Силовой президент

Силовой президент

Четверг, 16 января 2014, 12:09 -
Одно из основных требований Майдана - отставка Захарченко. Однако министр - это лишь плод на гнилом дереве. Выкорчевывать проблему надо с корнями.

В уряді велика радість. Від східного сусіда надійшли кредитні гроші.

Прем'єр-міністр з гордістю доповів, що спрямував позику на соціальні виплати населенню.

Радість чиновника можна зрозуміти.

Крім виплат незаможним громадянам, перед Кабміном постійно стоїть ще одна проблема: забезпечення роздутого поліцейського апарату держави - МВС, СБУ, ГПУ та внутрішніх військ.

Останні події в столиці свідчать, що саме від ситості силовиків залежить безпека уряду та кар'єра самого прем'єра.

Така залежність закономірна. Цифри держбюджету свідчать: відколи Віктор Янукович став президентом, витрати на силовий блок почали невпинно зростати. Причому ці витрати жодним чином не пов'язані з реформами силових органів.

У вересні 2010 року Конституційний суд, незважаючи на волю громадян, відновив дію Конституції 1996 року. Фактично лояльні судді розширили Януковичу повноваження. Президент отримав повний контроль над МВС, ГПУ та СБУ.

Більшість у парламенті забезпечила Януковичу надвисокі повноваження. Уже в грудні 2010 року в загальному і спеціальному фондах бюджету на 2011 рік були значно збільшені витрати на силовиків.

Видатки на забезпечення діяльності органів внутрішніх справ зросли на 2,05 млрд грн, на органи прокуратури - на 1,05 млрд грн, на СБУ - на 617 млн грн.

Експерти Кабміну в пояснювальній записці до проекту бюджету на 2011 рік сухо зазначили, що додаткові видатки на МВС підуть на підвищення рівня грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та мінімальної заробітної плати, оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Такі ж видатки ГПУ зросли за рік на 922 млн грн. Видатки СБУ на оплату праці та комунальні послуги зросли на 549 млн грн.

Додаткові 111 млн грн для "бійців невидимого фронту" пішли на нове житло для особового складу, медобслуговування працівників СБУ подорожчало до 202 млн грн, утримання їх дітей у дошкільних закладах - до 18 млн грн.

Команда Януковича обґрунтовувала збільшення видатків на силовий блок нагальними реформами та міжнародними зобов'язаннями.

Так, програма економічних реформ "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", розроблена Комітетом економічних реформ при президенті, ставить перед підлеглими чітке завдання.

"Завершення процедур з визнання обов'язковими міжнародних договорів, що регулюють співпрацю правоохоронних органів з метою створення зони вільної торгівлі з ЄС і запровадження безвізового режиму", - сказано у програмі.

У січні 2011 року Янукович своїм указом затвердив "План заходів з виконання обов'язків та зобов'язань України, що випливають з її членства у Раді Європи".

Імітація реформ правоохоронної системи призвела до того, що Янукович та його свита
вимушені ховатися ось за такими барикадами. Фото автора

"Для сталого функціонування демократичних інститутів та утвердження верховенства права МВС та Мін'юст зобов'язані розробити концепцію реформування правоохоронних органів до 14 квітня 2013 року", - написано там.

До того ж дня Мін'юст з ГПУ мав підготувати проект змін до закону "Про прокуратуру", а з СБУ - зміни до закону "Про Службу безпеки України".

Такі прагнення до перетворень репресивної машини на цивілізовані правоохоронні інститути можна підсумувати виступом Януковича на відкритті засідання парламенту у вересні 2013 року, за два місяці до Вільнюського саміту.

"Асоціація з ЄС потрібна не владі чи опозиції, асоціація потрібна Україні. Це, в першу чергу, стимул для подальшого реформування, прискореної модернізації, підвищення соціальних стандартів. Ми маємо значно прискорити реалізацію програми реформ, зокрема завершити реформування судової системи, органів прокуратури та внутрішніх справ", - урочисто проголосив президент.

Хоча вже тоді Янукович знав, що ніякі реформи не відбуваються. Як відомо, Адміністрація президента лише 5 листопада 2013 року зареєструвала в парламенті законопроект "Про прокуратуру", який повинен змінити принципи діяльності радників юстиції. Однак до вільнюського саміту проект так і не став законом, і його доля досі не визначена.

Більш того, незважаючи на заяви радника президента Андрія Портнова про майбутні скорочення органів прокуратури, автор встановив: чисельність прокурорів протягом каденції Пшонки та Януковича невпинно зростає.

Реформа МВС наразі в зародковому стані. 10 січня 2013 року на засіданні парламентського комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності перший заступник міністра внутрішніх справ Сергій Черних наголошував на необхідності прийняти низку законів.

Мета - перетворення МВС до 2015 року на "правоохоронне багатопрофільне інтегроване цивільне" міністерство з включенням до його системи функцій, характерних для європейських країн.

Проте як повідомили у Раді національної безпеки і оборони, секретар РНБО Андрій Клюєв запропонував президенту доручити Кабміну розробити проект закону "Про систему правоохоронних органів" тільки 29 жовтня 2013 року.

Реформа СБУ теж на гальмах. За повідомленням РНБО служба представила зміни до закону про СБУ лише на початку жовтня 2013 року.

Після провалу у Вільнюсі не залишилося гарантій, що влада зрушить з мертвої точки задекларовані реформи до зміни президента. Хоча видатки на утримання силового блоку продовжують зростати і без якісних змін.

За правління Януковича чиновники все частіше почали відгороджуватися від громадян
живими касками та щитами. Фото автора

Так, витрати на МВС у проекті бюджету на 2014 рік порівняно з бюджетом 2010 року зросли на 6 млрд грн, на прокуратуру - на 1,88 млрд грн, на СБУ - на 945 млн грн, на внутрішні війська - на 275 млн грн.

Прес-служба МВС пояснила, що збільшення витрат на 2 млрд грн обумовлене указом президента від 24 грудня 2012 року. Згідно з ним прикордонну службу буде координувати МВС. Тобто тепер на охорону ялинки вслід за внутрішніми військами і "Беркутом" можуть відправити ще й прикордонників.

У пояснювальній записці до проекту бюджету-2014 зростання витрат прокуратури пояснили функціонуванням Єдиного реєстру досудових розслідувань, утриманням новостворених секретних підрозділів, перепідготовкою працівників та навчанням студентів Національною академією прокуратури.

В СБУ знову ростуть витрати на оздоровлення. У 2014 році такі видатки повинні досягнути 266 млн грн.

Нарощування витрат органів, які керуються радянськими законами, інструкціями та принципами не приносить ніякого позитиву громадянам. Для прикладу, у жовтні 2011 року відбулися парламентські слухання, ініційовані депутатами через жалюгідні дії очільників силових структур під час затримання кілерів в Одесі.

Тодішній міністр внутрішніх справ Анатолій Могильов на всю країну заявив, що для успішної роботи конче потрібно змінити на краще ставлення громадян до міліції.

"Ми наполегливо працюємо у цьому напрямку, змінюємо філософію міліцейської служби. Основа змін - відхід від каральної репресивної моделі. Ми переходимо до концепції сервісної орієнтованості, апробованої в цивілізованих країнах моделі поліцейської діяльності, що ґрунтується на підтримці громадськості", - заявив він.

Також міністр підкреслив, що для об'єктивної оцінки роботи міліції необхідно використовувати три світові підходи: оцінка населення, думка працівників поліції про свою роботу та оцінка діяльності за показниками державної статистики.

"Ми вважаємо, що для об'єктивної оцінки роботи міліції необхідно використовувати всі три підходи, надаючи пріоритет оцінці громадян", - додав Могильов. З тих пір пройшло достатньо часу, щоб оцінити роботу МВС в ракурсі громадської думки.

Національний інститут стратегічних досліджень при президенті України підготував аналітичну записку "Громадська думка як чинник ефективності діяльності правоохоронних органів в Україні".

Документ містить рекомендації для утвердження позитивних позицій силовиків у суспільстві на засадах міжнародних та європейських стандартів і цінностей. Однак є підстави вважати, що ні Янукович, ні його міністри внутрішніх справ не читали ці рекомендації і не започатковували якісні перетворення силових структур.

Застій в діяльності правоохоронців призвів до соціальних вибухів у суспільстві. МВС, ГПУ
та СБУ діють за законами 20 століття. Фото автора

Наприклад, за даними досліджень Центру Разумкова з квітня 2010 року до березня 2013 року рівень недовіри до діяльності органів внутрішніх справ підвищився на 9,9% - з 44% до 53,9% опитаних. У той же час рівень підтримки дій міліції у березні 2013 року становив лише 9,2%.

Соціологи ще не мають даних про зміну рівня довіри до МВС після побоїща на Євромайдані, але нескладно передбачити, що рейтинги будуть критично низькі.

Таким чином, заяви влади вустами Могильова залишилися лише заявами. Тому не варто дивуватися, коли "Беркут" в центрі столиці розбиває співгромадянам голови.

Ба, навіть більше. Оскільки прокуратура більше місяця не встановлює винних у побоїщі, а СБУ заплющує очі на заклики голови Харківської області до підриву суверенітету держави, є підстави вважати, що реформи гальмує сам президент.

Для прикладу - історія із скандальними протоколами Сівковича - Коряка - Попова. У пресі утвердилося кліше, що хтось з близького оточення підставив гаранта.

Однак Конституція 1996 року наділяє останнього достатніми повноваженнями, аби розібратися і з головою КМДА, і з міністром внутрішніх справ, і з генеральним прокурором, і з секретарем РНБО. Однак президент і пальцем не поворухнув для того, щоб звільнити винних з високих посад.

Натомість, свідчення головних персонажів у протоколах перед усім цивілізованим світом викрили гниль, якою пронизана вертикаль Януковича: страх високопосадовців перед наближеними до "сім'ї" політиками, телефонне право, аморальність та цілковите нехтування посадовими інструкціями.

"Ці інституції влади (КМДА, РНБО. - ЕП) у звичайній системі координат ніяк не пов'язані і не можуть утворювати вертикаль влади. Взаємовідносини у нинішньої влади носять скоріше "понятійний" характер", - сказав член РНБО у 2007-2008 роках Арсен Аваков.

Крім того, додав він, за п'ять років роботи на посаді глави Харківської обласної держадміністрації він жодного разу не отримував директив від РНБО.

Зараз штат МВС становить 261 тис осіб, включаючи понад 33 тис військовослужбовців та співробітників внутрішніх військ, 11,4 тис курсантів вишів, усі допоміжні служби разом з цивільними працівниками.

Відповідно до законодавства загальна чисельність Служби безпеки становить 33,5 тис осіб, прокурорів - 10-11 тис. Таким чином, правопорядок в Україні забезпечують більше третини мільйона людей у формі.

За даними Інституту стратегічних досліджень, в Україні є значний потенціал для оптимізації витрат у правоохоронній сфері за рахунок скорочення особового складу. Сума можливих вивільнених коштів становить 12 млрд грн.

Фото reuters.com

Зокрема, профільний парламентський комітет пропонує ліквідувати "Беркут", підрозділи внутрішніх військ "Барс", "Тигр" та "Ягуар", скоротити чисельність середнього та старшого начальницького складу МВС, особовий склад Управління держохорони, Державної служби спецзв'язку та інформації, припинити бюджетне фінансування загального нагляду прокурорів та досудового розслідування.

Правда, шанси на те, що керманич держави почує ці пропозиції, дорівнюють нулю.

Одна з основних вимог Майдану - відставка Віталія Захарченка. Однак міністр - це лише плід на гнилому дереві. Викорчовувати проблему треба з корінням.

Президент та його команда продовжують життя карального апарату. Від такої хибної політики страждають усі сторони: і справжні офіцери, чия честь брудниться колегами-злочинцями, і громадяни, які щодня стикаються з такою системою.

У парламенті є багато колишніх силовиків з прогресивними поглядами. Є і серед громадських діячів бачення, як змінити правоохоронну систему відповідно до провідних світових стандартів. Врешті-решт, і в силовому блоці є амбітні офіцери, які переживають через загнивання власної професії.

Зараз, коли держава стоїть перед цивілізованим вибором, всі сторони повинні об'єднатися задля зміни системи. Чесні правоохоронці повинні блокувати злочинні накази та оприлюднювати їх через активних громадян у пресі.

Колишні силовики та експерти повинні напрацьовувати оптимальні концепції реформування силового блоку, який буде служити платникам податків.

Опозиційні парламентарі мусять підготувати на основі таких концепцій законопроекти та переконати позафракційних колег та владних опонентів, що сумніваються в історичній необхідності реформ силового апарату.

Адже статус недоторканності не вічний - рано чи пізно колишній депутат та його родина можуть потрапити під репресивний каток.

Доки воля народу не зламана, доки Україна остаточно не перетворилася в країну примх одного тирана, ще є шанс змінити систему у стінах парламенту.

* * *

Автор умисно не розглядав армію як цеглину у силовому блоці, адже, як було встановлено раніше, президент ініціював там численні скорочення.


powered by lun.ua
Подпишитесь на наши уведомления!