"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Банки в інтернеті: фінансова пітьма

Банки в інтернеті: фінансова пітьма

Аналіз сайтів банків показує, що кожна третя установа приховує від інтернет-користувачів повну фінансову звітність. Про яку довіру може йти мова, якщо мислячому клієнту банки не можуть надати свій баланс чотиримісячної давнини?
Середа, 21 квітня 2010, 17:19
Роман Корнилюк, аспірант кафедри банківської справи КНЕУ імені Вадима Гетьмана

Протягом останнього десятиліття українські банки, окрім яскравих вивісок та білбордів, активно освоювали й віртуальний простір. Тисячі доларів щорічно виділяються на позиціонування брендів в електронних мас-медіа, технічну підтримку, змістовне наповнення та популяризацію власних інтернет-сторінок.

Кожної секунди банки залучають клієнтів через глобальну мережу. Зазвичай споживачі банківських послуг не лише клікають на контекстну рекламу, а й залюбки вводять у віконце пошуку назви знайомих фінансових установ.

За статистикою Яндекса, у п'ятірку лідерів за популярністю серед українських користувачів інтернету входять Приватбанк, Укрсиббанк, "Надра", Укрсоцбанк та "Райффайзен Банк Аваль". За останній місяць було зафіксовано понад 130 тисяч запитів, що стосувалися цих фінансових інститутів.

Звісно, для банку "Надра" такий показник є, швидше, кризовим симптомом, ніж позитивом. Виділити частку "здорових", "негативних" та "панічних" мотивів у зацікавленнях користувачів іншими банками важко. Зате, як показав аналіз, цілком реально виявити певні загальні тенденції.

Реклама:

Українські банки в Інтернеті

 

Банк

Кількість запитів за місяць у системі Яндекс*

Рейтинг популярності у системі Google**

Обсяг активів
на 1 січня 2010 року, млн. грн.

1

ПриватБанк

13 625

2

86 066

2

Укрсиббанк  

13 368

3

46 348

3

Надра Банк

12 039

4

24 846

4

Укрсоцбанк  

11 995

н/д

43 657

5

Райффайзен Банк Аваль

11 817

1

54 048

6

Ощадбанк

10 867

н/д

59 927

7

Альфа банк

7 743

6

28 694

8

ВТБ Банк 

6 807

н/д

28 780

9

Правекс-банк

6 340

5

7 541

10

Дельта банк

5 020

н/д

8 465

11

Промінвестбанк

4 144

н/д

30 437

12

Укргазбанк  

4 048

н/д

12 090

13

ОТП Банк

4 043

н/д

29 395

14

Банк Форум 

3 788

7

19 453

15

Укрексімбанк  

3 364

н/д

57 197

16

Банк Київ

3 302

н/д

3 473

17

Індекс-Банк

3 231

н/д

5 637

18

Родовід Банк

2 992

н/д

16 952

19

Фінанси та Кредит

2 902

н/д

19 457

20

VAB Банк

2 412

н/д

7 258

Джерела: Яндекс, Google, НБУ

* - на 20 квітня 2010 року, сумарна цифра наборів запиту різними мовами та абревіатурами.

 ** - на 20 квітня 2010 року, місце у списку найпопулярніших слів, які супроводжували запит "банк" протягом останніх 12 місяців.

По-перше, впадає у вічі певне відставання державних банків від приватних. Ощадбанк та Укрексімбанк, незважаючи на високу ринкову частку, дещо програють у мережевій війні брендів.

По-друге, дається взнаки успішний акцент на рітейлі VAB Банку, Правекс-банку, банку "Дельта" та Індекс-банку, назви яких не лише легко запам'ятовуються, а й частіше вводяться інтернет-користувачами при пошуку інформації порівняно з іншими установами аналогічного розміру.

Цікавляться люди і новинами банків, які не витримали кризового удару і перейшли під опіку держави. Вони у таблиці веб-популярності займають значно вищі позиції, ніж у ранкінгах активів, не кажучи вже про рейтинги фінансової стабільності.

Якщо відкинути вимушений інтерес розчарованих вкладників до долі проблемних установ, висока інтернет-популярність банку свідчить про успішне втілення маркетингових рішень і, звичайно, про лояльність до власних клієнтів.

Наявність гарного офіційного сайту, безсумнівно, є найважливішою складовою успіху установи у віртуальних брендових війнах.

Для оцінки конкурентних позицій банківських інтернет-сторінок можна використати добре відомі веб-майстрам тематичний індекс цитованості - ТІЦ - Яндекса та показник Google Page Rank - PR, які враховують кількість посилань на інших сайтах, зважених на їх значущість.

Чим вищі значення цих індикаторів, тим авторитетнішою стає сторінка для пошукових систем, що сприяє кращому її відображенню у результатах веб-пошуку.

Індекси цитованості офіційних банківських сайтів

 

Джерело: Page Promoter Bar

Графік авторитетності банківських сайтів показав, що найпопулярніші сторінки за запитами зазвичай і краще цитуються, що додає приватним системним установам більше шансів для успіху в інтернет-боротьбі. Варто відзначити високий рівень "розкрутки" сайтів більшості банків, про що свідчать показники PR>3 та ТІЦ>500.

Разом з тим, наповнення сторінок не достатньо якісне. Документи звітності кожен банк оформляє по-своєму. Іноді їх неможливо скачати через відсутність pdf-копій, що є стандартною практикою на Заході. На багатьох сайтах подаються лише окремі показники, що не дозволяє зробити загальні висновки про надійність банку.

Фінансову прозорість, якої роками вимагає міжнародний Базельський комітет з банківського нагляду, важко назвати характерним явищем українського ринку.

Аналіз двадцятки сайтів показує, що кожен третій банк приховує від інтернет-користувачів повну фінансову звітність на 1 січня 2010 року, а вже давно почався другий квартал. Про яку довіру до системи може йти мова, якщо мислячому клієнту банки не можуть надати свій баланс тримісячної давнини?

Фінансова прозорість українських банків, дані з офіційних сайтів на 20 квітня 2010 року

 

Банк

Сайт

Найсвіжіша фінансова звітність на сайті

Формат подачі документів

1

ПриватБанк

http://www.privatbank.ua/

1 січня 2010 року

pdf

2

Укрсиббанк

http://www.ukrsibbank.bnpparibas.ua/

1 лютого 2010 року*

pdf+html

3

Надра Банк

http://www.nadra.com.ua/

1 січня 2009 року

pdf

4

Укрсоцбанк

http://www.usb.com.ua/

1 січня 2010 року

pdf

5

Райффайзен Банк Аваль

http://www.aval.ua/

1 січня 2010 року

pdf

6

Ощадбанк

http://www.oschadnybank.com/

1 січня 2010 року

pdf

7

Альфа банк

http://www.alfabank.com.ua/

1 січня 2010 року

html

8

ВТБ Банк

http://www.vtb.com.ua/

1 січня 2010 року

doc

9

Правекс-банк

http://www.pravex.com/

1 січня 2010 року

tif

10

Дельта банк

http://www.deltabank.com.ua/

1 січня 2010 року*

pdf

11

Промінвестбанк

http://www.pib.com.ua/

1 січня 2010 року*

html

12

Укргазбанк

http://www.ukrgasbank.com/

1 січня 2010 року

doc

13

ОТП Банк

http://www.otpbank.com.ua/

1 жовтня 2009 року

pdf

14

Банк "Форум"

http://www.forum.com.ua/

1 січня 2010 року

html

15

Укрексімбанк

http://www.eximb.com/

1 січня 2010 року

pdf

16

Банк "Київ"

http://www.bank.kiev.ua/

1 жовтня 2009 року

pdf

17

Індекс-Банк

http://www.indexbank.ua/

1 липня 2009 року*

html

18

Родовід Банк

http://www.rodovidbank.com/

1 січня 2010 року

pdf

19

Фінанси та кредит

http://www.fc.kiev.ua/

1 квітня 2010 року*

html

20

VAB Банк

http://www.vabank.com.ua/

1 жовтня 2009 року

pdf

* - окремі фінансові показники

З іншого боку, наявні фінансові індикатори можуть ще більше ввести в оману клієнтів. Авторитетні рейтингові агенції та незалежні аналітики не зовсім погоджуються з адекватністю показників, які декларують банки.

Складається враження, що, розрахувавши "потрібні" суми резервів під кредитні ризики, українські фінансові інститути нерідко "домальовують" прибутки.

Протягом 2010 року заниження рівня реальних ризиків дозволило банкам дещо підняти віру населення у початок виходу з кризи, а заразом - і обсяги власних депозитних портфелів. У такій ситуації повна інформаційна відкритість справді тільки б зашкодила.

Залишається сподіватися, що навіяні очікування економічного підйому справдяться у довгостроковому періоді: банки виплутаються з тенет проблемної заборгованості, а вкладники отримають свої депозити. Тоді й настане час серйозної розмови про фінансову прозорість та інші базельські рекомендації.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: