"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Тютюновий законопроект: опоненти без аргументів

Тютюновий законопроект: опоненти без аргументів

Після скандального зниження акцизів на сигарети при поспішному прийнятті бюджету за три дні до нового 2008 року, робиться спроба не допустити виправлення цієї волаючої помилки, а може і злочину. Сергій Старицький енергійно нав'язує хибні висновки щодо законопроекту 2272 народного депутата України Валерія Сушкевича, сподіваючись, що читачі все приймуть на віру.
Вівторок, 22 квітня 2008, 18:54
Володимир Рябошлик, екс-заступник Міністра економіки України

Щодо статті Сергія Старицького "Реформування тютюнового акцизу: правильна мета, але хибні засоби".

Цитата: "заплановане підвищення акцизу на тютюнові вироби призведе до того, що податкове навантаження (а відповідно й ціни) в Україні стане значно вищим, ніж у РФ, Білорусі, Молдові".

 

Коментар. Поки що маємо протилежну картину - ціни в Україні не значно вищі, а нижчі, ніж у РФ, у Білорусі й у Молдові. Тому одним із завдань законопроекту 2272 є не випередження, а вирівнювання цін, насамперед із Росією, див. Діаграму 1. На жаль, зміст законопроекту перекручено, і читачам нав'язується помилкова думка: перевищимо акцизи - перевищимо ціни. Тут не слід забувати, що ціна сигарет охоплює не тільки те, що належить державі (податки), а й те, що належить бізнесу (виробникам і торгівлі). У різних країнах всі ці частки є різними, тому, перш ніж квапитися з висновками щодо цін, не завадить поглянути не тільки на податкову, а й на бізнесову складову повної роздрібної ціни сигарет.

Реклама:

У Росії бізнесова складова є вищою майже у півтора разу, через вищі зарплати та інші фактори, див. третій стовпчик Діаграми 2. Отже, для того, щоб наблизитися до цін Росії, нові акцизи в Україні повинні покрити відставання не тільки податкової, а також і бізнесової частини, яка залишається незмінною. З порівняння першого і останнього стовпчиків Діаграми 2 наочно видно, чому ціна зростає набагато менше акцизів, тож підвищення акцизів утричі підвищує ціну аж ніяк не у 3 рази, а лише на 40%.

Зростання цін на 40% запропоновано не випадково. В Україні допущено різке підвищення доступності тютюну, і за останні 5 років відставання цін від росту зарплати перевищило три (!) рази. Отже, утримання доступності хоча б на незмінному рівні потребує значно більшого подорожчання, ніж на 40%. Проте поки наші кордони не на замку, ми не можемо надто перевищувати ціни сусідів, щоб не заохочувати контрабанди.

Таким чином, законопроект 2272 містить дуже м'які пропозиції щодо акцизного оподаткування порівняно з тим, чого вимагає внутрішня економічна ситуація.  Законопроект також кладе край неподобствам, які довели до прямого скорочення акцизів на дорогі сигарети у Бюджеті-2008, прийнятому наприкінці минулого року. Оподаткування пачки "Парламенту" послабили на 23 копійки, натомість оподаткування "Прими" посилили на 5 копійок. Виходить, що звільнили від податків багатих, і переклали їх на бідних. Тому важливою метою проекту є негайне виправлення цієї неприпустимої помилки. Проте дехто навіть у такому м'якому заході побачив загрозу своїм інтересам.

На брехливій тезі "у скільки разів піднімемо акцизи - у стільки ж разів піднімуться і ціни", на ототожненні різкого підняття акцизів із начебто таким же різким підняттям цін тримається ціла піраміда не менш брехливих висновків.

Оскільки ціни в Україні начебто перевищать Росію, то це "проб'є в кордоні України новий контрабандний пролом", сайт УНІАН від 16.04.08.

Мало того, від того, що Україна підніме ціни, "в Європу транзитом через Україну хлине російська (білоруська, молдовська) контрабанда". Тут маємо той випадок, про який мовлять - сам не знає, що сказав.

Проте наш "експерт" на цій нісенітниці не зупиняється і розвиває її далі: "Євросоюз у відповідь може посилити митний і прикордонний режим із Україною. В результаті програють українські експортери через затримку продукції на кордонах із ЄС. Ухвалення цього законопроекту може навіть загальмувати процес створення зони вільної торгівлі з Євросоюзом". Остапа понесло... Хіба-що тільки атомною війною не погрожують Україні за те, що вона наважується стягувати податки не тільки з бідних.

 

Із тієї ж хибної передумови: які акцизи - такі ціни, випливають і батьківські поради п. Старицького: "збільшення акцизу має залежати від ставок у сусідніх країнах (передусім у Росії). До вказаних цифр варто наближатися, але не слід їх значно перевищувати".

Другий стовпчик Діаграми 2 показує, що можуть дати ставки Росії, прикладені до бізнесової складової України, яка, як уже підкреслювалось, є значно меншою від російської, - це дає підвищення середньої ціни аж на 20 копійок замість 1 гривні 20 копійок. Тобто підсовують рішення, яке збільшить середню ціну лише на 8% - удвічі менше інфляції. Саме тут корінь усієї нездорової метушні навколо законопроекту 2272 - утримати тривалий процес відносного здешевлення сигарет, не допустити бодай незначного перелому.

Те ж саме - не допустити запропонованого підвищення цін і зменшення доступності - мають на меті спроби звинуватити законопроект у відході від євроінтеграції.

З двох варіантів мінімального акцизного податку: як відсоток від ціни (це пропонується законопроектом) чи як фіксована сума - тільки фіксовану суму намагаються представити найправильнішим способом опинитися в Європі. Але ж європейська вимога, щоб мінімальний акцизний податок установлювався у вигляді фіксованої суми, сформульована не абстрактно, а вельми конкретно: не менше 1,28 євро на пачку, а це 10 грн 20 коп - для України цифра космічна. Таким чином, пропонувати стовідсоткове дотримання тютюнових директив ЄС сьогодні не може ніхто, і нам залишається лише визначитися: за яким із варіантів нам зараз найкраще йти в напрямку ЄС.

Законопроект 2272 пропонує, щоб до Європи наближалися фактичні ціни України. Сьогодні ціна, наприклад "Марлборо", відстає від такої країни ЄС, як Польща, у 3,5 разу, і це призвело не до гіпотетичної, а справжньої масової контрабанди з України 30-ти мільярдів штук сигарет за рік, що викликає не гіпотетичне, а реальне занепокоєння в ЄС. Саме контрабандою пояснюється подвоєння виробництва сигарет в Україні, оскільки подвоєння споживання не відбулося.

Перевага мінімального акцизного податку у відносному вигляді, 35% від повної роздрібної ціни, полягає у тому, що ціни на дорогі сигарети зростуть настільки, наскільки ціна. Зокрема, "Марлборо" подорожчає на 2 гривні, з 5-ти до 7 гривень, а "Парламент" - на 3 гривні, із 7-ми до 10 гривень, Діаграма 3.

 

Тут справді відбувається наближення до європейських цін, зокрема, зменшиться розрив із Польщею з 3,5 разу до 2,5, і відповідно - навар від контрабанди.

Такий конкретний крок до розв'язання проблеми Європа, безумовно, вітатиме.

 

Опоненти ж наполягають на сумнівній суміші з європейського принципу фіксованої ставки для мінімального акцизного податку і українського рівня цієї ставки. Саме у такій каламутній воді у грудні проштовхнули послаблення оподаткування дорогих сигарет, коли українська ставка дорівнювала 36 копійок. Послаблення оподаткування цинічно оголосили інтеграцією. І тепер, навіть за ставки у 1 грн 36 коп., відбулося би значно менше підвищення цін дорогих сигарет, ніж за проектом 2272, див. Діаграму 4.

Із Діаграми 4 наочно видно, чому опоненти так прагнуть інтегрувати Україну тільки через фіксований мінімум - щоб мінімізувати подорожчання дорогих сигарет. Отже, гучний лемент: "не ламайте системи!", насправді означає: "не заважайте утримувати низькі ціни на сигарети і високий навар на контрабанду".

Навряд чи для Європи такий варіант був би кращим.

Дешеві сигарети подорожчають сильніше, ніж дорогі. На жаль, і це положення законопроекту 2272 теж перекручено.  Цитата: "в жодному разі не варто переходити на відсотковий мінімум, бо це призведе якраз до збільшення доступності сигарет. Оскільки для найдешевших марок сигарет мінімальне податкове зобов'язання, розраховане у відсотках, буде занадто низьким". Коментар. Мінімальний акцизний податок тому так і називається, що сигарети не можна оподатковувати нижче від нього, проте ніщо не заважає оподатковувати вище (за сумою специфічної та адвалерної складової). Нагадаємо, див. Діаграму 2, що у кожному конкретному випадку фактичний податок визначається як більша з двох величин:  (1) сума специфічної та адвалерної складової; (2) мінімальний акцизний податок. Мінімальний акциз, визначений як відсоток від ціни, є і фактичним тільки для дорогих сигарет, а для дешевих сигарет фактичним стає не мінімальний, а основний (специфічний плюс адвалерний) акциз.

Отже, законопроект 2272 спрацьовує таким чином, що всі сигарети за ціною за пачку 3 гривні і нижче подорожчають приблизно на 1 гривню, і в нас нарешті зникнуть сигарети, дешевші гривні, див. Діаграму 3.

Пан Старицький плутає мінімальне податкове зобов'язання по дешевих сигаретах з фактичним, і заплутує й читача коли говорить, що низьке мінімальне податкове зобов'язання по дешевих сигаретах збільшить їх доступність.

Ще одна цитата: "із європейським законодавством не узгоджується вимога сплачувати адвалорну (відсоткову) частку акцизу, відштовхуючись від повної ціни сигарет (тобто включно із ПДВ і акцизом). Це спроба нараховувати податок на податок, яка суперечить не тільки європейським принципам, але і здоровому економічному глузду". Коментар. Тут ще одна явна невідповідність дійсності. Достатньо погортати не тільки європейське законодавство, щоб переконатися, що адвалерна складова акцизу визначається саме відносно повної кінцевої ціни, яку платить споживач. Стосовно "податку на податок", то це загальноприйнята практика, у тому числі й європейська. "Податком на податок" є не тільки адвалерний акциз, а і ПДВ, й імпортне мито. І це видається безглуздим тільки у фантазії автора.

Остання цитата: "законопроект №2272 напряму суперечить ст.27 Бюджетного кодексу України". Коментар. Злочинне послаблення обкладання багатих за рахунок бідних набуло чинності вже через три дні після того, як це протягнули через закон про Бюджет-2008. Ні виробники "Марлборо", ні виробники "Парламенту" мітингувати під стінами Верховної Ради проти порушення Бюджетного кодексу тоді не побігли, а сиділи тихо. Тепер вони дуже хотіли би тішитися тим "новорічним подарунком" якомога довше. Законом про бюджет ця волаюча помилка допущена - зміною до закону про бюджет її і виправлять.

У грудні минулого року ми докотилися до прямого скорочення акцизів на дорогі сигарети при тому, що сигарети і без того доступні, як ніколи. За останні п'ять років, за зростання зарплати майже вчетверо, ціни на сигарети зросли лише на 20%. Найнижчі ціни серед сусідніх країн - в Україні. Залякування контрабандою В УКРАЇНУ доведено до абсурду, навіть спроби вирівняти ціни з сусідами оголошуються посібництвом контрабанді. У той же час, небачене заниження цін в Україні забезпечило не гіпотетичний, а реальний розгул контрабанди З УКРАЇНИ.

Те, що суспільство і народні депутати нарешті взялися за викорінення цих неподобств, можна тільки вітати. Законопроект забезпечує цілком конкретний результат: підняття приблизно на 1 гривню всіх цін на сигарети, дешевші 3-х гривень, і пропорційне подорожчання дорогих сигарет, яке сягатиме 3-х гривень. Пачка за 1 гривню стане коштувати 2 гривні; за 3 - 4; за 5 - 7; за 7 - 10. У відносному вимірі найбільше подорожчають дешеві сигарети.

Це вирівняє ціни з Росією, скоротить відставання від зростання зарплат, знизить доступність сигарет, наблизить фактичні ціни до європейських.

Для досягнення такого помірного, на 40%, підвищення цін необхідно підняти сумарний акциз утричі. Сильніше зростання акцизу, ніж цін, є загальною закономірністю, яка, між іншим, відкриває вигоди і для бюджету.    

Щодо вакханалії брехні навколо законопроекту Сушкевича за номером 2272, то це лише доводить корисність його негайного прийняття.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: