"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Що обіцяють публічні закупівлі бізнесу

Що обіцяють публічні закупівлі бізнесу

Доступними для громадськості стануть пропозиції учасників, копії протоколів оцінки пропозицій, документи, які містять інформацію про ціну.
Четвер, 25 червня 2015, 09:28
Гліб Канєвський, експерт Центру політичних студій та аналітики

16 червня 2015 року в парламенті зареєстрували урядовий законопроект, який має втретє за останні чотири роки реформувати систему державних закупівель.

У разі його прийняття держзакупівлі називатимуться публічними закупівлями, каже новий директор департаменту закупівель Мінекономіки Олександр Стародубцев.

До розробки акта, крім спеціалістів міністерства, долучилася громадськість.

За тиждень до реєстрації проекту у цьому відомстві відбувся "круглий стіл". На ньому були оприлюднені переваги для бізнесу, які містить документ.

Реклама:

Спеціаліст Мінекономіки Тетяна Лісовська акцентувала увагу присутніх на основних інноваціях, які укріплять довіру бізнесу до держави як замовника.

1. Довідки, що підтверджують відповідність учасника нормам закону "Про здійснення державних закупівель", подає лише переможець.

Це ключова новація. Учасники тендерів останніх років добре знають, наскільки складно підтвердити свою відповідність кваліфікаційним вимогам.

Довідки про несудимість керівників фірм та про банкрутство висмоктували з учасників закупівель багато часу та грошей. Причому участь у закупівлі не гарантувала перемоги у ній. Новий же закон зобов'язує документально підтверджувати свою репутацію лише переможця торгів.

2. Забороняється вимагати інформацію, яка знаходиться у публічному доступі.

Бізнес не розумів, навіщо витрачати нерви, час та  гроші, аби підтвердити те, що є у відкритих офіційних інтернет-реєстрах. Новий закон може покласти край архаїзму, бо зобов'язує чиновників самостійно шукати інформацію про учасників.

Тетяна Лісовська (крайня праворуч). Фото автора 

3. Скасовується функція Мінекономіки щодо проведення моніторингу. Грубо кажучи, на один контролюючий орган стало менше.

Крім того, відкриваються нові можливості для приватного сектора. В умовах галопуючої інфляції законопроект передбачає підвищення "порогів", до яких не проводяться жодні процедури. Для закупівлі товарів і послуг "поріг" зросте із 100 тис грн до 200 тис грн, для робіт - з 1 млн грн до 1,2 млн грн.

Вартісна межа найшвидшої конкурсної закупівлі - запит цінових пропозицій - підвищується з нинішніх 300 тис грн до 500 тис грн.

Є новини і для громадських активістів. Як відомо, корупція при закупівлях відбиває бажання у чесних підприємців брати участь у тендерах. У новому законопроекті передбачено кілька антикорупційних важелів впливу. Наприклад, замовники муситимуть відхиляти пропозиції низки підприємств.

1. Підприємств, щодо яких у Єдиному реєстрі підприємців відсутня інформація про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи - резидента України.

2. Підприємств, які не мають антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі - вище 20 млн грн.

Доступними для громадськості стануть пропозиції учасників закупівель, копії протоколів оцінки пропозицій, документи, які містять інформацію про ціну.

Лісовська підкреслила, що при розробці законопроекту спеціалісти Мінекономіки намагалися врахувати вітчизняні реалії та міжнародні зобов'язання України.

Старший експерт проекту ЄС "Гармонізація системи державних закупівель в Україні із стандартами ЄС" Олександр Шатковський додав, що бізнес в реаліях українських державних закупівель можна захистити.

Олександр Шатковський (крайній ліворуч). Фото автора 

За словами експерта, про порушення на тендерах можна повідомляти новому державному інституту - бізнес-омбудсмену. Крім того, він порадив бізнесменам об'єднуватися в реальні асоціації для захисту власних прав від корупціонерів.

Днями згаданий законопроект успішно пройшов громадську антикорупційну експертизу, яку провели експерти Центру політико-правових реформ та Центру політичних студій та аналітики. За методологією експертів, проект отримав два бали з можливих п'яти за критерієм "Корупційна небезпечність".

До слова, цей законопроект не стосується електронних закупівель. Як наголошує Стародубцев, закон про електронні закупівлі розробляється і буде внесений до парламенту в кінці літа. Тож реформа сектора триває.

Матеріал підготовлений в рамках проекту "Створення та впровадження системи моніторингу за використанням публічних коштів "Відкритий бюджет" за підтримки Європейського союзу

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: