Прощавай, пілоте! Як пройшов перший місяць повної ProZorro-сті

Прощавай, пілоте! Як пройшов перший місяць повної ProZorro-сті

Більше половини закупівель в системі абсолютно добровільні – замовник міг піти в магазин та купити напряму, але він вирішив провести через ProZorro. Хіба це не перемога?
Четвер, 29 вересня 2016, 13:00
в. о. генерального директора ДП "Прозорро"

Те, що рік тому було для нас лише мрією, з 1 серпня стало реальністю.

Відтепер всі закупівлі за державні кошти мають проводитися через електронну систему ProZorro.

Що відбулося з моменту завершення пілотного проекту, після повного переходу на електронні закупівлі?

Пройшло трошки більше місяця з того часу, як ProZorro стала обов'язковою для всіх надпорогових закупівель: від 200 тис грн для товарів і послуг і від 1,5 млн грн – для робіт.

Реклама:

Крім того, використовувати ProZorro бажано і на невеликих тендерах – допорогових закупівлях, починаючи від 50 тис. грн – відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі".

Але ми наполегливо рекомендуємо проводити електронні закупівлі вже для тендерів вартістю 3-5 тис. грн. Досвід багатьох закупівельників, наприклад, міської влади Києва, доводить: навіть на невеликих тендерах є конкуренція і помітна економія.

Що мене тішить, так це той факт, що вже зараз більше 90% закупівель в ProZorro – це саме допорогові торги. Тобто, замовники не зобов’язані, але все одно обирають ProZorro замість того, щоб піти і купити напряму в магазині чи у постачальника.

Це красномовно підтверджує, що наша електронна система зручна та ефективна, що державні закупівельники з кожним днем знаходять в ній все більше переваг для себе. Деякі з них завдяки ProZorro заощаджують мільйони.

Ось цифри які говорять самі за себе: лише за добу 15 вересня в ProZorro було оголошено 1370 конкурентних процедур (є ще так звані неконкурентні, тобто просто звіти про пряму закупівлю поза системою ProZorro – закон вимагає робити це навіть на допорогах). З цієї кількості 1130 закупівель – допорогові, тобто 93% від загальної кількості.

При цьому того ж дня було оприлюднено 830 звітів про пряму закупівлю поза системою ProZorro. Виходить, що більше половини закупівель в системі, тобто 57%, абсолютно добровільні – замовник міг піти в магазин та купити напряму, але він вирішив провести через ProZorro. Хіба це не перемога?

Але у вас не мусить скластися враження, що ці показники давалися команді ProZorro надто легко. За цим успіхом – півтора роки виснажливих роз’яснень і навчань, оскільки переконати закупівельників, які звикли працювати "в папері", перейти на нову невідому систему – завдання непросте.

Але ми взялися за справу серйозно: провели більше 160 безкоштовних семінарів, запустили лінію підтримки, створили електронний безкоштовний навчальний курс на платформі Prometheus, а також спеціальний інформаційний портал для замовників infobox.prozorro.org. І продовжуємо їздити регіонами і розповідати, навчати, тлумачити.

Ми звертаємося не тільки до замовників – не менш важливим є залучення бізнесу до закупівель. Головний виклик для нас – довести підприємцям, що правила гри в цій корумпованій сфері змінилися, і що публічні закупівлі – це величезний ринок, це нові можливості для будь-якого старанного бізнесу.

Мова йде про щорічний об’єм у 250 млрд грн. за цінами 2014 року. І за цей ринок бізнесу варто позмагатися.

Якщо говорити про великі, надпорогові закупівлі, то аналітика минулих років свідчить, що в листопаді-грудні відбудеться значне сезонне зростання обсягів закупівель. Це пов'язане з завершенням року і намаганням держзамовників використати плановий бюджет, а також із додатковим бюджетним фінансуванням.

Звісно, є певна аномалія цього року, і пов’язана вона як раз із запровадженням ProZorro. Так, у липні перед вступом в силу нового Закону ми зафіксували десятикратне збільшення кількості оголошених "паперових" торгів. Мабуть, корупціонери намагалися запастися наперед.

Були і зовсім вже чудні випадки, коли деякі автодори оголошували закупівлі зі строками поставки протягом 2019 року! Але вплив такої аномальної поведінки скоріше буде незначним, то ж, панове бізнесмени, готуйтеся - на вас чекає багато роботи в кінці року!

І ще трошки про аналітику та моніторинг, який ми будуємо на її основі. Цього місяця ми оновили наш публічний модуль аналітики bi.prozorro.org.

Тепер дуже просто можна побачити звіти по типам закупівель, а також по статусах; побудувати рейтинги замовників не тільки за кількістю процедур, а й за очікуваною вартістю або економією.

Ви можете одразу ж побачити, які регіони найбільш "прозоррі", а які – навпаки, ховають свої закупівлі поза системою. А "вишенькою" на цьому торті стали звіти про кількість і статус скарг. Тож тепер ми можемо сміливо говорити, що наш публічний модуль не тільки допоможе легко знайти "зраду", а ще й надає необхідні дані для компаній, які хочуть правильно організувати закупівлі.

Паралельно ми разом з командою Transparency International працюємо над залученням ЗМІ до використання професійного модулю аналітики та системи ризик факторів, які допоможуть у проведенні розслідувань.

Вище я вже говорила, що закупівель багато, кожного дня їх  понад тисяча. Тож неможливо без додаткових інструментів в такій кількості знайти найбільш корумповані або неефективні. Тому ми створили систему ризик-факторів, що позначає найбільш ризиковані тендери. Контролерам лишається лише вибрати ті закупівлі, де система бачить максимальний ризик.

Приємно зауважити, що деякі надактивні замовники, розуміючи переваги та можливості автоматичної аналітики, вже організовують у себе власний, внутрішній моніторинг закупівель.

Так, колеги з КМДА вирішили не чекати, коли хтось ззовні буде їм  показувати, що потрібно поліпшити, і створили у себе підрозділ, який має відслідковувати усі закупівлі, фільтрувати їх через систему ризик-менеджменту та допомагати організаціям, підпорядкованим КМДА, працювати прозоро та максимально ефективно.

Столичні посадовці за допомогою інструментів ProZorro перевіряють не тільки доцільність закупівель, а й відповідність очікуваної вартості середньоринковим цінам. Крім того, електронну тендерну документацію вони перевіряють на наявність дискримінаційних вимог, порівнюють критерії оцінки предмета закупівлі тощо.

І це вже принесло свої плоди. Тільки за перше півріччя було дано зауважень на суму 584 млн грн, враховано – на суму 607,5 млн грн. При цьому усунуто завищення допустимого рівня ціни на 17,9 млн грн – це реальний приклад для інших українських міст, справжній взірець для всіх, хто піклується про власний бюджет. Друзі, приєднуйтесь до ProZorro – реформу вже не спинити.

***

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: