"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Зниження тиску після виборів. Чому не зараз?

Зниження тиску після виборів. Чому не зараз?

Ще в травні 2011 року за зверненням підприємців, які хочуть працювати легально, уряд створив робочу групу з цього питання. Та як тільки вона дійшла висновку, що потрібне значне зниження єдиного соціального внеску, група перестала працювати.
Четвер, 12 липня 2012, 17:50
Оксана Продан, голова Всеукраїнського об’єднання малого і середнього бізнесу "Фортеця"

У вівторок, 10 липня, Сергій Тігіпко визнав необхідність зниження ставки єдиного соціального внеску для підприємців. Але не настільки, як потрібно, щоб легалізувати зарплати. І не сьогодні, а лише після виборів. Чому?

Ставка єдиного соціального внеску сьогодні зафіксована на рівні 34,7%. Сумарно, разом з податком на доходи фізичних осіб 15%, податкове навантаження на одну людину становить не менше 50%.

Тобто з кожної заробленої нами гривні сплачується від 50 копійок. Загалом же, якщо врахувати всі податки і збори, лише для видачі працівникові 1 гривні підприємець перераховує державі до 1,02 гривні.

Чи може в таких умовах відбутися легалізація зарплат та доходів людей? Ні, адже світовий досвід свідчить: навантаження на фонд зарплати більше 30% заганяє їх в "тінь".

Реклама:

Що ж в такій ситуації обіцяє Тігіпко? Зниження ставки єдиного соціального внеску на 5%. І лише після виборів у Верховну раду. Але такий підхід свідчить про небажання реально щось змінювати. Якщо влада планує щось зробити, то вона має всі можливості для того, щоб зробити це сьогодні, не чекаючи завершення виборів.

Навесні і влітку була прийнята ціла низка законів. Закон "Про зайнятість населення" пройшов весь шлях менш ніж за півтора місяці, хоча в ньому майже відсутні механізми, які зможуть стимулювати збільшення легальної зайнятості. Я не кажу вже про мовне питання. Про те, як воно розглядалося, тепер говорять не лише в Україні.

То чому ж тоді не знизити для українців ціни на товари і послуги за рахунок зменшення їх собівартості?

Якщо віце-прем’єр визнає, що навантаження зависоке, то куди сьогодні йдуть кошти, які надлишково стягуються з фонду оплати праці, з працівників? Для латання дірок в бюджеті, які роблять наші горе-чиновники?

Тепер щодо 5%. У 2011 році влада заявляла, що зниження ставки єдиного соціального внеску неможливе, і ніхто це питання розглядати не буде. На початку 2012 року Тігіпко пішов на "компроміс" і повідомив, що уряд згоден знизити ставку на 2%. Ближче до виборів цифра зросла до 5%.

В проекті Концепції податкової реформи Мінфіну зниження ставки пропонується на 16%. Це свідчить, що жодних розрахунків у влади нема, є лише бажання стягувати максимальні кошти, щоб потім перерозподіляти їх через різні соціальні фонди.

Давайте пригадаємо результати дослідження CASE Ukraine 2011 року. Вони свідчать, що лише 30% коштів, направлених в соціальну сферу, дійшли до людей, які дійсно потребували соціальної допомоги. Тобто гроші в соціальних фондах адмініструються вкрай неефективно. Незважаючи на це, фонди досі не реформовані.

Фото tigipko.com

Більше того, із запровадженням єдиного соціального внеску вони займаються самообслуговуванням - вимагають довідки від роботодавців про те, чому у тих у цьому році більше відшкодувань на працівників, ніж у минулому, змушують відкривати для них окремі рахунки, створили цілі процедури з виплати лікарняних.

Поле для діяльності у влади величезне. Якщо вона справді хоче створити умови для легального працевлаштування, у неї все для цього є - більшість у Верховній раді, вся вертикаль виконавчої влади, готовий законопроект.

Ще в травні 2011 року за зверненням підприємців, які хочуть працювати легально, уряд створив робочу групу з цього питання. Та як тільки вона дійшла висновку, що потрібне значне зниження єдиного соціального внеску, група перестала працювати.

Тим не менше, законопроект включно з усіма розрахунками надходжень коштів в Пенсійний фонд в разі виходу зарплат з "тіні" був підготовлений. Спеціалісти дійшли висновку про доцільність зниження ставки з 34,7% до 18,1%, і цей документ вже більше півроку знаходиться в уряді.

Вибір має бути зроблений: або зменшення фіскального навантаження і створення умов для легалізації зарплат, або введення нових санкцій щодо бізнесу для його тінізації та перепорядкування. І зробити його треба сьогодні, а не після виборів.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: