"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

"Нафтогаз" може переділити ринок нафтопродуктів

"Нафтогаз" може переділити ринок нафтопродуктів

П'ятниця, 16 грудня 2011, 09:07 -
Немає ніякої гарантії, що бензин і "дизель" подешевшають. Весь прибуток від податкових пільг може осісти в "Нафтогазі" і на рахунках власників АЗС. Зате втрати держбюджету, на думку експертів, можуть обчислюватися мільярдами гривень.

Минув вже майже місяць з моменту, коли Міненерговугілля внесло законопроект, що надає НАК "Нафтогаз України" право імпортувати нафту і продавати нафтопродукти без ПДВ. Цей документ залишається одним з найбільш актуальних питань серед нафтовиків.

Як відомо, законопроект був винесений на обговорення Кабінету міністрів 16 листопада. Цікаво, що в прес-службах Міненерговугілля і НАК "Нафтогаз України" до цих пір не можуть розповісти, звідки буде ввозитися нафта і де будуть продаватися нафтопродукти, вироблені з неї.

Не набагато більше інформації надають окремі представники НАКУ.

"Залежить від тих заводів, які увійдуть з нами в переробку. Наприклад, Кременчуцький НПЗ переробляє азербайджанську нафту. Якщо їм буде цікаво, то ми ввеземо свою нафту, переробимо і продамо на Кременчуці. Я ж не знаю завантаження. Можливо, вони не згодні. З Лисичанським НПЗ у нас є договір на переробку, тому ми там маємо якусь квоту - можемо возити і продавати", - міркує радник голови правління "Нафтогазу" Фелікс Луньов.

Реклама:

Цілком можливо, що ініціатива зі звільненням від ПДВ при ввезенні нафти та першому продажі нафтопродуктів є замінником ідеї з введенням мит на імпорт нафтопродуктів.

Нагадаємо, ще навесні 2011 року Міненерговугілля збиралося створити нафтопереробним заводам більш вигідні умови роботи, зробивши імпортне паливо дорогим. Однак цим планам завадили обурення нафтотрейдерів, а також подорожчання нафти.

Згідно ідеї з митами, НПЗ стали б ввозити нафту, переробляти її і продавати нафтопродукти через власні мережі - зокрема, які працюють під брендами "ТНК" і "ЛУКОЙЛ" та усіма АЗС, які контролюються групою "Приват".

Не виключено, що реалізація через споріднені мережі відбуватиметься також в разі звільнення "Нафтогазу" від ПДВ.

Поки представники компанії "ТНК-ВР Коммерс" стримано коментують ініціативу профільного міністерства.

"Головне щоб всі пільги, які приймаються або можуть бути прийняті, були однаково доступні всім учасникам ринку", - говорить віце-президент з продажу, логістики і трейдингу "ТНК-ВР Коммерс" Олена Алексєєва.

Втім, існує інша точка зору - що НАК буде не допомагати вітчизняним НПЗ, а навпаки складе їм конкуренцію.

На думку директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадія Рябцева, прийняття даного законопроекту призведе до збільшення тиску на вітчизняну нафтопереробку. Як можна судити зі слів представника Міненерговугілля, "Нафтогаз" цілком може зайняти нішу українських НПЗ, з якої вони пішли зі скороченням обсягів переробки.

"У НАКу є потенційні клієнти, які куплять у нас, якщо їм буде цікаво купити у нас. Наприклад, на Кременчуцькому і Лисичанському НПЗ сьогодні відсоток вільних продажів на ринок дуже занижений в порівнянні з попередніми роками. Тому всі клієнти, яким цікаві стабільні поставки з внутрішнього ринку і які готові вносити передоплату за всю партію, купуватимуть у нас", - каже Луньов.

Втім, таких покупців було зовсім небагато, тому що чинні умови постачання нафтопродуктів від "Нафтогазу" не надто вигідні покупцеві.

Наприклад, за весь обсяг товару він повинен внести передплату за 60 днів до поставки. А на такий ризик готові йти далеко не всі. Хоча, після здешевлення нафтопродуктів за рахунок пільгового оподаткування бажаючі можуть з'явитися.

Однак чи відбудеться здешевлення палива на АЗС? Отримання "Нафтогазом" податкових преференцій зі сплати ПДВ при імпорті нафти і при першому продажі нафтопродуктів ще зовсім не означає, що вони будуть виконувати стабілізуючу роль для ринку.

"Ми продаємо продукти в оптовому сегменті ринку і не маємо ніякого відношення до встановлення роздрібної ціни. Логічно було б припустити, що якщо купити дешевше, ніж великооптові ціни в інших постачальників, то ціна в роздробі буде дешевшою. Але це вже питання конкретно до роздрібних торговців. Тому говорити, що ми маємо вплив на роздрібну маржу, було б неправильно", - міркує Луньов.

Таким чином, немає ніякої гарантії, що бензин і дизельне паливо подешевшають в роздробі. Весь прибуток від податкових пільг може осісти в НАК "Нафтогаз" і на рахунках власників АЗС. Зате втрати державного бюджету, на думку ряду експертів, можуть обчислюватися мільярдами гривень.

За оцінками "Консалтингової групи А-95", збиток держбюджету від озвученої ініціативи може становити мінімум 25 млрд гривень. При розрахунку експерти виходили з обсягу поставки нафти близько 20 млн тонн за ціною $100/барр.

Набагато скромніші оцінки директора "Психеї" Геннадія Рябцева. На його думку, безпосередні втрати бюджету становитимуть близько 4,4 млрд гривень.

До цієї суми експерт вважає необхідним додати недоотримання ще близько 0,6 млрд гривень внаслідок зниження обсягів імпорту нафтопродуктів, що означає несплату акцизів і ПДВ.

Але в "Нафтогазі" не бачать приводів для занепокоєння. "Нафта - не виходить дешевше. Це тільки звільняє НАК від оплати ПДВ до бюджету при її ввезенні. Нафта, ні в якому разі, не виходить дешевше. Кінцевий покупець заплатить цей ПДВ до бюджету. Тобто, ПДВ не сплачується на кордоні, і потім другий чи третій покупець платить різницю. Бюджет нічого не втрачає", - упевнений Луньов.

Не менш нагальним є і доступ до "пільгового" ресурсу всіх інших учасників ринку. Вже існує думка, що зниження цін якщо і відбудеться, то лише тимчасове. І лише для того, щоб витіснити з ринку мережі АЗС, власники яких не мають партнерських відносин з НАК - за традицією, таких відносин не мають мережі, що продають імпортне паливо.

До цієї думки прийшли не нафтовики, а юристи. "Зі змісту законопроекту можна зробити висновок про те, що він носить явно антиконкурентний характер і суперечить закону "Про захист економічної конкуренції". Він надає "Нафтогазу" і його партнерам значні податкові пільги, які ставлять таких пільговиків у свідомо привілейоване становище стосовно конкурентів", - вважає адвокат Адвокатської контори "Скляренко і Партнери" Юлія Стусова.

"У такій ситуації інші учасники ринку, які не отримали подібних пільг, не зможуть конкурувати з вищевказаною групою компаній, і через деякий час змушені будуть покинути вітчизняний ринок", - резюмує вона.

У юридичній фірмі "Лавринович і партнери" відзначають, що в Україні останнім часом не було проблем з наявністю бензину, але періодично виникали проблеми з цінами на бензин.

"Отже, фактичною метою законопроекту є не створення постійно діючого ринку нафтопродуктів, а надання економічних преференцій і податкових пільг для конкретного суб'єкта господарювання – НАКу", - вважає юрист компанії Дмитро Савчук.

"З урахуванням зазначеного вище, його автори не зацікавлені в обов'язковому продажу нафтопродуктів всім учасникам ринку, оскільки в цьому випадку нівелюється головна мета - штучно зробити "Нафтогаз"основним гравцем на ринку нафтопродуктів", - вважає він.

Ці твердження спрощує радник голови правління НАКу.

"Швидше за все, це буде аукціонна система. У нас є контракт з біржею, на якій ми зможемо виставляти продукти. Ніхто не заборонить і не може заборонити в разі рішення керівництва продати це прямим споживачам: мереж, імпортерам, кому завгодно", - говорить Луньов.

Втім, в українській дійсності зазначені Луньовим аукціони не означають рівного доступу до продукції.

Вже багато років відомі торги з продажу сирої нафти, видобутої компанією "Укрнафта", що має відношення до НАК та "Привату". Продається ця сировина за заниженою вартістю, але купити її можуть тільки структури групи "Приват", що контролюють "Укрнафту".

Незважаючи на антиконкурентний характер, законопроект про звільнення "Нафтогазу" від сплати ПДВ все таки може бути прийнятий. Якщо це станеться, призупинити його дію можна тільки новим спеціальним законом, або ж шляхом прийняття Конституційним Судом України рішення про неконституційність такого закону.

"В українському законодавстві відсутній спеціальний правовий механізм зупинення дії або відкладення в часі набуття чинності того чи іншого закону, якщо він був прийнятий Верховною радою і підписаний президентом. Закон вступає в силу після його офіційного опублікування, якщо інший термін не встановлений в самому законі", - зазначає Стусова.

Реклама: