Велосипед давно винайшли: швейцарський досвід для Укрпошти

Велосипед давно винайшли: швейцарський досвід для Укрпошти

Чи є в українського поштового оператора шанс повторити успіх швейцарського PostFinance?
Вівторок, 18 квітня 2017, 09:30
директор департаменту фінансових послуг ПАТ "Укрпошта"

Нещодавно повернувся з робочої поїздки до швейцарського Берну, де мав можливість поспілкуватися і поділитися досвідом з колегами із Всесвітнього поштового союзу.

Крім отриманих терабайтів корисної інформації, робочих контактів, виніс із засідання Ради поштової експлуатації Всесвітнього поштового союзу висновок, який вразив мене своєю простотою: ми витрачаємо величезну кількість часу і зусиль, щоб переконати регулюючі органи в абсолютно очевидних речах, малюємо креслення велосипеда, який не просто давно винайдений, на ньому катаються понад сто років!

У далеких 1900х роках у Швейцарії вже були засновані банки, такі як Credit Suisse (1856), банк Вінтертура, пізніше перейменований в UBS (1862). Вони відігравали важливу роль в економічному розвитку країни, але кількість їхніх відділень була недостатньою.

Додамо до цього, що Швейцарія - країна з гірськими районами, в яких маленька щільність населення жодним чином не сприяла розвитку інфраструктури банків, оскільки це було невигідно. Склалася ситуація, за якої певний відсоток місцевого населення просто не мав доступу до базових фінансових послуг. Це проблема!

Реклама:

Вона була винесена на рівень керівних органів країни, внаслідок чого прийняли логічне рішення, що визначило розвиток місцевої пошти на роки вперед - надати право відкривати і вести рахунки Пошті Швейцарії.

У 1906 році Швейцарія вирішила питання із забезпеченням населення базовими фінансовими послугами та дала можливість національному поштовому оператору самостійно заробляти на цих послугах, скоріше за все, навіть не уявляючи, яку важливість даний факт матиме для пошти ХХІ століття, яка стрімко втрачає доходи від скорочення кількості листів і підписних  друкованих видань.

Було засновано підрозділ пошти, який під брендом PostFinance успішно надає фінансові послуги до сьогоднішнього дня. Стабільність, затребуваність і надійність цієї структури з часом визнала вся Швейцарія. Її пріоритетами стали простота, зручність і доступність.

У країні найнадійніших банків PostFinance - в лідерах за кількістю клієнтів (обслуговує більше 2,7 млн роздрібних клієнтів і понад 300 тисяч бізнес-клієнтів), кожна сім'я має там мінімум один рахунок. При цьому розмір депозитного портфеля PostFinance перевищив позначку в 100 млрд євро.

Також PostFinance лідирує за кількістю транзакцій і входить поряд з UBS і Credit Suisse до списку системно значущих фінінститутів Швейцарії.

Отримати зарплату, заплатити за житло, оплатити послуги мобільного зв'язку, розрахуватися його карткою в магазині, здійснити внутрішні або міжнародні платежі, у відділенні зв'язку або онлайн - все швидко і доступно.

Функціональність PostFinance на сьогоднішній день набагато ширше, ніж у багатьох українських банків: крім надання та обслуговування дебетних і кредитних карт, клієнт може оформити "подарунковий" ощадний рахунок, оформити іпотеку, страховку, замовити послуги з трейдингу, управління ліквідністю або здійснити інвестування.

 

PostFinance здійснює емісію власних пластикових карт, має мережу банкоматів, POS-терміналів, розроблені і функціонують два мобільних додатки, що дозволяють здійснювати оплату послуг он-лайн, в тому числі, за допомогою мобільного телефону.

У кожному поштовому відділенні виділена зона PostFinance, в якій відвідувач може оплатити послуги, які його цікавлять, або отримати необхідну консультацію.

Чи є приклад швейцарської пошти унікальним? Ні. У поштових операторів 85 країн є право ведення поштових рахунків. 85 пошт, вся фінансова діяльність яких укладається в 5 відомих і апробованих бізнес-моделей, вважають день надання їм права ведення поштових рахунків днем, котрий поклав початок новому витку в розвитку.

Чи є в українського поштового оператора шанс повторити успіх швейцарського PostFinance? У нас є не просто шанс, у нас є для цього всі умови і, більше того, необхідність.

Сьогодні послуги банків доступні для 65% населення, мережа відділень банків присутня в 6% населених пунктів. Тобто, близько 35% наших громадян, які проживають на 94% території, не мають або мають обмежений доступ до фінансових і банківських послуг.

На тлі триваючої тенденції щодо скорочення кількості відділень банків в малих населених пунктах - за останні роки мережа банківських офісів скоротилася більш ніж в 2 рази, з понад 22 тис. офісів до 10 тис. офісів - цифри виглядають ще більш загрозливими.

Як наслідок маємо низьку фінансову грамотність населення, низький рівень розвитку підприємництва, величезну кількість готівки в обігу, значні витрати Пенсійного Фонду на оплату комісії за доставку соціальних виплат і допомог готівкою одержувачам, незадовільні показники України в світових рейтингах доступності фінпослуг.

Досвід країн, що зіткнулися з аналогічними проблемами раніше, показує, що в разі надання права відкриття поштових рахунків на умовах, спеціально визначених для національного поштового оператора, що має 100% покриття території власними відділеннями, формуємо ситуацію "win-win" і для держави, і для оператора , і, що особливо важливо, для кінцевого споживача.

Ухвалення подібного рішення на законодавчому рівні дозволить задовольнити попит населення на сучасні фінансові послуги, залучить  значний обсяг нових "матрацних" коштів для розвитку економіки України (що зберігаються нині у тих 35% населення, які не охоплені банками), створить можливість отримання громадянами додаткового доходу з власних заощаджень , зменшить оборот готівки на більше ніж 100 млрд грн на рік, знизить витрати держави на доставку пенсій, допомог, субсидій.

Укрпошта з готовою і розвиненою інфраструктурою в 11,5 тис. відділень, з доступом до всіх 29,7 тис. населених пунктів знаходиться зараз у стані "сплячого гіганта", здатного перевернути гори (читай "вирішити глобальні завдання") або тихо померти уві сні .

Сьогодні навіть фактор пізнього розвитку працює на нас: ми маємо можливість успішно розвиватися по давно відпрацьованим і перевіреним світовою практикою схемам, йдучи второваним шляхом, уникаючи дорогих помилок.

Фактично компанія готова базово нести цивілізацію в усі, навіть найвіддаленіші пункти країни. За свій рахунок, не вимагаючи у держави ні дотацій, ні преференцій.

За умови законодавчої підтримки з боку парламенту і Національного банку, Укрпошта отримає новий вектор і надійну платформу для подальшого розвитку, держава - відповідального і надійного гравця на ринку фінансових послуг, пересічний громадянин - доступ до сучасного фінансового сервісу в будь-якому куточку країни.

Хочеться сподіватися, що парламент і Національний банк підтримають внесення відповідних поправок до Законів, що регулюють діяльність національного поштового оператора і банків, дозволивши реалізувати команді Укрпошти амбітний проект з трансформації держпідприємства в сучасну, ефективну, клієнторієнтовану компанію.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: