"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Ціна дешевих авіквитків, або як ризикує "Бориспіль" з новими рейсами

Ціна дешевих авіквитків, або як ризикує "Бориспіль" з новими рейсами

Аеропорт "Бориспіль" презентував програму для авіакомпаній, покликану здешевити перевезення. Які перспективи та ризики новації?
П'ятниця, 26 травня 2017, 10:30
генеральний директор держпідприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль"

Два тижні тому аеропорт "Бориспіль" презентував оновлену програму для авіаперевізників, метою якої було створення механізмів здешевлення авіаперевезень нашими партнерами — авіакомпаніями.

Ми раді констатувати, що програма вже почала давати результати.

Базовий перевізник — авіакомпанія МАУ — презентував новий напрямок у стратегії продажів: разом із смарт-тарифами ввів напрям лоукост-тарифів.

Проте частина питань, пов'язаних з введенням системи мотивації, не була з'ясована. Мені регулярно надходять запити від представників громадськості, ЗМІ, представників експертного середовища, тому зупинюся на них докладніше.

Реклама:

Що змінилося

Ми переглянули умови своєї публічної оферти відповідно до вимог європейського бюджетного перевізника авіакомпанії Ryanair, скільки навіть максимальних знижок виявилося недостатньо, щоб сформувати ціну на збори відповідно до її побажань.

Ставка збору аеропорту "Бориспіль" встановлена наказом Мінінфраструктури. До 2008 року вона становила 13 дол. До 17 дол ставка була підвищена для компенсації витрат за кредитом на будівництво терміналу D.

Проект наказу передбачає зниження базового збору з 17 дол до 13 дол. Очікувані 7,5 дол для Ryanair — це всі її витрати в Борисполі: 4 дол — збір з авіаційної безпеки (знижка на нього не поширюється) і 3,5 дол аеропортового збору — це кінцевий розмір сукупного аеропортового збору після знижки 80%.

Таким чином, після зниження базової ставки Міністерством інфраструктури та застосування максимальної знижки аеропортом ірландський перевізник зможе вийти на очікувану цифру. В даному випадку мова йде лише про нові напрямки.

Щоб уникнути маніпуляцій з боку авіакомпаній та з метою чесної ринкової конкуренції, ми також ввели норму, що закріплює маршрут "новим" протягом шести місяців. Тобто якщо дві авіакомпанії одночасно починають здійснювати однаковий новий для "Борисполя" рейс, на обидві з них буде поширюватися знижка 80%.

Крім того, і це дуже важливо, програмою знижок зможуть скористатися всі авіакомпанії, оскільки знижки не можуть бути ексклюзивними.

Що таке новий рейс

Після введення програми здешевлення авіаперевезень для пасажирів і зниження авіаційного збору дохід підприємства у 2017-2018 роках зменшиться порівняно з планом, однак ми будемо залишатися прибутковим підприємством.

На збільшення прибутку плануємо вийти вже з 2019 року. Ми розраховуємо це, виходячи з логіки щорічного гарантованого збільшення пасажирообороту до 20%, який повинен частково компенсувати втрату прибутку.

 
 

Для нас важливо правильно спрогнозувати зростання кількості пасажирів у перехідному 2017 році та в піковому з точки зору падіння прибутковості 2018 році.

Проект змін до наказу Мінінфраструктури, розроблений "Борисполем", в частині надання знижки на нові напрямки передбачає відсутність регуляторного впливу.

Ми виходимо з того, що аеропорт спільно з авіакомпаніями інвестує в нові напрямки. Використання системи мотивації може бути визначене як державна допомога авіакомпаніям, яку реалізує державний аеропорт "Бориспіль".

Однак якщо норма наказу про збереження 100-кілометрової зони для нового напрямку не буде врахована, аеропорт виявиться в дуже невигідному фінансовому становищі. Причин для цього три.

1. Ми можемо отримати масову міграцію авіакомпаній з аеропорту в аеропорт (навіть в рамках одного міста) з метою отримання максимальної 80-відсоткової знижки за відкриття "нового" напряму, не збільшуючи при цьому пасажирообіг.

2. Завдяки таким "новим" рейсам ми отримаємо перерозподіл пасажиропотоку між сусідніми аеропортами замість його нарощування. Пасажиру, якому потрібно в центр Лондона, байдуже, летить рейс в аеропорт "Лутон" чи "Гетвік".

Отже, рейси в ці аеропорти націлені на один сегмент ринку. У зоні ризику перерозподілу — 1 млн пасажирів, що означає для нас втрату близько 10 млн дол.

3. Аеропорт не отримає бажаного зростання пасажиропотоку, але буде змушений дати суттєві знижки на велику кількість "нових" рейсів. Будуть створені передумови для недобросовісної конкуренції, вигідної передусім "мігруючим" авіакомпаніям.

Застосування такої моделі призведе до того, що у 2018 році при знижці на збори до 7,5 дол аеропорт недоотримає 2 млрд грн, а держбюджет — 1,2 млрд грн.

Мотиваційна програма, згідно з наказом, вводиться також з метою розширення географії польотів. Ми переконані, що таку ініціативу позитивно сприймуть пасажири, але ефект можливий лише в разі, якщо авіакомпанії стануть відкривати справді нові напрямки, а не дублювати існуючі. Саме з цієї причини у своїй публічній оферті ми дали детальне пояснення того, що таке новий рейс.

Ми стверджуємо, що напрямок може вважатися новим при віддаленості аеропорту приймання від іншого, в який вже здійснюються рейси з "Борисполя", не менше, ніж на 100 км. За нашими умовами, якщо ця відстань менша, рейс новим не вважається. Це норматив, рекомендований Єврокомісією.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: