке покращення відчувають 21,7% опитаних, значне – 3,2%. На переконання 27,2% ситуація дещо погіршилась, а для 10,7% - значно погіршилась. 31,8% опитаних не бачать змін взагалі. 

Можна сказати, що 24,8% респондентів, які за рік, що минув, відчули деяке покращення добробуту власної сім`ї є непоганим здобутком роботи нинішньої влади. Але існує декілька зауважень.

Структура вибірки відповідає складу інтернет-користувачів України, які мають дещо вищий дохід.

Реклама:

"Структура вибірки відповідає складу інтернет-користувачів України за віком, статтю та регіону проживання (за даними офф-лайн дослідження GFK Ukraine), - говорить Ольга Невінчана, аналітик iVOX Ukraine. – Репрезентативність даних досягається завдяки квотуванню, тобто розділенням всього населення на групи за певними характеристиками. В цілому генеральна сукупність інтернет-населення відрізняється від загального населення більшою урбанізованістю, більш високим рівнем доходів, освітою".

Опитування проводяться за допомогою онлайн-платформи Socratos та спеціальної методології. Вибірка, респонденти, які обрані для участі у дослідженні за допомогою спеціальної процедури, склала 1000 анкет. Дослідження тривало 7 днів.

"Аудиторія оффлайн і онлайн – це ті самі люди, - говорить Юрій Качкарда, директор Smartica/Skykillers. – Якась частина оффлайн аудиторії вже мігрувала в мережу і є постійним споживачем не лише контенту, а й покупок, освіти и навіть роботи. Онлайн аудиторія живе таким самим життям, як і оффлайн, едине – відрізняються моделі поведінки, споживання, покупок та отримання інформації".

До того ж, є певні підстави вважати, що  розподіл "покращення" відбувався дуже нерівномірно, навіть якщо відкинути результати двох крайніх дохідних груп респондентів "де кількість спостережень надто мала для аналізу", - зазначає Невінчана.

Якщо поглянути на розподіл респондентів, добробут сімей яких за минулий рік значно погіршився і значно покращився, то побачимо що спостерігається зворотньопропорційна залежність між доходами і характером змін. Тобто, чим більші статки сім`ї, ти менше негативу відчувають її члени. Таким чином, в групі людей, які можуть дозволити будь-які придбання, значне погіршення ситуації відзначили 0% респондентів.

"Можливо, ґрунтуючись лише на цих даних не варто стверджувати, що за минулий рік збільшився розрив між бідними і багатими, - вважає Олег Іванець, аналітик ІГ "Арт Капітал". - Але беручи до уваги суттєве зростання фінансових показників крупних українських компаній і не менш суттєве зростання продажів товарів категорії "люкс" і практично нейтральну динаміку середніх і нижче середніх доходів, то можна стверджувати, що розрив дійсно збільшився.

Експерти відзначають, що насправді ці процеси розпочалися не в минулому році, а тривають вже багато років.

"Процеси розшарування населення в країні почалися задовго до 2011 року і викликані вони не тільки пов’язаністю влади з крупним капіталом або корупцією, політичною кризою або низькою соціальною захищеністю населення, - розмірковує Ігор Солнцев, голова правління ПуАО "Акордбанк". –  Хоча, українцям іноді важче зізнатися в тому що їм добре, особливо на фоні того, що іншим погано, тому багато хто міг і дещо перебільшити свої проблеми".

Протилежною виглядає картина із значним покращенням ситуації. Тому тут максимум позитивних змін відзначають найбагатші респонденти 22,1%. Власне, цей показник зменшується із зменшенням статків сім`ї, тому серед найбідніших значне покращення відчуває – 0% опитаних.

"Групи з доходом вище середнього, багаті та дуже багаті краще пристосовуються до змін ситуації і можуть використовувати їх на свою користь. Саме завдяки здатності пристосовуватись до змін статки цих людей і дозволяють їм належати до груп, яких можна охарактеризувати як багатих і дуже багатих,- говорить Віктор Федоров, генеральний директор КУА "ITT-Менеджмент". – Крім того, існує декілька психологічних моментів. По-перше, якщо хтось їв чорну ікру столовою ложкою, а тепер вимушений – десертною, то про погіршення свого становища він навряд чи говоритиме. По-друге, все пізнається у порівнянні. Якщо я змінив столову ложку на десертну, коли їм чорну ікру, а більшість стали мазати масло тоншим шаром на хліб, то мені знається, що все просто чудово".

Проте не можна не відзначити позитиву. Зокрема в групах респондентів, які можуть дозволити придбати усе, окрім авто або квартири і дому. В цих двох групах фіксуються максимуми з відповідями "дещо покращилось" та високі показники "значно покращилось".

"Держстат ще не опублікував всі дані за 2011 рік, однак вже можна виділити зростання доходів населення впродовж перших трьох кварталів на 15,9% та заробітної плати на 15,6%. Позитивну динаміку продемонстрував роздрібний товарооборот, - зазначає Андрій Шевчишин, керівник аналітичного департаменту ІГ "ТАСК". – Опубліковані дані із субсидування ЖКГ в 2011 році демонструє зниження кількості звернень сімей на 6%. Зростання ВВП також високе 5,2%.

На думку експерта, перша половина року була достатньо жорсткою, в результаті чого споживчі настрої, згідно даних Міжнародного центру перспективних досліджень, постійно знижувались і в березні досягли дна, звідки почалося поступове відновлення. Це може свідчити про стабілізацію в другій половині року, яка, тим не менше, не принесла особливого полегшення групі з низьким рівнем доходу.

Найбільш однорідною є група людей, які вважають, що ситуація не змінилася взагалі.  Якщо в загальному заліку вона набрала – 31,8%, то в розрізі сімейного доходу цей показник тримається в діапазоні - 26,7% – 32,9%. При цьому мінімум зафіксований серед найбідніших – 17,9%, а максимуму 51,9% - серед найбагатших.

Довідка "ЕП"

iVOX – незалежне бюро досліджень, що спеціалізується на проведенні онлайн досліджень на основі онлайн панелі iVOX, а також використовуючи бази респондентів, що надаються клієнтами. Опитування проводяться за допомогою онлайн платформи Socratos і спеціальної методології.

iVOX працює в Бельгії з 2004 року та з 2008 року - в Україні, проводячи онлайн дослідження для широкого кола клієнтів: FMCG та фінансового сектору, комунікаційних та консалтингових агенцій, урядів, університетів.

Опитування проведене методом онлайн-інтерв’ю з використанням панелі iVOX. Вибірка складає 1 000 анкет. Структура вибірки відповідає складу інтернет-користувачів України, за віком, статтю та регіону проживання. Статистична похибка не перевищує 3%.

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!