"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Онлайн проти корупції

Онлайн проти корупції

Якщо надана чиновником інформація відрізняється від реальності на 138 тис грн, штраф може сягнути 43 тис грн. Якщо ж він "помилиться" на 345 тис грн, це вже злочин, який карається позбавленням волі на два роки.
Четвер, 9 червня 2016, 15:52
Іван Пресняков, керівник проекту "Прозорість та доброчесність публічного сектора" Програми розвитку ООН в Україні

Найближчими місяцями Україну чекають революційні зміни у сфері декларування майна чиновниками.

За одним з "безвізових законів" наші високопосадовці вже наприкінці літа повинні задекларувати свій майновий стан за новою формою електронної декларації.

У чому ж революційність?

Перше. За старим законом від 2011 року всі декларації чиновників теоретично були доступні для громадськості, їх можна було отримати за запитом.

Реклама:

Декларації вищих посадових осіб ще й повинні були оприлюднюватися.

На практиці чиновники часто "ховали" свої декларації в інформаційному бюлетені, який ніколи не оприлюднювався.

Тепер декларації будуть оприлюднюватися одразу після заповнення в автоматичному режимі на єдиному сайті. Це спросить контроль за чиновниками.

Друге. Відтепер недоброчесні чиновники не зможуть сховати від декларування свої маєтки за статусом "незавершеного будівництва". Також їм доведеться декларувати наявну вдома готівку.

Купуючи чергову дорогу машину, вони вже не зможуть пояснювати її походження "матрацними" заощадженнями, а нові наддорогі годинники - "подарунками друзів".

Третє. Свідома брехня у декларації чи її неподання будуть каратися. Історії про те, як депутат після публікацій у ЗМІ посеред року подає "уточнену" декларацію, у якій з'являється мільярд гривень, вже не повториться. За брехню передбачений адміністративний штраф, за велику брехню - позбавлення волі.

Онлайн-систему для Національного агентства з питань запобігання корупції - НАЗК - розробила Програма розвитку ООН в Україні "Прозорість і доброчесність публічного сектора", яку втілює та фінансує МЗС Данії.

Чому Україна вводить нову систему декларування

Запровадження е-декларування є умовою для отримання безвізового режиму з Європейським союзом. Хоча, зрозуміло, справжньою причиною реформ є потужний запит українського народу на справедливий розподіл матеріальних благ та припинення нахабного збагачення чиновників-трутнів.

У Конвенції ООН проти корупції вказується, що корупція підриває не лише демократичні інститути й цінності, а й етичні цінності та справедливість. Не маємо обманюватися, що корупція присутня лише на вищих щаблях влади. Корупційні практики міцно вкорінені на всіх рівнях державної служби та суспільства в цілому.

Часто вживаною стала фраза, що перед Україною стоять два виклики: війна та корупція. Е-декларування є технологією для перемоги над другим ворогом. Прозорість доходів та майна службовця, публічність усіх значних змін у його статках стануть запобіжником, який буде стримувати потенційних корупціонерів.

Навіть отримавши незаконне майно, чиновник не зможе використовувати його безпечно, і шанси на покарання з року в рік лише зростатимуть.

Хто і коли повинен декларувати

Під тиском наших міжнародних партнерів народні депутати вирішили, що починати зміни слід із себе. Першими, ще у 2016 році, декларації подадуть високопосадовці.

Це будуть президент, народні депутати, прем'єр-міністр, члени уряду, судді, прокурори, слідчі, керівники обласних адміністрацій, їх заступники, керівники департаментів міністерств, керівники національних державних органів, їх апаратів і структурних підрозділів, керівники деяких територіальних державних органів.

Очікується, що рішення про початок роботи системи новостворене НАЗК оприлюднить у липні-серпні. Після того протягом 60 днів всі високопосадовці повинні будуть через інтернет подати декларації за 2015 рік.

З 2017 року, до 1 квітня, е-декларації за 2016 рік повинні подавати всі державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, судді, прокурори, слідчі, посадові та службові особи СБУ, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро, члени НАЗК, ЦВК і навіть поліцейські.

Отже, у більшості чиновників ще є вдосталь часу, щоб вивчити всі особливості нового законодавства.

Чи складно заповнити нову декларацію

Нова система, зокрема завдяки тому, що вона електронна, дозволить максимально полегшити процес заповнення декларації. На кожній сторінці системи є довідка з роз'ясненнями, як і що заповнювати. У системі функціонує сервіс онлайн-допомоги у разі виникнення ускладнень.

У разі виявлення помилок впродовж семи днів після подання декларації людина має право подати виправлену декларацію.

Нова е-декларація складається з 16 блоків, кожен з яких чиновник зможе заповнити і зберегти автоматично. Причому добра половина цих блоків більшості чиновників не стосуватиметься. Декларанту треба буде лише зазначити, що ці блоки його не стосуються.

Присвятити дві-три години цифрам та даним, а заодно і впорядкувати свої документи, потрібно буде лише перед першою подачею декларації.

Вся інформація надалі зберігатиметься в системі. Під час подачі кожної наступної декларації її поля вже будуть автоматично заповнені, а чиновник зможе просто і швидко відредагувати ті з них, які зазнали змін порівняно з попереднім роком.

Яка інформація буде доступна загалу

В копії декларації, яка генерується для публічного реєстру, не містяться: податковий номер декларанта, серія та номер паспорта, місце проживання, дата народження, точне місце знаходження нерухомості, крім назви населеного пункту. Ця інформація буде знаходитися лише в розпорядженні НАЗК.

Конфіденційні персональні дані надійним чином захищені - не гірше, ніж у всіх інших державних базах даних. Безпека системи протестована авторитетною міжнародною компанією. Фізично система буде розташована на тих же серверах, на яких знаходиться більшість інших державних баз даних.

Що і як треба декларувати

Нововведенням є декларування об'єктів незавершеного будівництва. Також декларуванню підлягає цінне рухоме майно, якщо вартість однієї одиниці перевищує сто мінімальних зарплат - 121,8 тис грн. Це можуть бути ювелірні вироби, персональні або домашні електронні пристрої, одяг, цінні подарунки.

Все цінне рухоме майно, крім транспортних засобів, набуте до подання першої декларації в нову систему, може декларуватися без зазначення його вартості та дати набуття. Отже, питання оцінки майна для його декларування знімається.

Відомості про транспорт зазначаються незалежно від їх вартості, а про подарунок - лише у разі, якщо його вартість перевищує п'ять мінімальних зарплат - 6 090 грн.

Інші об'єкти декларування - корпоративні права, у тому числі цінні папери, юридичні особи, бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї, майно, власником якого є третя особа, але контролює і розпоряджається яким декларант або член його сім'ї.

Грошові активи, у тому числі готівка та гроші на рахунках, декларуються, якщо вони перевищують 50 мінімальних зарплат - 60,9 тис грн. Отримані доходи, у тому числі грошові подарунки, декларуються, якщо вони перевищують 6 090 грн на рік від одного джерела. Також декларуються фінансові зобов'язання - позики, іпотеки.

Декларуються видатки, якщо одноразовий видаток перевищує 60,9 тис грн, нематеріальні активи, у тому числі об'єкти інтелектуальної власності, якщо їх можна оцінити в грошах, посади чи робота, що виконувалася за сумісництвом, входження суб'єкта до керівних, ревізійних чи наглядових органів організацій.

Чи потрібно декларувати майно родичів

Декларувати потрібно своє майно, а також майно дітей, батьків та інших родичів, але лише тоді, якщо декларант пов'язаний з ними спільним побутом, має взаємні права та обов'язки, спільно проживає, і всі ці ознаки є одночасно.

Не треба декларувати майно і доходи повнолітньої дитини, брата, сестри, батьків, якщо вони не живуть з декларантом. Лише для дружини і чоловіка зроблено виняток: якщо шлюб не розірвано, майно такого подружжя мусить декларуватися незалежно від спільного чи окремого проживання.

Звісно, член сім'ї може відмовитися надавати будь-які відомості для заповнення декларації і не нестиме за це жодної відповідальності. Але це може стати сигналом для НАЗК звернути увагу на такого декларанта.

Якими є штрафи та кримінальна відповідальність

Якщо надана чиновником інформація відрізняється від реальності на 137,9 тис грн, настає адміністративна відповідальність, тоді штраф становитиме 17-42,5 тис грн.

Якщо ж він "помилиться" на 344,5 тис грн - 250 мінімальних зарплат, і зробить це умисно, це вже злочин, який карається на розсуд судді: від штрафу 42,5-51 тис грн до позбавлення волі на термін до двох років.

Звісно, ні адміністративна, ні кримінальна відповідальність не настає автоматично. Потрібно буде довести факт такої невідповідності та умисел декларанта.

Несвоєчасність подання декларації без поважних причин карається накладенням невеликого штрафу - від 850 грн до 1 700 грн.

Про що свідчить світовий досвід

Часом лунають зауваження, що у Франції та Німеччині відсутня кримінальна відповідальність за порушення у декларуванні майна, а ці країни, мовляв, є взірцем європейської демократії.

Справді, у цих країнах така відповідальність відсутня. Але одночасно кримінальна відповідальність за недостовірне декларування запроваджена у низці постсоціалістичних країн - Польщі, Латвії, Литві, Грузії, Румунії, у більшості Балканських країн, а також у розвинутих країнах - Італії, Великій Британії та США.

При цьому пороги декларування в цих країнах часто нижчі, ніж встановлені в Україні, хоча рівень життя там вищий.

Загалом, нова система декларування - це потужна превентивна антикорупційна новація.

Звісно, будь-яка зміна пов'язана з тимчасовим дискомфортом для чиновників. Однак дизайн нової електронної системи спроектовано так, аби вона була якомога менш обтяжливою, полегшувала життя доброчесним чиновникам і відсіювала з державної служби всіх інших.

Цей матеріал підготований в рамках проекту "Прозорість і доброчесність публічного сектора", який втілює Програма розвитку ООН в Україні та фінансує МЗС Данії протягом 2015-2018 років.

Думки, висновки чи рекомендації належать автору цього матеріалу і не обов'язково відображають погляди МЗС Данії, Програми розвитку ООН чи інших агенцій ООН.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: